Kulturális hírek

  • 2004. január 22.

Külpol

n PALESZTIN ART Diplomáciai bonyodalom kerekedett abból, hogy Izrael svédországi nagykövete tettleg fejezte ki felháborodását egy műalkotás miatt a stockholmi Historiska Museetben, egy genocídiumkonferenciához kapcsolódó kiállítás megnyitóján. A Svédországban élő izraeli Dror Feiler műve a Snow White and the Madness of Truth (Hófehérke és az igazság őrülete) címet viseli: egy vérvörös folyadékkal teli medencében kis csónak úszik, vitorláján annak a palesztin lánynak, Hanadi Jaradatnak az arcképe, aki októberben egy haifai étteremben elkövetett öngyilkos merényletben húsz ember halálát okozta.
A kísérőzene Bach. A művész szerint installációja éppúgy a palesztin-izraeli megbékélést szorgalmazza, mint az a svédországi civil csoport, amelynek aktív tagja. Zvi Mazel nagykövet viszont az öngyilkos erőszak dicsőítéseként, az Európában terjedő antiszemitizmus kifejeződéseként értelmezte a művet, és az elektromos vezeték szétkapcsolása után az egyik reflektort a medencébe lökte. Kristian Berg múzeumigazgató szerint a mű a helyén marad, a művészet és a szólás szabadságát nem lehet meggátolni. A nagykövetet - akinek tettét utólag elismeréssel nyugtázta Saron miniszterelnök - a svéd külügyminisztériumba kérették magyarázatra.

n BERLINALE Meghívták a február 5-15. között megrendezendő, 54. Berlini Nemzetközi Filmfesztivál Fórum szekciójába Fliegauf Benedek Dealer című alkotását, a Panoráma szekcióba pedig Mészáros Péter Ki a macska című 8 percesét, melyet Hajnóczy Péter novellájából készített - jelentette az Atlantic Sajtószolgálat. Tavaly Fliegauf ugyanitt díjat nyert a Rengeteggel, Mészáros pedig 2002-ben Cannes-ban Arany Pálmát az Eső utánnal. Mindkettejük új filmje látható a január 27-én kezdődő 35. Magyar Filmszemlén is. A Berlinale nyitóelőadásán Anthony Minghella Cold Mountain című amerikai polgárháborús eposzát vetítik, a végleges versenyprogramot január 26-án teszik közzé, a nemzetközi zsűri elnöke Frances McDormand amerikai színésznő lesz.

n 76. OSCAR: 56 ORSZáG Minden eddiginél nagyobb számú, a legutóbbi rekordot jelentő 55-nél is eggyel több ország nevezett filmet a legjobb nem angol nyelvű produkció Oscar-díjára - hogy végül melyik öt kerül a jelöltek közé, azt január 27-én teszik közzé Los Angelesben. Magyarország a Rengeteget nevezte. Rendezője, Fliegauf Benedek olyan vetélytársakkal várhatja a híreket, mint a bosnyák Pjer Zalica, a kanadai Denys Arcand, a francia Jean-Paul Rappeneau, a német Wolfgang Becker (aki Európában már tarolt a Good-bye Lenin!-nel), az iráni Parviz Shahbazi, a japán Yoji Yamada, a palesztin Elia Suleiman, a lengyel Jan Jakub Kolski, a portugál Manoel De Oliveira, az orosz Andrej Zvjagincev (aki Velencében Arany Oroszlánt nyert a Visszatéréssel), a spanyol David Trueba, a tajvani Tsai Ming-Liang, a török Nuri Bilge Ceylan vagy az afgán Siddiq Barmak (aki Osama című filmjét, a tálibok bukása utáni első afganisztáni produkciót iráni kollégája, Mohsen Makhmalbaf anyagi segítségével készítette; a címbéli Osama egy tizenkét éves kislány, aki fiúnak adja ki magát, hogy dolgozni és tanulni járhasson).

n FILMSZEMLE Január 27.-február 3. között a Mammut moziban, a Millenáris Teátrumban és az Urániában rendezik meg a 35. Magyar Filmszemlét, melynek programján 23 nagyjátékfilm, 22 kisjátékfilm, 13 kísérleti és 42 dokumentumfilm szerepel - utóbbiak négy kategóriára bontva: szociográfia, kísérleti doku, portré, ismeretterjesztés. A nagyjátékfilmes díjakért Antal Nimród, Böszörményi Zsuzsa, Cantu Mari, Fischer Gábor, Fliegauf Benedek, Hajdu Szabolcs, Herendi Gábor, Janisch Attila, Jeles András, Lóth Balázs, Nándori József, Salamon András, Sas Tamás, Steven Lovy (Lővy István) és Török Ferenc verseng; a teljes program a film.hu oldalain olvasható, akárcsak az, hogy az elmúlt évekhez hasonlóan most is Muhi András és Durst György a két legaktívabb producer: előbbi az Inforg Stúdióval 14, utóbbi a Duna Műhellyel, a Duna TV-vel és a Kép-árnyék Bt.-vel 12 alkotással lesz jelen.

n MUSTRA Január 23-24-én első ízben rendeznek televíziós és filmfesztivált az Országos Rádió és Televízió Testület által 1997-2003 között támogatott produkciókból. A helyszín az Uránia mozi.

n TILOS: NEM DÖNTÖTTEK Az ORTT múlt heti ülésén sem sikerült dönteni a Tilos Rádió ügyében: a testület ellenzéki delegáltjai csak a műsor-szolgáltatási szerződés felbontását fogadták volna el, a kormányoldal ezt ellenezte, az SZDSZ delegáltja pedig szabadságon volt. Folyt. köv.

n RÁDI" ©: KERÉNYI LEMONDOTT Fáradtságára hivatkozva bejelentette távozási szándékát a Rádió © főszerkesztője: Kerényi György leköszön az adót működtető társaság ügyvezetői posztjáról is, de a munkát csak akkor adja majd át, ha megtalálták utódját.

n MYSTICAL: IRÁNY A BÖRTÖN A Baton Rouge-i bíróság hatévi börtönre ítélte nemi erőszakért Mysticalt: a 33 éves rapper (sz. Michael Tyler) és két testőre tavaly júliusban a sztár lakásán videón is rögzített szexuális aktusokra kényszerített egy fodrásznőt, miután azzal vádolták meg, hogy pénzt lopott Mysticaltől. Az áldozat ezt tagadta. A testőrök három, illetve négy évet kaptak. A bíró szerint Mystical törvényen felül állónak képzeli magát. Korábban öt év felfüggesztettet kapott zsarolásért. Tarantula című, 2001-ben megjelent CD-je 2003-ban a legjobb rapalbum Grammy-díjára jelölt produkciók között szerepelt, legfrissebb, ötödik albuma a Let`s Get Ready.

n VIP-VÁR" BESZÉL` Exkluzív többletteher vállalására szeretné rábírni szimpatizánsait a Beszélő: a folyóirat folyamatos megjelenéséhez szükséges évi kb. 30 millió forintot - ami kizárólag pályázati úton nem szerezhető meg - olyan "befektető" olvasók segítségével teremtenék elő, akik évi 10-20 ezer forintot szánnának az immár önköltségi áron kínálandó lapra, melynek szerkesztői a friss számok elkészítésén túl tervezik az 1981-2002 közötti teljes folyam CD-n való megjelentetését is. Bővebb info telefonon (302-1271 vagy 302-2912); a lapot kiadó közhasznú társaság számlaszáma: 11991102-02161314.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.