Kulturális hírek

  • 2004. február 19.

Külpol

Ahogy a művész tevékenysége sem korlátozódott szülőhazájára, a Dalí-év eseménysorozata is nemzetközi méreteket ölt (részletek: www.dali2004.info). A barcelonai Fundació la Caixában május 23-ig látható, Dalí és a tömegkultúra kapcsolatát boncolgató, négyszáz műből összeállított kiállítás (Dalí.
Cultura de Masses) június 22.-augusztus 29. között a madridi Museu Nacional Centre d'Art Reina Sofiában, októbertől jövő januárig a floridai St. Petersburgben lévő Dalí Museumban, 2005 februártól májusig a rotterdami Museu Boymansban látható. A San Franciscó-i Concourse Exhibition Center Dali 100 Years című kiállítása közel hatszáz művet ígér idén május 12-30. között, majd a texasi Fort Worth Community Arts Centerébe utazik. A velencei Palazzo Grassi Dalí-retrospektívje idén szeptembertől jövő januárig tart nyitva.

n KÍNA ÉS A VAGINAMONOLóGOK Néhány napon belül Pekingben és Sanghajban egyaránt megakadályozták a hatóságok Eve Ensler amerikai szerző darabjának kínai nyelvű bemutatását. A vaginamonológokat ugyan két éve, szűk közönség előtt már játszották Sanghajban angolul, ezúttal azonban mindkét városban a nagyközönséget megcélzó produkciók születtek. A betiltást nyilván az provokálta ki, hogy a darab kínai címében nem próbálták finomabb kifejezéssel helyettesíteni a vaginát, így viszont átlépték a tűréshatárt. Sanghajban egy színházban lett volna az előadás, és a terv szerint egy hónapig futott volna a darab, Pekingben egy magángalériában, a nők elleni erőszakkal szembeni, Bálint-napi eseménysorozat részeként adták volna elő.

n BERLINALE A török származású, Hamburgban született, 31 éves Fatih Akin Gegen die Wand című filmje nyerte az 54. Berlini Nemzetközi Filmfesztivál fődíját, az Arany Medvét. A történet két, Németországban született, másodgenerációs török fiatal szerelméről szól. A zsűri nagydíját megtestesítő Ezüst Medvét az argentin Daniel Burman kapta El abrizo partido című filmjéért, ennek uruguayi főszereplője, Daniel Hendler az alakításáért kapott Ezüst Medvét. A legjobb női főszereplőnek járó díjat megosztották a kolumbiai Catalina Sandino Moreno és a dél-afrikai Charlize Theron között, előbbi a legjobb elsőfilmesként díjazott Joshua Marston amerikai-kolumbiai filmjében (Maria, llena eres de gracia), utóbbi Patty Jenkins amerikai-német művében (Monster) csillogott, míg a svéd Björn Runge filmje, az Om jag vänder míg om szereplőgárdája kollektív elismerésben részesült. A legjobb rendezés Ezüst Medvéjét a dél-koreai Kim Ki Duk kapta Samaria című alkotásáért, a legjobb filmzenét a Banda Osiris készítette az olasz Matteo Garrone Primo amore című filmjéhez. A legjobb rövidfilm díját a román Cristi Puiu érdemelte ki: alacsony költségvetésből készült műve, az Un cartus de Kent si un pachet de cafea egy "mélységes változáson átmenő társadalomról" beszél, nagyon hatásosan. A filmkritikusok Fipresci-díját a fesztivál hivatalos versenyfilmjei közül a Gegen die Wand, a Panoráma szekcióban vetítettek közül a kanadai Robert Lepage rendezte Far Side of the Moon, a Fórum szekcióban bemutatottak közül pedig Jennifer Reeves munkája, a The Time We Killed kapta. A Fórum szekcióban vetített Dealer, Fliegauf Benedek filmje a Berliner Zeitung olvasóinak díját nyerte el.

MORZE


n MEDNYÁNSZKY: 180 EZER Négy hónap alatt mintegy 180 ezren nézték meg a Nemzeti Galéria Mednyánszky-kiállítását, amelyet a nagy érdeklődésre való tekintettel egy héttel tovább tartottak nyitva a tervezettnél, és az utolsó két héten este nyolcig fogadták a látogatókat. A Szlovák Nemzeti Galériával történő együttműködéssel létrejött kiállítás anyagának egy részét áprilisban Pozsonyban, majd ősztől Bécsben is bemutatják.

n BRIT FILMDÍJ Tizenkét kategóriában jelölték, ötöt meg is nyert az új-zélandi Peter Jackson által rendezett A Gyűrűk Ura harmadik epizódja a brit filmdíjak gálaestjén,míg a legjobb alakításokért a Sofia Coppola rendezte Lost in Translation főszereplőit, Bill Murrayt és Scarlett Johanssont jutalmazták. A legjobb nem angol nyelvű film díját a brit Michael Winterbottom nyerte, aki In This World című munkájában két afgán menekült történetét mutatja be amatőr szereplőkkel.

n BERLINBEN A MOMA Első alkalommal mutatja be Európában világhírű gyűjteményének kétszáz kincsét a New York-i Museum of Modern Art: a 19-20. századi mesterművek a berlini Neue Nationalgalerie termeiben láthatók szeptember 19-ig. A kiállításhoz - amelyre 700 ezer látogatót várnak - közel száz esemény kapcsolódik Amerikai szezon gyűjtőcímmel. A korábban Texasban járt kiállítás megrendezésének 8,5 millió eurós költségét főként a belépőjegyekből kell finanszírozni, a műtárgyak biztosítását azonban a német állam fedezi.

n AVANTGÁRD: UNDERGROUND: ALTERNATíV Február 20-án, 16.30-kor két film (a Laibachról és a Neue Slowenische Kunstról szóló 1987-es Retrovizija, illetve a Gazsi Zoltán által 1982-84 között rögzített Balaton-, Trabant-, Hymnus- és Európa Kiadó-felvételekből összeállított Időt töltök) vetítésével egybekötve mutatják be az Artpool P60 pincegalériában az Avantgárd: Underground: Alternatív című tanulmánykötetet. A popzene, művészet és szubkulturális nyilvánosság kérdéseit elemző kötetről írott kritika január 22-i számunkban olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.