Macron kimondta: „Egyetlen, Orbán Viktor által vallott értéket sem tartok a magaménak”

  • narancs.hu
  • 2018. április 16.

Külpol

Szerinte az illiberális demokráciák felemelkedésének vagyunk tanúi.

„Úgy tekintem Európát, ahogy van. Panaszkodhatunk. Én is panaszkodom miatta. Egyetlen, Orbán Viktor által vallott értéket sem tartok a magaménak. De ott van, megválasztották” – ezt mondta a minap Emmanuel Macron francia elnök, aki a megválasztásának első évfordulóján adott tévéinterjút.

Macron a Főtér cikke szerint a beszélgetésben szót ejtett az illiberális demokráciák felemelkedéséről is: „Egyrészt egy sor olyan demokráciát látok, ahol a lakosság körében egyfajta fáradtság uralkodott el. Olyan demokráciákat, amelyek megszokták a gyengeségeket, az igazságtalanságot, az egyenlőtlenséget, a dühöt, és ahol növekvőben van a populizmus, amelyet ugyan erkölcsileg elítélnek, de nem támadják az alapjait.” A francia elnök Lengyelországot és Magyarországot hozta fel példaként, és megemlítette, hogy Romániában is látni hasonló folyamatokat, de szerinte Klaus Iohannis román elnök jól végzi a feladatát, irányítás alatt tartja a dolgokat.

Macron már a megválasztása után bírálatot fogalmazott meg Orbánnal szemben, tavaly júniusban azt mondta, Európa nem szupermarket, hanem sorsközösség, utalt ezzel Lengyelországra és Magyarországra. Akkor a magyar kormányfő úgy reagált, hogy szerinte Macron még új fiú az Európai Tanácsban, és még nem ismerte ki magát.

(via 444.hu)

 


Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.