A közlekedési minisztérium szóvivőjének szombati tájékoztatása szerint a tárca 107,7 millió font (több mint 38 milliárd forint) értékben a francia Brittany Ferries, a dán DFDS és a brit Seaborne Freight hajózási társaságokkal kötött szerződést havi félmillió tonna pótlólagos kapacitás biztosítására.
Ez heti négyezer kamion szállítására elegendő pótkapacitást jelent.
A minisztérium szerint a cél az, hogy ha a megállapodás nélküli Brexit miatt a legnagyobb forgalmú brit kompkikötőben, a délkelet-angliai Doverben fennakadások támadnának, legyen készenlétben elegendő kapacitás a forgalom átirányítására más nagy-britanniai kikötőkbe. A mentesítő kikötők között lehet Plymouth, Poole, Portsmouth és Southampton.
A közlekedési tárca tájékoztatása szerint ha Nagy-Britannia úgy távozik az Európai Unióból, hogy a Brexit feltételeiről szóló megállapodás nem lép érvénybe, és emiatt az uniós országok kiterjedtebb határforgalmi ellenőrzéseket kezdenek, az késleltetheti a "kritikus fontosságú" árucikkek behozatalát, emellett általánosságban is jelentős fennakadásokat okozhat a brit gazdaságban és a Dovert kiszolgáló úthálózat forgalmában.
A brit kormány már korábban is adott ki figyelmeztetéseket a megállapodás nélküli Brexit esetén várható fennakadásokról.
A brit egészségügyi miniszter, Matt Hancock helyzetértékelése szerint nem lehet pontosan tudni, hogy az EU-ban maradó tagországok milyen határellenőrzési intézkedéseket tennének a Brexit-megállapodás életbe lépésének elmaradása esetén.
Nem csak a kikötői vagy az autópálya forgalomban okozna hatalmas fennakadást az újbóli ellenőrzési intézkedések, de ugyanezek a tényezők szélsőséges esetben a nagy-britanniai élelmiszerárak 10 százalékos emelkedését is okozhatják.