Megkezdődött Mladic fellebbviteli tárgyalása
Mladic_MTI_MTVA_top_story_lead.jpg

Megkezdődött Mladic fellebbviteli tárgyalása

  • Narancs.hu/MTI
  • 2020. augusztus 25.

Külpol

Első fokon életfogytiglant kapott népirtás, háborús bűnök és emberiesség elleni bűncselekmények miatt.

Kedden kezdte meg Ratko Mladic egykori boszniai szerb hadseregparancsnok fellebbviteli perének tárgyalását kedden az ENSZ nemzetközi törvényszéke.

A koronavírus-járvány miatt videokapcsolaton keresztül közvetített tárgyaláson az elnöklő bíró Prisca Nyambe elmondta, hogy Mladic kilenc ponton támadta meg a korábbi ítéletet, az ügyészség szerint azonban a fellebbviteli kérelmét teljes mértékben el kell utasítani.

A népirtás, valamint háborús és emberiesség elleni bűncselekmények miatt 2017-ben elítélt Mladic 2018 márciusában fellebbezést nyújtott be. Az idén márciusra ütemezett pert el kellett halasztani, egyrészt mivel a „Balkán mészárosának“ is nevezett férfi műtéten esett át, de a járványhelyzet miatt sem lehetett volna megtartani a tárgyalást az eredeti időpontban.

Védői szerint Mladic rossz egészségügyi és hanyatló mentális állapota miatt még nem áll készen a per folytatására. Fia, Darko Mladic pedig kijelentette, hogy apja „gyenge, és emlékezete is többször megcsalja“, így nem tud teljes mértékben a bíróság rendelkezésére állni.

Ratko Mladicot az ellene felhozott tizenegy vádpontból tízben találta 2017-ben bűnösnek a bíróság. Az ítélet szerint háborús és emberiesség elleni bűncselekmények – gyilkosság, deportálás, kényszerkitelepítés, üldözés, túszejtés – mellett a srebrenicai népirtásért is felelős, amelyben a boszniai szerb erők mintegy nyolcezer boszniai férfit és fiút gyilkoltak meg. Az ügyészség Mladic bűnösnek nyilvánítását kéri a tizenegyedik vádpontban is, mivel azzal vádolják a hadseregparancsnokot, hogy felelős volt horvátok és bosnyákok kiirtásáért öt további boszniai megyében.


A 16 év bujkálás után, 2011-ben letartóztatott Mladic szerdán felszólal a tárgyalóteremben.

A végső ítéletet még idén kihirdethetik.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.