Merénylet Egyiptomban - Hit, remény, szelepek

  • - kovácsy -
  • 2011. január 6.

Külpol

Nem volt teljesen váratlan az újévi istentiszteletről távozó kopt keresztény hívek elleni alexandriai merénylet. A tettesek ismeretlenek, és bár általános nézet szerint alighanem Egyiptomon kívül kell keresni őket, a felekezetek közötti feszültség hátterében belső okok állnak.
Nem volt teljesen váratlan az újévi istentiszteletről távozó kopt keresztény hívek elleni alexandriai merénylet. A tettesek ismeretlenek, és bár általános nézet szerint alighanem Egyiptomon kívül kell keresni őket, a felekezetek közötti feszültség hátterében belső okok állnak.

A merénylet körülményeiről lapzártánkig annyi derült ki, hogy az elkövető - aki (kérdés, mennyire megbízható) szemtanúk szerint szakállt nem viselt, szemüveget viszont igen - először be akart lépni a Szent Márk- és Szent Péter-templomba, de látva, hogy a kapuban katonák állnak, inkább kívül maradt, és a mise végén kiáramló tömegben oldotta ki a robbanószerkezetet. Más beszámolók nem egy, hanem két, röviddel a robbanás előtt autóval érkező gyanús alakról beszélnek. Az utolsó jelentések 23 halottról és közel száz sebesültről számolnak be.

Hoszni Mubarak, aki immár harmincadik éve tartja ingatag egyensúlyban az egyiptomi "irányított demokráciát", már órákkal később televíziós üzenetben ítélte el a vérontást, szigorú vizsgálatot ígért, egyben leszögezte, hogy a merénylet körülményei egyértelműen külföldi elkövetőkre utalnak. Erre ugyan nincs semmi kézzelfogható bizonyíték, de a kairói vezetés számára Egyiptom egységének és stabilitásának egyik legfontosabb biztosítéka a vallási ellentétek féken tartása - amit nem könnyít meg, hogy eközben viszont az elfojtott ellenzéki politikai indulatok gőzét állítólag éppen a vallás szelepén keresztül próbálja óvatosan kiengedni. Akik ezt állítják, azok arra a koptellenes kicsengésű sajtópaláverre hivatkoznak példaként, amely két, moszlim hitre tért, ám kopt kolostorba zárt nő állítólagos története körül bontakozott ki a közelmúltban. Feltűnő, hogy az ügy részleteiről még csak közelítőleg pontos hírek sincsenek, miközben az al-Káida már a késő őszi, iraki keresztények elleni merényletek előtt és az ezeket követő fenyegetéseiben is ezt az esetet idézte. A kopt egyház a merényletet követő nyilatkozatában az utóbbi hónapok folyamatos hitbéli hangulatkeltésével magyarázza a történteket.

A nyolcvanmillió lakosú Egyiptomban, ahol még további, kisebb keresztény felekezeteknek is vannak híveik, tíz százalékra becsülik a koptok arányát. 'k amúgy az arabizáció előtti őslakosok közvetlen leszármazottainak tekintik magukat (elnevezésük is Egyiptom görög nevéből ered). Évezredes történelmük során bőven volt részük erőszakos mohamedán térítésben, elnyomásban. A nyelvüket már századokkal ezelőtt elhagyták, istentiszteleteik is arabul zajlanak. Egyházukat, amely annak idején dogmatikai ellentétek miatt tért külön útra, és amelynek élén 1971 óta III. Senuda pápa áll, Szent Márk evangélistától eredeztetik. III. Senuda általában csatlakozik a világi hatóságok békítő hangvételű nyilatkozataihoz, amelyek a vallási hátterű, egyáltalán nem ritka összeütközések során kerülni szokták egyik vagy másik fél felelősségének a megállapítását. Ezúttal azonban a szokottnál élesebb hangot ütött meg, fölvetve, hogy akár meg is lehet változtatni a koptok vallásgyakorlását korlátozó törvényeket.

Kettős szorítás

Az egyiptomi keresztények helyzetét ugyanis nem csupán egyes mohamedán hívők és csoportok türelmetlensége, erőszakos fellépései nehezítik, hanem azok a jogszabályok is, amelyek hitéletüket korlátozzák, miközben a fenyegetettségük az utóbbi években látványosan fokozta vallásos buzgalmukat. A példátlanul véres merénylet miatti elemi erejű felháborodás mellett e kettős szorítás nyomásával, továbbá a hatóságok tehetetlensége miatti ingerültséggel is magyarázható, hogy a koptok haragja újév napját követően sem csillapodott, Alexandria mellett Kairóban és másutt is tüntettek, egy mecsetre támadtak, mígnem könnygázzal fékezték meg őket.

A hasonló, habár jóval kevésbé véres korábbi események után általában az volt a szokás, hogy nagyjából egyenlő arányban veszik őrizetbe a tettleges hitviták résztvevőit, majd megbékélésre intik őket, a konkrét tettesek pedig megúszszák - ha egyáltalán kiderül, hogy kik ők. A belső béke imperatívusza most is mindenek felett áll. Nem véletlen és nem is feltétlenül spontán fejlemény, hogy minden ellenzéki erő és az egyiptomi mohamedán klérus is felháborodott hangon nyilatkozik. Az Egyiptomban hivatalosan betiltott, de a korlátozások, bebörtönzések ellenére működő, önmagát erőszakmentesként meghatározó iszlamista mozgalom, a Muzulmán Testvériség szerint nem létezik olyan vallás, amely megbocsáthatónak tartana egy ilyen bűncselekményt.

A koptok ezen a hétvégén ünneplik a karácsonyt. Egy évvel ezelőtt ekkor, január 7-én támadtak rá feldühödött mohamedánok az éjféli miséről távozó keresztény hívekre egy dél-egyiptomi városban. Az ezt követő események hasonlatosak voltak a mostaniakhoz, aztán lassan elcsitultak az ellentétek. Most annyiban más a helyzet, hogy egy iraki iszlamista ernyőszervezet, amely magába foglalja az al-Káida helyi szárnyát is, erre az alkalomra is merényleteket helyezett kilátásba. Nem világos, hogy a célpontok között ismét szerepelnek-e egyiptomi templomok, a nyugat-európai kopt közösségek vezetői viszont nyugtalanító üzenetekről számolnak be. Egyiptomban annyival súlyosabb a helyzet, hogy a feszültségek immár kellőképpen felhalmozódtak ahhoz, hogy egy újabb szikra még pusztítóbb lángokat lobbanthat fel. Az egyiptomi vezetés, miután létfontosságúak számára a nyugati kapcsolatai - hiszen részben ezek infúziója táplálja -, a Washingtonból, Berlinből és a mérsékelt arab sajtóból érkezett felháborodott nyilatkozatok után aligha engedheti meg magának, hogy felkészületlenül álljon szemben egy újabb merénylet kitervelőivel.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.