Merénylet Egyiptomban - Hit, remény, szelepek

  • - kovácsy -
  • 2011. január 6.

Külpol

Nem volt teljesen váratlan az újévi istentiszteletről távozó kopt keresztény hívek elleni alexandriai merénylet. A tettesek ismeretlenek, és bár általános nézet szerint alighanem Egyiptomon kívül kell keresni őket, a felekezetek közötti feszültség hátterében belső okok állnak.
Nem volt teljesen váratlan az újévi istentiszteletről távozó kopt keresztény hívek elleni alexandriai merénylet. A tettesek ismeretlenek, és bár általános nézet szerint alighanem Egyiptomon kívül kell keresni őket, a felekezetek közötti feszültség hátterében belső okok állnak.

A merénylet körülményeiről lapzártánkig annyi derült ki, hogy az elkövető - aki (kérdés, mennyire megbízható) szemtanúk szerint szakállt nem viselt, szemüveget viszont igen - először be akart lépni a Szent Márk- és Szent Péter-templomba, de látva, hogy a kapuban katonák állnak, inkább kívül maradt, és a mise végén kiáramló tömegben oldotta ki a robbanószerkezetet. Más beszámolók nem egy, hanem két, röviddel a robbanás előtt autóval érkező gyanús alakról beszélnek. Az utolsó jelentések 23 halottról és közel száz sebesültről számolnak be.

Hoszni Mubarak, aki immár harmincadik éve tartja ingatag egyensúlyban az egyiptomi "irányított demokráciát", már órákkal később televíziós üzenetben ítélte el a vérontást, szigorú vizsgálatot ígért, egyben leszögezte, hogy a merénylet körülményei egyértelműen külföldi elkövetőkre utalnak. Erre ugyan nincs semmi kézzelfogható bizonyíték, de a kairói vezetés számára Egyiptom egységének és stabilitásának egyik legfontosabb biztosítéka a vallási ellentétek féken tartása - amit nem könnyít meg, hogy eközben viszont az elfojtott ellenzéki politikai indulatok gőzét állítólag éppen a vallás szelepén keresztül próbálja óvatosan kiengedni. Akik ezt állítják, azok arra a koptellenes kicsengésű sajtópaláverre hivatkoznak példaként, amely két, moszlim hitre tért, ám kopt kolostorba zárt nő állítólagos története körül bontakozott ki a közelmúltban. Feltűnő, hogy az ügy részleteiről még csak közelítőleg pontos hírek sincsenek, miközben az al-Káida már a késő őszi, iraki keresztények elleni merényletek előtt és az ezeket követő fenyegetéseiben is ezt az esetet idézte. A kopt egyház a merényletet követő nyilatkozatában az utóbbi hónapok folyamatos hitbéli hangulatkeltésével magyarázza a történteket.

A nyolcvanmillió lakosú Egyiptomban, ahol még további, kisebb keresztény felekezeteknek is vannak híveik, tíz százalékra becsülik a koptok arányát. 'k amúgy az arabizáció előtti őslakosok közvetlen leszármazottainak tekintik magukat (elnevezésük is Egyiptom görög nevéből ered). Évezredes történelmük során bőven volt részük erőszakos mohamedán térítésben, elnyomásban. A nyelvüket már századokkal ezelőtt elhagyták, istentiszteleteik is arabul zajlanak. Egyházukat, amely annak idején dogmatikai ellentétek miatt tért külön útra, és amelynek élén 1971 óta III. Senuda pápa áll, Szent Márk evangélistától eredeztetik. III. Senuda általában csatlakozik a világi hatóságok békítő hangvételű nyilatkozataihoz, amelyek a vallási hátterű, egyáltalán nem ritka összeütközések során kerülni szokták egyik vagy másik fél felelősségének a megállapítását. Ezúttal azonban a szokottnál élesebb hangot ütött meg, fölvetve, hogy akár meg is lehet változtatni a koptok vallásgyakorlását korlátozó törvényeket.

Kettős szorítás

Az egyiptomi keresztények helyzetét ugyanis nem csupán egyes mohamedán hívők és csoportok türelmetlensége, erőszakos fellépései nehezítik, hanem azok a jogszabályok is, amelyek hitéletüket korlátozzák, miközben a fenyegetettségük az utóbbi években látványosan fokozta vallásos buzgalmukat. A példátlanul véres merénylet miatti elemi erejű felháborodás mellett e kettős szorítás nyomásával, továbbá a hatóságok tehetetlensége miatti ingerültséggel is magyarázható, hogy a koptok haragja újév napját követően sem csillapodott, Alexandria mellett Kairóban és másutt is tüntettek, egy mecsetre támadtak, mígnem könnygázzal fékezték meg őket.

A hasonló, habár jóval kevésbé véres korábbi események után általában az volt a szokás, hogy nagyjából egyenlő arányban veszik őrizetbe a tettleges hitviták résztvevőit, majd megbékélésre intik őket, a konkrét tettesek pedig megúszszák - ha egyáltalán kiderül, hogy kik ők. A belső béke imperatívusza most is mindenek felett áll. Nem véletlen és nem is feltétlenül spontán fejlemény, hogy minden ellenzéki erő és az egyiptomi mohamedán klérus is felháborodott hangon nyilatkozik. Az Egyiptomban hivatalosan betiltott, de a korlátozások, bebörtönzések ellenére működő, önmagát erőszakmentesként meghatározó iszlamista mozgalom, a Muzulmán Testvériség szerint nem létezik olyan vallás, amely megbocsáthatónak tartana egy ilyen bűncselekményt.

A koptok ezen a hétvégén ünneplik a karácsonyt. Egy évvel ezelőtt ekkor, január 7-én támadtak rá feldühödött mohamedánok az éjféli miséről távozó keresztény hívekre egy dél-egyiptomi városban. Az ezt követő események hasonlatosak voltak a mostaniakhoz, aztán lassan elcsitultak az ellentétek. Most annyiban más a helyzet, hogy egy iraki iszlamista ernyőszervezet, amely magába foglalja az al-Káida helyi szárnyát is, erre az alkalomra is merényleteket helyezett kilátásba. Nem világos, hogy a célpontok között ismét szerepelnek-e egyiptomi templomok, a nyugat-európai kopt közösségek vezetői viszont nyugtalanító üzenetekről számolnak be. Egyiptomban annyival súlyosabb a helyzet, hogy a feszültségek immár kellőképpen felhalmozódtak ahhoz, hogy egy újabb szikra még pusztítóbb lángokat lobbanthat fel. Az egyiptomi vezetés, miután létfontosságúak számára a nyugati kapcsolatai - hiszen részben ezek infúziója táplálja -, a Washingtonból, Berlinből és a mérsékelt arab sajtóból érkezett felháborodott nyilatkozatok után aligha engedheti meg magának, hogy felkészületlenül álljon szemben egy újabb merénylet kitervelőivel.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.