Ukrajna: politikusok előzetesben - Felfüggesztett ellenzék

Külpol

Nyár óta tartó letartóztatási hullám sújtja a 2010 elejéig működő előző ukrán politikai vezetés tagjait. A célkeresztben az államelnök, Viktor Janukovics máig legerősebb politikai ellenfele, a korábbi kormányfő, a 2004-es "narancsos" fordulat egyik szimbóluma, Julia Timosenko áll. 't december 20-án érte utol a lakhelyelhagyási tilalom.
Nyár óta tartó letartóztatási hullám sújtja a 2010 elejéig működő előző ukrán politikai vezetés tagjait. A célkeresztben az államelnök, Viktor Janukovics máig legerősebb politikai ellenfele, a korábbi kormányfő, a 2004-es "narancsos" fordulat egyik szimbóluma, Julia Timosenko áll. 't december 20-án érte utol a lakhelyelhagyási tilalom.

A már miniszterelnöksége idején is populista hangon politizáló Timosenko népszerűsége ugyan erősen megkopott, mégis ő az egyetlen politikus, aki kihívást jelent a mostani hatalomnak. És mivel nem kizárt, hogy már az idén előre hozott parlamenti választásokat tartanak Ukrajnában, Viktor Janukovics környezete megpróbálja megtisztítani a küzdőteret. A Régiók Pártja ugyan kézben tartja a Radát, a kijevi törvényhozást, de nincs minősített többsége. Ehhez háromszáz mandátumra lenne szüksége - márpedig Kijevben is úgy gondolják, hogy az igazán hatékony politika csak alkotmányozni képes többséggel valósítható meg. A kétharmad Ukrajnában sem elérhetetlen, ám ehhez tovább kell gyengíteni az amúgy is gyenge parlamenti ellenzéket.

A Timosenko politikai szövetségesei elleni hajtóvadászat a nyáron kezdődött. Elsőként a védelmi minisztérium egykori helyettes vezetőjét, Valerij Ivasovot vették előzetesbe, aztán az állami tulajdonban lévő Naftogaz Ukraini második emberét, Igor Didenkót. 't a vámhivatal egykori vezetője, Anatolij Makarenko követte, majd a volt környezetvédelmi miniszter, Georgij Filipcsuk jött. Nemzetközi elfogatóparancsot adtak ki a Timosenko-kormány gazdasági minisztere, Bogdan Danilisin ellen, aki azóta egy prágai börtönben várja a cseh hatóságok döntését kiadatásáról. December közepén az igazságügy-miniszter egykori első helyettesét fogták le Kijevben, majd december 26-án Julia Timosenko legközelebbi politikai szövetségesét, kormányának belügyminiszterét, Jurij Lucenkót is elérte a végzet.

Ez a méreg

Eközben a vádhatóság gőzerővel gyűjtötte a Timosenko elleni vádakat is, s végül december 20-án rendelte el a volt kormányfő és első helyettesének lakhelyelhagyási tilalmát. Sajtóhírek szerint Timosenkót és Alekszandr Turcsinovot mindenekelőtt azzal vádolják, hogy hatáskörüket túllépve nem rendeltetésszerűen használták fel az ukrán szén-dioxid-kvóta egy részének eladásából származó bevételeket. Az ügyészek szerint Timosenko nem átallott ebből a pénzből nyugdíjakat fizetni, holott az összeget a büdzsé hiányának csökkentésére kellett volna fordítani. Timosenko szerint ilyen megkötés nem szerepel a költségvetési törvényben - ám az igazán furcsa mégis az, hogy 2009 végén, az elnökválasztási kampányban még egészen más vádakkal illették a miniszterelnököt. Akkor azt rótták föl neki, hogy az IMF-kölcsönök jelentős részéből saját kampányát finanszírozza. Ez most föl se merült - vélhetően azért, mert nem volt több merő handabandázásnál. A szén-dioxid-kvótával kapcsolatos vád mindenesetre azt sugallja, a 2010 elején megválasztott új elnök, Viktor Janukovics nehezen talál fogást ellenfelén. Pedig láthatóan nagyon szeretne.

A mostani ellenzékiek, egykori kormányhivatalnokok - volt miniszterek és miniszterhelyettesek - ellen a legkülönfélébb köztörvényes vádak fogalmazódnak meg. Az ukrán főügyész, Viktor Psonka december közepi nyilatkozata szerint a tucatnyi eljárás már eddig is több mint 2,5 milliárd dollár elherdálását tárta fel, és számos ügyben még folyik a nyomozás. A 2,5 milliárdba beletartozna a szén-dioxid-kvóta eladásából nyert pénz is, amely állítólag 380 millió euróra rúg - bár az továbbra sem világos, hogy kit is rövidítettek meg, ha a kormány e pénzek egy részét a nyugdíjak kifizetésére használta fel. Ezt az ellentmondást érzékelhette a főügyészség is, úgyhogy újabb vádpontok után nézett. Egyelőre ezek sem tűnnek meggyőzőbbnek. Az egyik szerint Timosenko közreműködött volna vagy ezer mentőautó gyanús beszerzésében és kampánycélokra történő használatában. Ha ez kissé komikusnak is tűnik (hogyan lehet kampánycélokra mentőautót használni?), a másik friss vádpont annál érdekesebb. Eszerint Timosenko miniszterelnökként jogellenesen bontotta föl azt a 2007-ben az ukrán állam és a Vanco Prykerchenska konzorcium közt létrejött megállapodást, amely 30 évre koncesszióba adta a Fekete-tenger egy 13 000 négyzetkilométeres területét. A tengerfenéknek ez a része a feltételezések szerint mintegy 10-11 milliárd köbméter földgázt rejt. Timosenko azonban kormányfőként úgy látta, jobb, ha a kitermelési jogok a magánkezekből visszakerülnek az ukrán államhoz. Fellépésének jogi megalapozottságát az eddigi információkból aligha lehet megítélni, de az nehezen érthető, hogy mindez milyen hátrányokkal járt az ukrán államra nézve - hacsak nem volt jogellenes a koncesszió visszavétele. Mindenesetre Janukovics elnök már a nyár derekán helyreállította az eredeti állapotot, és a konzorcium visszanyerte kitermelői jogosítványait. A vállalkozás tulajdonosai közt az amerikai Vanco Energy Company mellett ott találni Janukovics közeli szövetségesének, Ukrajna egyik leggazdagabb emberének, Rinat Ahmetovnak a cégét (Donbasszkaja toplivo-energetyicseszkaja kompanyija) éppúgy, mint egy orosz és osztrák vállalatot is. Timosenko most azt állítja, hogy e vádpont az ukrán oligarchák egy részének a bosszúja.

A volt belügyminiszter elleni vádak nem kevésbé elgondolkodtatók. Egy ideig úgy tűnt, hogy Lucenkót hivatali hatalommal való visszaéléssel vádolják, miszerint a szabályokat kijátszva juttatta lakáshoz sofőrjét. A legfrissebb hírek szerint viszont Lucenko azzal követte el a visszaélést, hogy - megint csak a szabályokat kijátszva - elrendelte az akkor elnöki mandátumát töltő Viktor Juscsenko elleni mérgezéses merénylet ügyében folyó, a titkos megfigyelést is lehetővé tevő nyomozás folytatását. Eszerint Lucenko meghosszabbította annak az ukrán titkosszolgálati kötelékben dolgozó sofőrnek a megfigyelését, aki a nyomozók feltételezései szerint a mérget tartalmazó ételt vitte Juscsenkónak. Csakhogy Lucenko mindvégig szkeptikusan viszonyult azon teóriákhoz, melyek szerint Juscsenkót valóban megmérgezték - sötét politikai motivációt feltételezni a nyomozás meghosszabbítása mögött már csak ezért is abszurd.

Előélet

Aligha hihető tehát, hogy a letartóztatások és készülő bírósági eljárások, függetlenül a megalapozottságuktól, kizárólag a törvény előtti egyenlőség demonstrálását szolgálnák - amint azt Lucenko letartóztatásakor Janukovics a televízióban hangoztatta. Az elnök szerint az ellenzéki politikusok letartóztatása nem függ össze a politikával, és az eljárás mindvégig törvényes és átlátható lesz. "Azt kívánom Julia Vlagyimirovnának, hogy találjon lehetőséget önmaga megvédésére. Én ebben vagyok érdekelt" - jegyezte meg minden őszinteségét beleadva az elnök.

Mégis nehéz hinni e szavaknak. E ponton persze nehéz bármi bizonyosat állítani a megvádoltak felelősségéről; nem zárható ki az sem, hogy jó néhány esetben valóban törvényszegés történt. Ám szembeszökő, hogy Janukovics másik fontos politikai ellenfele, Viktor Juscsenko táborából egyetlen politikust sem vádoltak meg. Való igaz, a narancsos fordulatot követő alkotmánymódosítás jelentős jogköröket telepített az elnöktől a kormányfőhöz: ám nehéz elképzelni, hogy az előző elnök embereivel szemben csak azért nem indul eljárás, mert ők nem voltak tényleges döntési helyzetben, míg a kormánytagok igen. Valószínűbb, hogy mindez a pillanatnyi erőviszonyokkal függ össze. A Juscsenko vezette Mi Ukrajnánknak immár nincs politikai súlya, míg Timosenko blokkja - még ha népszerűségéből az elmúlt évben sokat veszített is - még mindig kockázat az elnöki tábor számára. Ugyanakkor Timosenko bebörtönzése több gondot okozna, mint amennyi előnnyel járna Janukovicséknak. A volt kormányfő meghurcolása csak népszerűségét növelné, és ismét összekovácsolhatná az ellenzéket. Timosenkót 2001-ben egyszer már letartóztatták, ám néhány hét után kénytelenek voltak szabadon engedni. Az akkor miniszterelnök-helyettes Timosenko politikai karrierje pedig épp ezután emelkedett igazán magasba, s vált a személye szimbólummá, valóságos ukrán Jeanne D'Arcká. Politikai ellenfelei ezt a hibát most aligha fogják megismételni. De nincs is rá szükség. Elég, ha a bíróság kimondja Timosenko bűnösségét, és csupán feltételes börtönbüntetést szab ki rá. A büntetett előélet ugyanis mind a képviselői mandátum, mind az elnökjelölti státusz elnyerését kizárja.

Kell ennél több?

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.