Óriási hibának tartja Matolcsy György az euró bevezetését

  • narancs.hu
  • 2019. november 3.

Külpol

Véleménye szerint itt az ideje annak, hogy az EU felébredjen ártalmas álmából.

„Itt az ideje, hogy megkeressük a kijáratot az euró-csapdából. Veszélyes dogma azt állítani, hogy az euró volt a következő normális lépés Nyugat-Európa egyesítése felé. A közös európai valuta ugyanis egyáltalán nem normális, mivel a bevezetéshez szükséges alapfeltételek szinte egyike sem volt meg” – idézi a hvg.hu Matolcsy György szavait.

A Magyar Nemzeti Bank elnöke a Financial Times című brit üzleti lapban írta meg véleményét.

Matolcsy szerint a globális valuta létéhez szükséges feltételek a közös pénz bevezetése után két évtizeddel sem jöttek létre: nincs közös állam, az euróövezet nem terjed ki az EU GDP-jének legalább 10-15 százalékát létrehozó területre, s nincs közös pénzügyminisztérium, illetve pénzügyminiszter sem.

A bankelnök szerint a jelenleg eurót használó országok többsége jobb teljesítményt nyújtott a közös valuta bevezetése előtt, mint az utóbbi húsz évben, s ezért itt az ideje annak, hogy az EU felébredjen ártalmas álmából.

Matolcsy György néhány nappal ezelőtt azt is nyilatkozta, hogy az euró megjelenése, bevezetése nyitotta meg az eurázsiai államok szorosabb együttműködését. Az euró ugyanis konkurenciát jelent a dollár számára a világ pénzpiacain, az eurázsiai országok egyre gyakrabban eurót használnak az egymás közötti elszámolásban.

A jegybank elnöke kiemelte: a hiány korszakának vége, most a bőség időszaka következik, az információ, az energia, a nyersanyagok egyre olcsóbbakká válnak. Eurázsia államai közös pénzt használnak majd a jövőben, amely digitális lesz, az aranyon és az elektromosságon alapul majd.

Király Júlia szeptemberben közölt publicisztikáját a forintról itt olvashatják:

Király Júlia: Mint a moziban

Bevallom, tanácstalanul állok az események előtt. Először is azért, mert nem értem, miért ez a nagy izgalom a forint körül. Miért jelentek meg augusztus 29-30-án ilyen, az aggodalomtól fuldokló szalagcímek: „Soha nem volt még ilyen", „Történelmi mélyponton a forint" (portfolio.hu, privatbankar.hu, index.hu, hvg.hu), illetve „Az MNB nem tesz semmit, tovább zuhan a forint" (168ora.hu).

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.