Oroszország hivatalosan is csődhelyzetbe került

  • narancs.hu
  • 2022. június 28.

Külpol

Egy évszázad után először vált fizetésképtelenné az ország, legalábbis az adóssága egy részére.

A Moody’s hitelminősítő megerősítette, hogy Oroszország csődhelyzetbe került, miután kötvényesek 100 millió dollár hozamkifizetéshez nem jutottak hozzá – írja a hvg.hu a Moscow Times értesülései alapján. A hitelminősítő közleménye szerint: „A kifizetés elmulasztása csődhelyzetet valósít meg”. A Moody’s arra számít, hogy Oroszország a jövőben további kifizetésekre fog csődbe kerülni.

Először a Bloomerg számolt be róla, hogy Oroszország csődhelyzetbe került, miután egy államkötvényének hozamfizetési ideje lejárt, és nem teljesítette a kifizetéseket. A csődhelyzet „hivatalos” kimondása azonban a hitelminősítő ügynökségek feladata – most ez is megtörtént.

Az orosz kormány ugyanakkor tagadja, hogy csődhelyzet állt volna elő, hiszen az államok akkor szoktak csődbe menni, ha nem képesek, vagy nem akarják fizetni valamilyen lejáró tartozásukat. Az orosz kormány szerint ők akarnak, és tudnának is fizetni, de a szankciók miatt a tranzakciók nem tudnak teljesülni. Oroszországot tehát külső tényezők, szankciók kényszerítik a fizetés elmulasztásába. A történelemben ilyesmire korábban nem volt példa.

Az orosz állítások feltehetően igazak, írják a cikkekben. Bár Ukrajna megtámadása után az orosz devizatartalék külföldön tárolt részét, nagyjából felét befagyasztották, a magas nyersanyagárak mellett Oroszország a becslések szerint napi egymilliárd dollár bevételre tesz szert az olaj- és gázexportból. Ez alapján a lejáró tartozások rendezése valóban nem okozna gondot.

Oroszország szempontjából a csődhelyzet azt jelenti, hogy Moszkva nem lesz képes külföldi forrásokat bevonni az államadósság finanszírozásába. Szankciók miatt Oroszország már most sem képes külső forrásokat bevonni. Arról sincs egyelőre szó, hogy az országnak devizaforrásokra lenne szüksége, hiszen az elszállt energiaárak mellett az orosz állam exportbevételei is szárnyalnak. Ez azonban a jövőben változhat. Ebben az esetben már probléma lenne, hogy Oroszország nem képes külföldi forrásokat bevonni.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.