Politikai okokból elhagyta Iránt az ország egyetlen olimpiai érmese, német színekben indulna Tokióban

  • narancs.hu
  • 2020. január 19.

Külpol

Elege van abból, hogy a hatóságok a propaganda eszközekén használták.

Német színekben indulna a tokiói játékokon Kimia Alizadeh, Irán egyetlen olimpiai érmes női sportolója, aki egy hete politikai okokból elhagyta hazáját.

Az 57 kilogrammban szereplő tekvondós – aki közösségi oldalán az „Iránban elnyomott millió nő egyikeként" jellemezte magát – vasárnap közölte, örülne, ha Németországért küzdhetne Tokióban.

„Bízom benne, hogy nyugodt és problémamentes életem lesz Hamburgban” – nyilatkozta a 21 éves versenyző, aki már tárgyal a német szövetséggel, de a hírek szerint Kanada, Hollandia, Belgium és Bulgária is szívesen látna a válogatottjában.

Kimia Alizadeh

Kimia Alizadeh

Screenshot: YouTube

A 2016-os riói olimpián harmadik Alizadeh többek között azt kifogásolva távozott külföldre, hogy Iránban hidzsábot (fejkendőt) kellett viselnie, emellett szexizmust és rossz bánásmódot rótt fel hazája sportvezetőinek.

„Elegem volt abból, hogy a hatóságok a propaganda eszközeként használtak. Elfogadom a honvággyal járó fájdalmat, mert nem akarok részese lenni a képmutatásnak, a hízelgésnek, a hazugságoknak és az igazságtalanságoknak” – jelentette ki a tekvondós.

MTI

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.