A román adóhatóság vizsgálatot indított az ultranacionalista, Putyin-párti Calin Georgescu elnökjelölt kampányát népszerűsítő TikTok aktivisták ellen is – írja a Politico. A brüsszeli lap beszámolója szerint ennek nyomán az influenszerek sorra menekülnek el az országból. Szárazföldi határátkelőhelyekről, repülőgépekről tettek közzé képeket, azzal a szöveggel, hogy „búcsú”, „hiányzol”.
November 24-én tartották az elnökválasztás első fordulóját, amelyet óriási meglepetésre a messianisztikus-vallásos szélsőjobboldal képviselője, Calin Georgescu nyert. A román alkotmánybíróság azonban érvénytelenítette az eredményt, és elrendelte a teljes választási folyamat elölről kezdését, miután a Legfelsőbb Védelmi Tanács (CSAT) megállapította, hogy a választás eredményét nemzetbiztonságot veszélyeztető külföldi beavatkozás befolyásolta. A román hatóságok nyomozást indítottak a befolyásolási kísérlet kivizsgálásának érdekében – írja összefoglalójában a 24.hu.
A tisztségéből december 21-én távozó Klaus Iohannis román államfő feloldotta azoknak a titkosszolgálati és belügyminisztériumi jelentéseknek a titkosítását, amelyek alapján a CSAT megállapította, hogy Románia állami és nem állami szereplők, kiváltképpen Oroszország ellenséges kibertevékenységének célpontjává vált.
A román ügyészség szerint Oroszország kibertámadásokkal, illegális kampányfinanszírozással és digitális platformokon (TikTok) történő visszaéléssel avatkozott be az elnökválasztásba.
A román adóhatóság a kampányhoz kapcsolódó pénzügyi tranzakciók alaposabb vizsgálatát kezdte meg. Maga Georgescu is a vizsgálat középpontjában áll – erősítették meg a hatóságok. Az influenszereket a gyanú szerint jelentős összegeket kaptak a Georgescu-párti tartalmak népszerűsítéséért, üzeneteik a jelölt nacionalista retorikáját visszhangozták.
A Transtelex korábban arról írt, hogy a Román Hírszerző Szolgálat közölte, a befolyásolási akció módszerei kísértetiesen hasonlítottak azokra, amiket Oroszország Ukrajnában alkalmazott a 2022-es invázió előtt. A kampány alapját egy több mint 25 ezer TikTok-fiókból álló hálózat képezte, amiből 800 már 2016 (tehát a TikTok alapítása) óta alvó állapotban volt, majd az első forduló előtt két héttel aktiválták őket. Közel száz, összesen 8 millió követővel rendelkező influenszert is fizettek, hogy népszerűsítsék Georgescut.