Tizenegy országban beszüntették a harcokat a koronavírus miatt

  • Narancs.hu/MTI
  • 2020. április 3.

Külpol

Többek között Ukrajnában, Kamerunban és Szudánban hallgattak az ENSZ intő szavára.

Tizenegy ország harcban álló felei válaszoltak eddig kedvezően az ENSZ globális, azaz valamennyi fegyveres konfliktusra kiterjedő azonnali tűzszünettel kapcsolatos felhívására, amelyre az új típusú koronavírus-járvány miatt szólított fel - jelentette be António Guterres, a világszervezet főtitkára pénteki sajtótájékoztatóján New Yorkban.

"Csak egyetlen harc lehetséges ma a világban: a közös harc a Covid-19 ellen" - szögezte le Guterres, aki azt is hozzátette, hogy 10 nappal ezelőtt tett tűzszüneti felhívását már 70 ország, és több civil szervezet és vallási vezető - köztük Ferenc pápa - üdvözölte. Elmondta: Kamerunban, a Közép-Afrikai Köztársaságban, Kolumbiában, Líbiában, Mianmarban, a Fülöp-szigeteken, Dél-Szudánban, Szudánban, Szíriában, Ukrajnában és Jemenben a fegyveres csoportok már elfogadták a felhívást.

Mindazonáltal hozzátette azt is, hogy a kedvező fogadtatás ellenére egyelőre nehéz a szavakat valódi békére váltani, s a konfliktusok jelenleg súlyosbodni látszanak Jemenben, Líbiában és Afganisztánban is. "A béke megvalósítása hatalmas nehézségekbe ütközik ott, ahol e konfliktusok sok éve húzódnak, és az emberekben nagy az egymás iránti bizalmatlanság és gyanakvás" - jelentette ki, hozzátéve, hogy ezeket a kihívásokat csak komoly diplomáciai erőfeszítések tudják megoldani. "Ha el akarjuk hallgattatni a fegyvereket, fel kell emelnünk a hangunkat a békéért" - mondta.

Felkért egyúttal minden kormányt, és minden befolyással bíró csoportot, gyakoroljon nyomást világszerte a harcoló felekre a tűzszünet érdekében, hangsúlyozva: a járvány minden konfliktuszónába eljut. A főtitkár március 23-án szólított fel az azonnali globális tűzszünetre, amelyet kulcsfontosságúnak nevezett az életmentő humanitárius folyosók létrehozásához és a diplomáciai csatornák megnyitásához. A világszervezet vezetője úgy fogalmazott: a legkiszolgáltatottabbakat - a nőket és gyerekeket, a fogyatékossággal élőket, a peremre szorultakat és a lakhelyüket elhagyni kényszerülőket - fenyegeti leginkább a járvány szörnyű pusztításai, rámutatva az összeomlott egészségügyi rendszerekre és a fegyveres konfliktusokban gyakran támadott egészségügyi dolgozókra.

Ne legyen fogoly a saját otthonában! Élvezzen ki minden percet!

És egy barátja minden csütörtökön meg is látogatja. Odakünn a helyzet olyan, amilyen - de még ez sem lehet elégséges ok arra, hogy ne éljünk teljességre törekvő életet, melyhez az ismeretszerzés és a színvonalas szórakozás is hozzátartozik. A Magyar Narancs heti nyomtatott kiadása az idevágó lehetőségeket a legteljesebb természetességgel biztosítja.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.