Ne legyen fogoly a saját otthonában! Élvezzen ki minden percet!

  • narancs.hu
  • 2020. április 2.

Lokál

És egy barátja minden csütörtökön meg is látogatja.

Odakünn a helyzet olyan, amilyen – de még ez sem lehet elégséges ok arra, hogy ne éljünk teljességre törekvő életet, melyhez az ismeretszerzés és a színvonalas szórakozás is hozzátartozik. A Magyar Narancs heti nyomtatott kiadása az idevágó lehetőségeket a legteljesebb természetességgel biztosítja.

Címlapsztorinkban például arról nyilatkozik Ascher Tamás, hogy mennyire jellemző az erőszak a magyar színházi életben. Megalázzák-e a színinövendékeket az egyetemen? S mit lát mindebből a néző? Ascher a Vígszínházban történtekről is elmondja a véleményét.

Politikai nagyinterjúnkban Andor László közgazdász, volt EU-biztos az unió válságkezelési törekvéseiről beszél, s nem veszti el a reményt.

E heti lapszámunk legdrámaibb fejezetében a szegények, a hátrányos helyzetűek járvánnyal szembeni esélyeit vizsgáljuk. Mindent beleadó, ám kellő felszereltséggel, anyagi lehetőségekkel alig rendelkező szervezetek, lelakott, korszerűtlen infrastruktúra várja, hogy rosszabbra forduljanak a dolgok.

false

Ugyan a járványhelyzet elfed sok mindent, de amellett mégsem mehettünk el szó nélkül, hogy most van az első szabad választások 30. évfordulója. Mink András kiváló esszében mutat rá az akkor történtek máig ható következményeire. S ha már a múlt: az első magyar metró meg épp ötven éve indult el: nemzetközi hírű szakértőnk, Legát Tibor ült fel rá megint.

Bemutatjuk, hogy Magyarország kormánya hogyan – immár a látszatokra sem ügyelve – szabotálja el a strasbourgi bíróság ítéleteit, s beszámolunk a járvány dacára is megtartani tervezett lengyelországi elnökválasztás előkészületeinek már-már tragikomikus fordulatairól.

De most sem csak járványból és politikából áll az élet, szórakozás, kultúra, móka és kacagás is van a lapban. Megtanítjuk például kenyeret sütni, gondolta volna? Megrajzoltuk Rudolf Péter újdonsült színigazgató pályaképét, interjúban meséljük el a hollandiai gyerekvonatok szívszorító történetét, s nem hallgatjuk el Grecsó Krisztián új kötetének erényeit és gyengéit sem. Továbbá, film, színház és Zsuzsika. Tánczenei híradó!

Ne feledjék, csütörtök van! Vegyenek Magyar Narancsot!

Magyar Narancs

Kedves Olvasóink, köszönjük kérdésüket, a körülményekhez képest jól vagyunk, és reméljük, Önök is. Miközben hazánk a demokrácia érett, sőt túlérett szakaszába lép, dolgozunk. Cikkeket írunk otthon és nem otthon, laptopon, PC-n és vasalódeszkán, belföldön, külföldön és másutt, és igyekszünk okosnak és szépnek maradni. De mit hoz a jövő?

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.