Úgy tűnik, meghátrálásra kényszerítette az EU Lengyelországot

  • narancs.hu
  • 2021. augusztus 7.

Külpol

A kormány mégis megszünteti az igazságszolgáltatás reformja keretében létrehozott fegyelmi kamarát.

Lengyelország megszünteti az igazságszolgáltatás reformja keretében létrehozott fegyelmi kamarát jelenlegi formájában, ily módon tárgytalanná válik az Európai Bizottsággal zajló vita - jelentette be Jaroslaw Kaczynski miniszterelnök-helyettes, a lengyel kormánykoalíciót vezető Jog és Igazságosság (PiS) párt elnöke.

Minden jel szerint Lengyelország és az EU között régóta zajló vitában kényszerült meghátrálásra a tagország.

A PiS elnöke a PAP hírügynökségnek adott, szombaton közzétett interjúban mindazonáltal kitartott amellett, hogy az Európai Unió Bíróságának (EUB) a kamara ügyében hozott ítélete túllép az uniós szerződések kompetenciáján, és kiterjeszti az uniós bíróságok hatáskörét.

Az EUB július közepén kihirdetett ítéletében úgy foglalt állást, hogy a lengyel igazságszolgáltatás reformja keretében létrehozott, a bírói jogsértések kiküszöbölésére létrehozott fegyelmi kamara nem egyeztethető össze az uniós joggal, és nem biztosítja a pártatlanság és függetlenség garanciáit. Az uniós bíróság augusztus 16-ig adott határidőt a kamara megszüntetésére, ellenkező esetben súlyos pénzbírságot helyezett kilátásba.

Kaczynski elmondta, hogy az Anna Dalkowska igazságügyi miniszterhelyettes által kidolgozott reform még az EUB ítélete előtt előirányozta a fegyelmi kamara megszüntetését, a nemzetbiztonsági bizottság már néhány hónapja megtárgyalta, és pozitív véleményt adott róla.

"Megszüntetjük a fegyelmi kamarát abban a formában, amelyben ma létezik, és ily módon tárgytalanná válik a vita" - szögezte le a PiS elnöke. Bejelentette, hogy a kamarára vonatkozó első javaslatok szeptemberben várhatók, és ezek kormánytervezetek lesznek. A kamarát nem fogják teljesen felszámolni, csak más formában fog működni a jövőben, egy egészen más szerv lesz - hangsúlyozta Kaczynski.

"Nem az uniós bíróság ítélete miatt akarjuk megreformálni a kamarát, hanem egyszerűen azért, mert nem teljesíti a feladatait. A törvény előtt mindenki egyenlő, kevés olyan ország létezik, ahol a bírák mentelmi jogot élveznek, jó lenne, ha ezt Lengyelországban is eltörölnék" - jelentette ki a PiS elnöke. (MTI) 

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.