Irán visszautasította a G7 vádjait, miszerint felelős lenne a Mercer Street elleni támadásért

  • narancs.hu
  • 2021. augusztus 7.

Külpol

A G7 szerint a július végén elkövetett, "szándékos és célzott" támadás egyértelműen megsértette a nemzetközi jogot.

Irán szombaton határozottan elítélte a világ hét legfejlettebb ipari országa (G7) külügyminisztereinek és Josep Borrellnek, az Európai Unió kül-és biztonságpolitikai főképviselőjének közös állásfoglalását, amelyben az iszlám köztársaságot tették felelőssé a Mercer Street nevű tartályhajó elleni támadásért.

Szaid Hatibzade, az iráni külügyminisztérium szóvivője közleményében alaptalannak nevezte a vádakat.

A G7 szerint a július végén elkövetett, "szándékos és célzott" támadás egyértelműen megsértette a nemzetközi jogot. Közölték: Iránt tartják felelősnek a történtekért, amelynek viselkedése veszélyezteti a nemzetközi békét és biztonságot. Egyúttal felszólították Teheránt, hogy hagyjon fel minden olyan tevékenységgel, amely nem felel meg az ENSZ Biztonsági Tanácsa vonatkozó határozatainak.

A támadást múlt csütörtökön hajtották végre az Arab-tengeren a libériai zászló alatt közlekedő, japán tulajdonú, izraeli üzemeltetésű, közepes méretű tartályhajó ellen. Az incidensben életét vesztette a Mercer Street román nemzetiségű parancsnoka és a legénység egyik brit tagja.

A hajó a tanzániai Dar es-Salaamból tartott az egyesült arab emírségekbeli el-Fudzseirába. A támadás Dukm ománi kikötővárostól körülbelül 280 kilométerre északkeletre történt. Teherán tagadta érintettségét az ügyben.

 Az amerikai hadsereg Középső Parancsnoksága (Centcom) pénteken nyomozásának eredményét ismertetve azt írta: két drón elhibázta a célpontot, de egy katonai célú robbanóanyaggal felszerelt harmadik eszköz eltalálta a hajót. Ennek több darabját megvizsgálva amerikai szakértők arra jutottak, hogy a drónt Irán gyártotta. Állításukat fotókkal támasztották alá.

 Abolfazl Sekarcsi iráni dandártábornok az Irna iráni állami hírügynökségnek azt mondta: ez az amerikaiak módszere, történeteket szőnek, amelyeket aztán Irán ellen fordítanak a nyomásgyakorlás érdekében. (MTI)

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.