Halálos karikatúrák – vérfürdő Párizsban

  • narancs.hu
  • 2015. január 7.

Külpol

Terroristák támadtak a Charlie Hebdo francia szatirikus lap szerkesztőségére. A halottak száma egyelőre 12.
false

Nem ez volt az első alkalom, hogy a közéleti kérdésekről – így az iszlamista szélsőségesekről is – sajátos humorral, polgárpukkasztó módon megnyilatkozó francia lap ellen támadást követtek el.  Legutóbb 2011-ben történt ilyen a Charlie Hebdo Mohamed prófétát karikírozó száma miatt, melyet az impresszum szerint maga Mohamed főszerkesztett. Akkor a szerkesztőségnek otthont adó épületet gyújtották fel.

Ma délelőtt a lap szerkesztőségi ülése alatt két fekete maszkos fegyveres hatolt be a Párizs XI. kerületében lévő szerkesztőségi épületbe. Szakértők szerint gondosan megtervezett terrorakcióról van szó – a lap nemrég az Iszlám Állam vezetőjéről, Abu Bakr al-Bagdadiról közölt karikatúrát. A terrortámadás a szerkesztőség rendőrökkel őrzött épületében történt, a vérontásnak két rendőr is áldozatul esett. Jelenleg a legnagyobb terrorkészültségi szint van érvényben Franciaországban.

false

 

false

false

false

false

false

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.