BYD-ügy: gúzsba kötötte a Kúria a bíróság kezét

Kis-Magyarország

Elmeszelték az ítéletet, amely több kártérítést adott volna a kínai autógyár számára kisajátított földek gazdáinak Szegeden.

Hatályon kívül helyezte a Kúria a Szegedi Törvényszék egyik jogerős ítéletét, amely a Szegeden épülő kínai elektromosautó-gyár számára kisajátított földek ügyében született. Az a határozat két földtulajdonos számára némileg kedvező eredményt hozott, a legfőbb bírói szerv azonban új eljárásra utasította a bíróságot. A végzés abban a perben született, amelyről korábban lapunk is beszámolt:

Tavaly november 6-án a Szegedi Törvényszék Szabó László vezette tanácsa délelőtt félóránként tárgyalt kisajátítási ügyeket. Az elsőrendű alperes minden esetben a lebonyolító hatóság, a Csongrád-Csanád Vármegyei Kormányhivatal volt, a másodrendű alperes a szegedi önkormányzat. Több esetben is a bíró rögzítette az adatokat, és bejelentette, a tárgyalást elhalasztja. A földtulajdonosok – akik hallgatóságként egymás tárgyalásaira is beültek –, és ügyvédeik két tárgyalás között akkor arról is beszélgettek, hogy a törvényszék, amely több mint hetven ilyen pert tárgyalt akkortájt a BYD építési területével kapcsolatban, talán arra vár, egy ilyen ügyben hozzon határozatot a Kúria, és akkor azt majd figyelembe lehet venni precedensként.

Közben a gyár építői teljesen biztosak voltak már a dolgukban, ezt az is mutatja, hogy bár az egyik terület – erről szól nagyrészt említett cikkünk – még vita tárgya volt, valakik már elkezdték kivágni rajta a fákat.

 
Kisajátított területen készült Szegeden, az épülő BYD-gyár közelében
Fotó: A szerző felvétele
 

A november 6-án fél egyre kiírt ügyben a bíró nem halasztott, hanem érdemi tárgyalást tartott. Két földbirtok szerepelt a perben, tulajdonosaik vitatták a kisajátítási eljárásban a területüket beárazó Conzus Agro cég szakvéleményének állítását. A bíróság új szakértőt bízott meg, aki magasabb áron értékelte a földeket. A felperesek – bár korábban ennél többet szerettek volna kapni – ezt az árat elfogadták. A bíróság pedig megváltoztatta a kormányhivatal határozatát, kimondva, hogy az elsőrendű felperest összesen 743 ezer forint kártalanítás illeti meg, így még kapnia kell 319 ezret. A másodrendű felperes kisajátított ingatlana pedig 3 millió 386 ezer forintot ér, így jár még neki 1 millió 481 ezer forint. A tárgyaláson elhangzott, a felperesek a keresetükben kért összeg 25 százalékát nyerték meg. A bíró azt is megállapította, hogy a kormányhivatal értékbecslője által korábban megállapított összeget a tulajdonosok „alappal tekintették aggályosnak”, mert nem megfelelő összehasonlítási adatokon nyugodott, ezért is rendelt ki a bíróság új ingatlanforgalmi szakértőt.  

A két alperes, a kormányhivatal és a szegedi önkormányzat fordult felülvizsgálati kérelemmel a Kúriához, többek közt azzal az érvvel, hogy a bíróságnak nem lett volna lehetősége a tényállást vizsgálnia. A Kúria pedig, mint kiderült, ugyanígy gondolja. Az ítéletet hatályon kívül helyező végzésében kimondja, a Szegedi Törvényszéknek új eljárást kell lefolytatnia.

A Kúria hivatkozik az Alaptörvény 28. cikkére, és arra, hogy „a figyelembe veendő jogalkotói indokolás szerint a közigazgatási perben a bizonyítás szabályozása különösen jelentős annak érdekében, hogy a bírósági eljárás ne váljon másod-, illetve harmadfokú közigazgatási eljárássá, és a tényállás tisztázásának helyszíne a megelőző eljárás legyen. A közigazgatási per nem újabb hatósági ügyintézési szint, ezért a közigazgatási szerv által a megelőző eljárásban elfogadott tényállás tekintetében csak korlátozottan van helye új bizonyítékokra hivatkozásnak. A megtámadási perek esetében a feleknek a közigazgatási eljárás során kell mindent megtenniük annak érdekében, hogy a tényállást teljes mértékben tisztázzásra kerüljön, különben a bírósági eljárás parttalan és igen hosszadalmas jogvitává válik.”

A Kúria nyomatékosítja, hogy „a megelőző eljárásban kirendelt igazságügyi szakértő szakvéleménye a bíróság által kirendelt szakértő szakvéleményének minősül. A perben ugyanazon szakkérdés tárgyában szakértőként elsősorban a megelőző eljárásban kirendelt igazságügyi szakértő alkalmazandó”.

Az is kiderül az indoklásból, hogy az iratok szerint az adott kisajátítási eljárásban alkalmazott szakértő szakvéleményével nem az volt a gond, hogy „a helyességéhez fűződött nyomatékos kétség”, hanem az, hogy készítője „csak jogszabály által kizárt adatok alapján adott szakvéleményt,

másképp fogalmazva egyetlen jogszerűen felhasználható adatot sem értékelt”.

Ebből a Kúria szerint az következik, hogy a kisajátítási eljárásban tisztázatlan maradt a tényállás egy lényeges eleme. Ezt pedig a bíróságnak nem új szakértő kirendelésével kellett volna orvosolnia, hanem úgy, hogy megsemmisíti a kormányhivatal határozatát.

A megismételt eljárásban tehát a Szegedi Törvényszéknek a Kúria szerint „le kell vonnia annak jogkövetkezményét, hogy az I. rendű alperes az eljárásában érdemi értékelésre alkalmatlan szekértői véleményt szerzett be”.

A Balogh Zsolt kúriai tanácselnök és Kiss Árpád Lajos, Hajas Barnabás, Bögös Fruzsina és Kalas Tibor alkotta tanács a döntés elvi tartalmának ismertetésénél még egyszer nyomatékosítja, hogy „a hatósági határozat alapjául szolgáló tényállás megállapításának terepe a közigazgatási hatósági eljárás. A bíróság nem állapíthatja meg a tényállást a hatóság helyett, a szükséges bizonyítási eljárást nem helyettesítheti a saját eljárásában lefolytatott bizonyítással, nem folytathatja le a teljes szakértői bizonyítást a hatóság helyett. A közigazgatási perben nincs lehetőség a csak jogszabály által kizárt adatokon alapuló szakvélemény lecserélésére.”

Az ítélet első pillantásra nem egyértelműen rossz a földtulajdonosok számára. Ám lehet tudni, hogy a törvényszék más ügyben is hajlott arra, hogy új szakértőt kérjen fel a helyzet tisztázása érdekében. Most viszont – meglehet, a kúriai határozat hatására – megkérdezte a felpereseket, még mindig fenntartják-e, hogy új szakértőre van szükség.

„Arról van szó, hogy

az állam elveszi a magánemberek tulajdonát, és szintén az állam megállapítja, hogy az ilyen eljárásokat nem szabad hosszan elhúzni, ami elég rossz emlékű hozzáállás,

és kiveszi a bíróság kezéből a lehetőséget, hogy érdemben, új szempontok alapján vizsgálja a vitás ügyet” – mondja egy jogász forrásunk. – „Amikor mi tárgyaltunk a kisajátítási eljárás során a kormányhivatallal, két frissen végzett fiatal jogász képviselte a hivatalt, érdemben nem szóltak hozzá a tárgyaláshoz. Ott ült a szakértő, neki elmondtuk az érveinket, és ő is csak annyit mondott, fenntartja a szakvéleményének állításait. Ezek az eljárások futószalagon zajlottak, a tulajdonosnak eleve alig volt mozgástere az érdekeinek érvényesítésére. Ez a mozgástér szűkül most tovább. Az összes ügyben ugyanaz a szakértő jár el, nem valószínű, hogy érdemben változtatna a véleményén, ha a bíróság esetleg megsemmisíti a kormányhivatali határozatot és új eljárást kezdeményez egy ügyben.”

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.