„Vészhelyzeti” szintű cenzúrát vezet be Kína a járványügyi korlátozások elleni tüntetések miatt

  • narancs.hu
  • 2022. december 2.

Külpol

A tüntetők Hszi Csin-ping tekintélyelvű uralmát is bírálták.

A kiszivárgott irányelvek szerint a legmagasabb szintű cenzúra bevezetését kezdeményezték a kínai hatóságok, beleértve a VPN-ek és az online cenzúra megkerülésének egyéb módszerei elleni fellépést, így reagálva „zéró Covid”-politikával szembeni a példátlanul heves tiltakozásokra – írja a 444 a Guardian értesüléseire hivatkozva.

A kiszivárgott irányelvek, amelyeket először egy, a tiltakozással kapcsolatos információk megosztására szolgáló Twitter-fiókon keresztül tették közzé, felfedték a hatóságok aggodalmát az úgynevezett „nagy tűzfal” megkerülése iránti növekvő érdeklődéssel kapcsolatban. A tiltakozásokat eddig is szigorúan cenzúrázták, de a tüntetők és más állampolgárok VPN-ek segítségével hozzáférhettek a nem kínai hírekhez, valamint Kínában betiltott közösségimédia-platformokhoz.

A tiltakozók nyomon követését és kihallgatását is jelentő erőszakos fellépések a kínai hatóságok részéről párhuzamosan zajlik a járványügyi intézkedések enyhítésével. A „zéró-Covid”-korlátozások elleni megmozdulások során egyébként Hszi Csin-ping tekintélyelvű uralmát is bírálták a tüntetők, amit Csiang Cö-min volt kínai vezető halála is felerősített.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.