Viharosan ér véget a Musk–Trump-brománc – mi áll a pusztító veszekedés hátterében?

Külpol

A szemünk előtt, a közösségi médiában zajlott le „az amerikai G-nap”. Elon Musk nekiment Donald Trumpnak, a Tesla részvények zuhanásba kezdtek, Kanye West békíteni akart, Steve Bannon a tenyerét dörzsöli. Mindenki tudta, hogy egyszer összevesznek, de a beef senkinek nem jön jól.

Ha valaki még pörgette a közösségi médiát tegnap este, figyelmes lehetett Elon Musk posztjára, aki azt írta saját tulajdonú platformján, az X-en: „Ideje ledobni az atombombát. Donald Trump szerepel az Epstein-aktákban. Ez a valódi oka, amiért nem publikálták őket. Szép napot, DJT.”

Nincs semmi új abban, hogy Donald Trump több közös fotón is szerepelt a néhai üzletemberrel és szexuális bűnözővel, Jeffrey Epsteinnel, aki kiskorú lányokat zsákmányolt ki, a gyanú szerint számos gazdag és befolyásos kliensnek. Ám éppenséggel a Trump-szimpatizánsok azok, akik vevők a QAnon- és egyéb összeesküvéselméletekre. Az Epstein-akták emlegetése felvillantotta, hogy Musk és Trump micsoda kárt tudnak okozni egymásnak, ha összevesznek.

Donald Trump és Elon Musk szövetsége kezdettől fogva instabilnak tűnt. Az újrázó elnök legendásan hiú és impulzív természete és Musk feltűnési viszketegsége, kiszámíthatatlansága és egocentrizmusa szerencsétlen párt alkottak, de amíg Musk hozta a pénzt, Trump pedig a politikai hatalmat, minden rendben ment. A tandemről oligarchiaként beszéltek az elemzők, nem alaptalanul. Olyan is volt, hogy Trump pár percre az autónepper szerepébe bújva reklámozott egy vörös Teslát a Fehér Ház gyepén, és terrorizmussal vádolta azokat az amerikaiakat, akik vandalizmust követnek el a pionír villanyautók ellen.

 
Tesla-vásár a Fehér Ház udvarán márciusban
Fotó: MTI/EPA/SIPA pool/Samuel Corum

Már nincs Washingtonban

Elon Musk egy hete, május 29-én aztán sietősen távozott Washingtonból, ahol a kormányzati hatékonyságért felelős különleges megbízottként dolgozott. Ez volt az a furcsa „ügyosztály”, amely a központi költségek megvágását tűzte ki célul, de aligha lehet hatékonynak nevezni. A Reuters már akkor beszámolt a szokatlan körülményekről: a döntést a Fehér Ház magas rangú munkatársai hozták meg, a milliárdos nem is beszélhetett Trumppal, közvetlenül előtte viszont bírálta Trump új adócsomagját. Stephen Miller helyettes kabinetfőnöknek, aki amúgy sem volt jóban vele, fontos szerepe lehetett Musk távozásában, akit – végülis ne szépítsünk – úgy rúgtak ki a Fehér Házból, hogy a lába sem érte a földet.

Mindig is tudni lehetett, hogy Musk tevékenysége nemcsak a Republikánus Pártot, hanem a Trump-kabinetet is megosztja. Musk rossz viszonyt ápolt Marco Rubio külügyminiszterrel, Sean Duffy közlekedési miniszterrel és Scott Bessent pénzügyminiszterrel – akivel hangosan bazmegoltak a Fehér Ház folyosóján –, Peter Navarro kereskedelmi tanácsadót butábbnak nevezte „egy zsák téglánál”. (Később bocsánatot kért a „zsák téglától” a kedvezőtlen összehasonlításért.) Muskot gyakran gúnyolták First Ladynek, még sűrűbben nevezték a valódi alelnöknek, látványos, harsány stílusával, láncfűrészes akciójával sokak ellenszenvét kiváltotta. Meglepő módon a náci karlendítését bírálták a legkevésbé, és az sem okozott gondot, hogy Zelenszkijt orosz dezinformációval támadta, vagy hogy a DOGE munkája súlyos adatbiztonsági aggályokat vetett fel. De már áprilisban szóltak arról hírek, hogy Musk washingtoni karrierjének befellegzett.

A New York Times egy hete részletes riportot közölt arról, hogy Musk gyakorlatilag állandóan be van állva a Fehér Házban – ketamint és varázsgombát fogyaszt. Erről tanúskodtak azon gyanús videófelvételek tucatjai is, amelyeken Musk feje és arca megmagyarázhatatlan kényszermozgásokat végez.

Mindeközben olyan hírek is felröppentek az elnök közeléből, hogy már Trump is megkérdőjelezi a DOGE hatékonyságát. Az biztos, hogy a program beláthatatlan károkat okozott az Egyesült Államoknak: összesen 260 ezer szövetségi alkalmazott elbocsátásával, létfontosságú programok leállításával járt, valamint az amerikai szoftpower leépítésével, és az intézkedések jelentős része ellen kifogást emeltek a szövetségi bíróságokon. Többek között olyan programot is leállított a DOGE, amely elrabolt ukrán gyerekek felkutatását és hazajutását tűzte ki célul.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.