Visszavonták a Novaja Gazeta független napilap megjelenési engedélyét Moszkvában

Külpol

A lap három évtized alatt hét újságíróját gyilkolták meg, vezető tényfeltáró médium maradt az orosz sajtószabadság fokozatos visszaszorítása közepette is.

Egy moszkvai bíróság hétfőn visszavonta a Novaja Gazeta című független lap bejegyzési bizonyítványát, ezzel gyakorlatilag betiltva a működését – írja az MTI. A lapot az orosz médiafelügyelet, a Roszkomnadzor azzal vádolta meg, hogy nem nyújtotta be hozzá az alapszabályát a 2006-os tulajdonosváltás után. A Novaja Gazeta jogi képviselője szerint ennek alapján nem lehetne visszavonni a lap bejegyzési bizonyítványát.

Dmitrij Muratov, a lap Nobel-békedíjas főszerkesztője az ítéletet "politikai gyilkosságnak" nevezte, amelyet szerinte a "legcsekélyebb jogalap nélkül" követtek el. Bejelentette, hogy a lap fellebbezni fog. A Novaja Gazeta szerkesztősége közleményt adott ki, amely szerint a moszkvai Baszmannij kerület bírósága, amelyhez a politikai ügyek egy jó része kerül, "ma megölte az újságot, 30 évet rabolt el újságírói életéből, és megfosztotta az olvasókat a tájékozódáshoz való joguktól".

A Novaja Gazetát 1993-ban alapították, részben a szombaton elbúcsúztatott Mihail Gorbacsov néhai szovjet elnök-pártfőtitkár Nobel-békedíjából. A lap, amelynek három évtized alatt hét újságíróját gyilkolták meg, vezető tényfeltáró médium maradt az orosz sajtószabadság fokozatos visszaszorítása közepette is.

Március 28-án a lap felfüggesztette működését Oroszországban, miután a Roszkomnadzor kétszer is írásban figyelmeztette, hogy honlapján olyan anyag jelent meg, amely az előírt megjelölés nélkül tett említést egy "olyan szervezetről, amely szerepel a külföldi ügynöki feladatokat ellátó nonprofit szervezetek nyilvántartásában". Több munkatársa Rigában létrehozott egy online kiadást Novaja Gazeta Jevropa címen, amelynek Oroszországi elérhetőségét azonban blokkolták, mások Novaja Rasszkaz-gazeta (Új Elbeszélés-újság) címen próbáltak meg megjelenni Oroszországban, de a főügyészség követelésére ezt is meggátolták. Muratov Moszkvában maradt, és szombaton ő vezette barátja és mecénása, Gorbacsov temetési menetét.

Az Ukrajna elleni háború kezdete, vagyis február 24. óta a korábbinál is nagyobb nyomás nehezedik az orosz hivatalos fősodorhoz nem tartozó, a Kreml politikáját bíráló médiumokra. Betiltották az Eho Moszkvi rádióállomást és a Dozsgy online televíziót, emellett blokkolták a hozzáférést több orosz nyelvű szolgálattal rendelkező külföldi állami műsorszolgáltató honlapjához.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.