A mega buliknak egyelőre annyi, s ezzel a mega helyeknek is

  • Bárdos Deák Ágnes
  • 2020. július 1.

Kultúra

Jön, jön, jön a kis történetek, kis klubok, kis közösségek reneszánsza, felelevenedik a hazai munkásotthonok és ifjúsági házak kisléptékű hagyománya. Köztük az egyik legendás túlélő, a székesfehérvári A Szabadművelődés Háza idén ünnepli fennállásának 45. évfordulóját. Kiss Dorottya közművelődési szakemberrel beszélgettünk minderről.

magyarnarancs.hu: Jó ideje te igazgatod már a Szabadművelődés Házát, ám a hely már a ’80-as évektől jelentős helyszíne volt a korabeli zenei szubkultúrának is. Milyen emlékeid vannak abból az időből?

Kiss Dorottya: Már kiskoromban is jártam az akkor még Velinszky László Ifjúsági és Úttörőházba, ami 1989 –ben, a rendszerváltáskor vette fel A Szabadművelődés Háza nevet. Annak idején itt, a jazz klubban jöttek össze a modern zenét kedvelők. A korabeli munkás művházak, mint a nem hivatalos zenei szcéna zenészeinek kedvenc helyei voltak - a közönségükkel együtt, én is jártam koncertekre, koncertezni, mindenhová, Várpalotára, Inotára is, csak hogy a közelebb eső helyeket említsem. A rendszerváltás előtti korszak volt az, amikor mindenki, aki csak egy gitárhoz jutott, maga is zenélt. Én magam előzőleg fuvoláztam, akkoriban kezdtem el szaxofonozni, és többek között a Testcselpuszi punk zenekarban visítoztam. A szervezés úgy jött az életembe, hogy a művészet több ága érdekelt, az irodalom, a zene, a képzőművészet - mindegyiket gyakoroltam - gyakoroltam magam is - , és nem tudtam eldönteni, melyiket szeretem legjobban. A művelődési házban ezzel a sok területtel mind kapcsolatban maradhattam.

magyarnarancs.hu: Hogy sikerült a 45. évfordulós eseményeitek nyitánya, az online kiállítás megnyitó?

KD: A 45. születésnapra egy egész hetes rendezvénysorozattal készültünk, úgyhogy eléggé megszenvedtük a virtuális térbe kényszerülést. A megnyitóval szerencsénk volt, mert a ház nagytermének egyik fala üvegből van, kintről be lehet látni abba a térbe, ahol megvalósult a kiállítás, és a megvilágított alkotásokat nagyon szépen lehetett látni a mögöttünk levő Csónakázó tó partjáról. Megálltak a kutyasétáltatók, babakocsi tologatók, az erre sétálgatók. Az online megnyitó után a Méhkas Aula Egyesület aktivistái, „Zöld” Szepesi Imre szervezésében bevilágították, meg-fényfestették a házat, s végül további online nézhető-hallgatható programmal zártunk, a nyolcvanas évektől itt játszó zenekarok lemezeiről megszólaltatott mikrobarázdás Dj-projekttel. Élőben pár százan látták a műsort, de több ezer online követőnk volt, és utólag is rengetegen visszanézték.

Kiss Dorottya

Kiss Dorottya

Fotó: szfvar

magyarnarancs.hu: Kik alkotják a közönségeteket?

KD: A régi arcok mellett szerencsére a fiatalabb generációkat is sikerül megszólítani. A már említett Méhkas Aula, amely a programjainkban a partnerünk, tipikusan fiatalokat vonzó egyesület, nekik is köszönhető, hogy kinevelődnek az újabb, közösségi kultúrát igénylő generációk. Induló zenekarok, képzőművészek kapnak nálunk lehetőséget a bemutatkozásra. A Kodolányi Egyetemen van egy jazz előadó művészeti tanszék, onnan is jönnek rendszeresen bemutatkozók, de ha valaki az utcáról jön, hogy zenekart alapított, annak szívesen helyet adunk. Hozzák a saját kis közönségüket, eljönnek az ismerőseik - aztán vagy lesz belőlük valami vagy nem. Ugyanez áll az irodalmi kezdeményezésekkel kapcsolatban is.

magyarnarancs.hu: Tudatosan működtök inkubátor jelleggel?

KD: Erre törekszünk; ez a hagyomány az ifjúsági- és úttörőház időszak óta él. Bár a ’70-es ’80-as években itt rendezték meg a Fiatal Dalos Találkozókat - ami polbeat-zenei program volt, Cseh Tamás is fellépett rajta -, de a rendszerváltás előtt elsősorban az „ifjúság”, az úttörők korosztálya volt a célcsoport. A rendszerváltás után viszont A Szabadművelődés Háza programjaiban a paletta kiszínesedett: a nyugdíjastól a csecsemőkorúakig minden korosztálynak kínálunk programot.

magyarnarancs.hu: Korábban a Pelikán Galériában és a Városi Képtárban dolgoztál, itt is erős a képzőművészeti vonal is.

KD: A Szabadművelődés Háza galériája már az idejövetelem előtt is nívós felhozatallal, kiállítókkal dicsekedhetett. A Városi Képtárban tényleg sok minden „ragadt rám”, a kiállítások mellett szerveztünk művésztelepeket is, Agárdon a város által finanszírozott Agárdi Nemzetközi Művésztelepet, és egy másikat Móron. Az agárdi művésztelep a székesfehérvári és a Székesfehérvár testvérvárosaiból meghívott művészek alkotótábora, találkozóhelye volt minden nyáron, de sajnos ez a terep megszűnt, lassan kivonult a városvezetés mögüle…

false

 

Fotó: Szabadművelődés Háza/Facebook

magyarnarancs.hu: Az online kiállítás megnyitón kapcsolatba léptetek a testvérvárosokból való hajdani alkotókkal is, azokkal a faszobrászokkal, akik a tíz éve elhunyt Őri Tóth István fotóművész nevéhez fűződő, kétévente szervezett nemzetközi faszobrász szimpozion résztvevői voltak. Az AE Bizottság alapítójának, a szentendrei képzőművész ef. Zámbó Istvánnak az egyik felejthetetlen élménye, hogy a belváros sétálóutcáján faraghatták a szobrokat…

KD: Perényi László kollégám, A Szabadművelődés Háza képzőművészeti eseményeinek és a mostani online kiállításnak a szervezője 2017-ben felelevenítette a nemzetközi faszobrász szimpozion hagyományát. ef. Zámbó „Öcsike” is a jelenleg kiállítóink közt van, a 2017-es nemzetközi faszobrász szimpozionon készült szobraiból kettő a város tulajdonába került köztéri alkotásként. A 45. évfordulóra, részben a járvány miatt, a saját gyűjteményünknek azon darabjaiból válogattunk, amiket a művészek a három évvel ezelőtti szimpozion alkotásai közül ránk hagyományoztak.

magyarnarancs.hu: A jövővel kapcsolatban mondanak valamit a csillagok?

KD: Sokan nem tudják, hogy van egy csillagvizsgáló a művház tetején…A tudományos ismeretterjesztés is szívügyünk, számos előadást tartottunk a pandémia alatt online, többek közt égi jelenségeket magyaráztak a csillagászok. A múzeumok éjszakáján, kutatók éjszakáján, vagy bármilyen eseményünket követően, ami az éjszakába nyúlik, felmehetnek a látogatók a csillagvizsgálóba, csillagászok vezetésével.

magyarnarancs.hu: A Szabadművelődés Háza a szocreál építészet gyöngyszeme. Megmarad ilyennek?

KD: Tény, hogy megérett a helyzet a felújításra, modernizálásra, akadálymentesítésre. Majdnem az összes megyei jogú városban megépültek az agórák, ezek az ultra modern, nagyon jól felszerelt intézmények, de Fehér megyében, Székesfehérváron nem épült egy ilyen sem – a mi házunk felújítása meg egyre tolódik…

magyarnarancs.hu: Sokan emlékezünk azokra az alkalmakra, amikor „Budapest leugrott Székesfehérvárra”, többek közt egy Vető-Zuzu kiállításra a Csók képtárba, Baksa Soós János műveit vagy az anarchista Monty Cantsin/Kántor István életművét megtekinteni direkt buszjáratokkal a főváros és a kiállítási helyszínek között.

KD: Sok évtizeden keresztül direkt nem szombat este voltak a kiállítás megnyitók, hanem délután, mert így tudtak a Budapestről indított buszokkal még aznap vissza is menni a látogatók. Pest közelsége számunkra inspiráló: Székesfehérvár is bármikor felugorhat Budapestre színházba, koncertre, kiállításra. Reméljük, hamarosan beindul a pezsgés újra. Érzékelhető, hogy most elsősorban a találkozásokra vannak kiéhezve az emberek, nem feltétlen a megabulikra. Az meg már a járvány előtt is nyilvánvaló volt, hogy más a közönség és más a közösség: az előbbi a tömeges rendezvények „fogyasztója”, az utóbbi viszont épp a miénkhez hasonló kis helyeken találhat ismét önmagára.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.