A modern építészet halála vagy az amerikai ipari város csődje a St. Louis-i szociális lakótelep?

Kultúra

A Pruitt-Igoe lakótelep két évtized alatt az ígéret földjéből a nyomor és a bűnözés szinonimája lett, 1972-es felrobbantását pedig egy korszak végének tekintik. De mi lehetett az oka a projekt kudarcának? 

„A modern építészet meghalt St. Louisban, Missouri államban, 1972. június 15-én délután 3 óra 32 perckor, amikor a hírhedt Pruitt-Igoe-tervnek, még inkább egyes betontömbjeinek, dinamittal megadták a kegyelemdöfést” – Charles Jencks építész ezen ikonikus mondatának köszönhetően a St. Louis-i Pruitt-Igoe lakótelep neve örökre összeforrt a modern építészet halálával, bár a telep kudarcához az építészetnek van talán a legkevésbé köze.

Az 1952-ben a CIAM (Congres Internationaux d’Architecture Moderne, vagyis Modern Építészet Nemzetközi Kongresszusa) szellős tereken és funkcionalitáson alapuló elvei szerint épült, eredetileg díjnyertes, 11 emeletes házakból és köztük parkokból, játszóterekből álló telep ugyanis két évtized alatt olyannyira lepusztult, hogy 1972-ben végül felrobbantották. A projekt kudarcából Jencks arra következtetett, hogy ez egy korszak vége, és hogy itt az építészet vallott kudarcot, de sokan a szociális lakhatás kudarcát is belelátták.

Pruitt-Igoe ugyanis szociális lakótelep volt, kimondottan szegény és jórészt fekete lakókkal. Két évtized alatt a telep kiürült, a bűnözés, a nyomor szinonimája lett, drogosok tanyája, amolyan St. Louis-i Hős utca. De mi történt? Hogy lett a virágzó lakótelepből nyomortanya?

A felelősöket az elmúlt évtizedekben sokan sokakban találták meg: voltak, akik a sokemeletes lakóházakat és az egész építészeti projektet hibáztatták, voltak, akik a szociális lakásépítést magát, esetleg a lakókat, akik elhanyagolták a lakókörnyezetüket, megint mások a kormányt és a várost, amely viszont magukra hagyta őket. Chad Freidrichs a Budapesti Építészeti Filmfesztiválon vetített A Pruitt-Igoe mítosz című, archív felvételeket is bemutató, történészeket és volt lakókat megszólaltató 2011-es dokumentumfilmje viszont komplex választ ad a kérdésre, amely korántsem egytényezős, viszont az elemeket egymás mellé rakva szinte borítékolható volt a végeredmény.

 
A Pruitt-Igoe lakótelep felrobbantása 1972-ben 
Forrás: Wikipedia

A szociális lakótelep építésének az 1949-es lakástörvény (Housing Act) ágyazott meg, amely egy milliárd dollárt kínált fel állami hitelként a városoknak a belvárosi nyomornegyedek, slumok megtisztítására. St. Louis-ban ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy a mezőgazdaság iparosítása miatt munkanélkülivé vált, és ezért a városba özönlött szegény feketék által lakott belvárosi, zsúfolt, romos és komfort nélküli házakból ki kellett költöztetni a lakókat, hogy a házakat le lehessen dózerolni, a telkeket pedig értékesíteni a nyomornegyednél menőbb belvárosi projektekre.

Megoldásként a város felhúzta a Wendell O. Pruitt pilótáról és William Igoe helyi politikusról elnevezett, mintegy 10 ezer lakót elhelyezni képes telepet – amelyet költséghatékonysági okokból soha nem is fejeztek be teljesen, például az épületek közé tervezett kisebb kiszolgáló épületek el sem készültek –, ahova a fenntartó lakhatási hatóság válogatta be a lakókat szociális alapon, a dolog azonban már az elején félrecsúszott.

Először is a lakásokba főleg alacsony és közepes jövedelmű családokat költöztettek be, lakásbérleti díjként pedig szociális alapon nyomott árat állapítottak meg, amiből viszont már az alapvető fenntartásra sem jutott pénz. A szövetségi kormány a slumok kiváltására és a szociális lakások megépítésére adott ugyan forrást, de arra már nem volt ekkora keret, hogy az elkészült épületeket karban is tartsák: az egykori lakók elmondása szerint elég hamar elmaradoztak a karbantartók, egy idő után nem volt már biztonsági őr, nem volt, aki megjavítsa a lifteket, a lakóknak maguknak kellett kitalálni, hogy hogyan feszítsék fel az ajtót és húzzák fel magukat a liftaknában.

Még ha ezt a költségvetési lyukat be is lehetett volna tömni valahogy támogatásokkal, ennél jóval komplexebb az a probléma, hogy

Pruitt-Igoe lepusztulásával párhuzamosan valójában egész St. Louis is hanyatlásnak indult.

A város ipara 1949-ben volt a csúcson, a városba áramló munkások tömegéből és az 1940-es években megindult népességnövekedésből kiindulva a helyi vezetők viszont úgy számoltak, hogy ez folytatódni fog, az akkor 800 ezer körüli lakosú város hamarosan eléri majd az egymilliót is. Ebben az esetben bőven szükség lett volna a Pruitt-Igoe-hoz hasonló lakótelepekre és olcsó lakhatásra az érkező munkások elhelyezéséhez, csakhogy a trend az 1950-es években megfordult: a városok elkezdtek kiürülni, nem csoda, hogy Pruitt-Igoe-t nem is sikerült soha teljesen feltölteni: a lakások 9 százaléka még 1957-ben, a csúcson is üresen állt.

Ugyanekkorra a kertvárosok felparcellázásával ugyanis megindult a fehér középosztály kiköltözése a városokból, hogy mindenki megépítse magának a saját házát és megéljék a sokat emlegetett „amerikai álmot”. St. Louis lakossága ezzel nemhogy nőtt volna, de még csökkent is, az Egyesült Államokban az egyik leginkább drasztikus mértékben, a városban pedig így csak azok maradtak, akik nem tudták megengedni maguknak, hogy elköltözzenek. Sőt, a kertvárosok felfutásával a munkahelyek is messzebb kerültek a várostól, de Pruitt-Igoe-tól is.

Ahogy az sem véletlen, hogy miközben a fehér középosztály elköltözött füvet nyírni és kocsit mosni a kockaházakban, addig a szegény feketék maradtak a városban és a lakótelepen is. Freidrichs filmje arra is rámutatott, hogy a St. Louis-i várostervezésnek ekkor még bőven volt egy szegregációs aspektusa is; a gyakorlatban cél volt, hogy a fehéreket elkülönítsék a feketéktől – eredetileg még a telepen belül is, ahol a Pruittről elnevezett részen laktak volna a feketék, az Igoe-ról elnevezettben pedig a fehérek, bár végül ezeket egyesítették –, de ahogy a filmben egy archív felvételen megszólaló kertvárosi fehér nő mondja: „Azért költöztünk ide, mert itt nincsenek feketék”.

 
A Pruitt-Igoe lakótelep még teljes pompájában
Forrás: Wikipedia 

Pruitt-Igoe egykori lakói ettől még persze igazi aranykorként jellemezték a kezdeti éveket: összkomfortos lakások, mindenkinek saját ágy, tér, közösség. Közben a fenntartó lakhatási hatóság folyamatosan ellenőrizte is őket, például hogy milyen színűre festik a falakat, hogy a szabályok ellenére van-e tévéjük, vagy hogy sok esetben a beköltözőknek azt kellett hazudnia, hogy gyermekeit egyedül nevelő édesanyák, a családfőknek pedig bujkálniuk kellett, nehogy kiderüljön, hogy mégis ott laknak. 

A külvilágtól némileg elzárt, ellenőrzés alatt tartott emberekben mindezektől csak nőtt a frusztráció: hiába hívták a karbantartókat, nem javították meg az elromlott dolgokat, vagy ahelyett, hogy kicserélték volna a törött villanykörtéket, a fenntartó inkább rácsot rakatott rájuk. A magukra hagyottság érzése, a gettósodás magával hozta az erőszakot, az ellenérzéseket a hatóságokkal szemben, a kiérkező rendőröket már nem látták szívesen, ezért idővel már ki sem mentek a riasztásokra.

A teljesen soha fel nem töltött telepen pedig egyre több lett az üres lakás (1960-ban már 16, 1970-re 65 százalék), ettől egyre rosszabbak a körülmények, és aki tudta, az előbb-utóbb el is hagyta a telepet, a betört ablakokat már nem foltozták meg, egyre romlott a közbiztonság, általánossá vált a rongálás, az erőszak. Szinte természetes, hogy az üres lakásokat és emeleteket bűnözők, drogosok és dílerek vették birtokba,

Pruitt-Igoe neve pedig a helyi médiában eggyé vált a bűnözéssel, a vandalizmussal, az erőszakkal és a nyomorral.

Minthogy a telep egyre inkább kiüresedett, a még ott lakóknak emelni kellett a bérleti díját is, amit viszont már kifizetni sem nagyon tudtak, pláne úgy, hogy cserébe nem is nagyon kaptak semmit – a hatvanas évek végén ezért a lakók díjfizetési sztrájkkal próbálták zsarolni a lakhatási hatóságot, hogy oldja meg a problémákat. Bár a sztrájk sikeres volt és egy megállapodással zárult, a karbantartás sok évnyi hiánya miatt 1969 telére Pruitt-Igoe jószerivel katasztrófasújtotta területté vált, eltörtek a szennyvízcsövek és a fűtés is felmondta a szolgálatot, ezzel pedig lakások váltak lakhatatlanná.

A város végül döntött a komplexum lebontásáról, a telep első házait 1972-ben több lépcsőben felrobbantották. A helye azóta is üresen áll, a telep története viszont nem annyira a modern építészet halálát demonstrálja, sokkal inkább egy elhibázott rehabilitációs és szociális lakásépítési projektet, amelynek kudarcában egyszerre játszott szerepet a korabeli kormányzat és a város, de társadalmi folyamatok, Chad Freidrichs filmje szerint pedig az amerikai ipari város hanyatlása és kiürülése is.

Az írás a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Magyar Narancs közötti együttműködésben, az NKA támogatásával jött létre.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. Szerzői jogi okokból ez a terv nem valósulhatott meg, külön-külön azonban mindhárom dráma megjelent. A most kiadott gyűjteményes kötetben az Asztalizene és a Jeremiás… mellett két későbbi dráma, az Epifánia királynő (2017) és a szerző halála előtt nem sokkal született címadó mű, a Szodomában kövérebb a fű (2019) olvasható.

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.