Félszemű Orbán Kölcseyként – Botrány vagy hízelgés?

Kultúra

Így kezdődött… címmel nyílt június 20-án Tajthy Renátó grafikus (művésznevén: RNA) kiállítása a Telep Galériában. Az összművészeti bemutatótér minitárlata azért kapott a megszokottnál nagyobb figyelmet, mert az egyik képen Orbán Viktor Kölcsey Ferencként látható. Megnéztük, és beszéltünk is az alkotóval.

A rajztanárból lett grafikus, Tajthy Renátó első saját kiállítását rendezte meg, amely legalább annyira a spontaneitás jegyében született, mint ahogy eddigi pályája alakult, vagy művei létrejöttek. A fiatal képzőművész azt mondja, leginkább akkor dolgozik, ha stresszhatás, atrocitás vagy valamilyen sérelem éri, a frusztráció inspirálja. Olyan számára a feszültség, mint valami drog. Papírt ragad és jegyzetel, majd a leírtak alapján nekifog a munkának. Az emeleti kiállítótér valamennyi darabja így született, kivéve a már „publikált” orbánosat.

false

 

Fotó: Németh Dániel

A most „…Jó Kedvvel, Bőséggel…” címet viselő kép – eredeti címe Vakok között a félszemű – a 2012-es ARC kiállítás egyik plakátja volt, amelyen a mindenki által ismert Kölcsey-portré némi montírozás hatására Orbán Viktor képében néz vissza ránk.

false

Tajthy elmondása szerint nem tartott attól, hogy a mostanában újra „divattá váló” cenzúra vagy betiltás áldozatává válik, a montírozás ötlete csak úgy jött. Talán azért sem jelezte senki a nemtetszését, mert e gesztus akár félre is érthető, vagy úgy is értelmezhető: a Himnusz szerzőjével azonosulni: kegy. S ha valakinek nagyon szúrta volna a szemét a kép, már egy éve az ARC-on cenzúrázhatták volna, méghozzá Simicska Lajos cége, a Mahir Cityposter hatására, úgy, ahogy az Szerényi Szabolcs és Bátorfy Attila A médium az üzenet című pályamunkájával történt. (A plakáton a „Százmillió forint.*” felirat volt olvasható, a csillagozás feloldásaként pedig az vált olvashatóvá, hogy „* Ezen hirdetőoszlop tulajdonosa, a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Mahir Cityposter 2011-ből kifizetett osztaléka. Az iparági adatok szerint a köztéri reklámpiacon soha nem volt olyan aránytalan az állami pénzek elosztása, mint a jelenlegi kormány idején.”)

false

A Tajthy-kiállítás plakátképei napjaink társadalmi problémáira reflektálnak, csak némiképp viccesen vagy elbagatellizálva mutatják a valóságot. Így a „sajátos” alkotási folyamat eredményeként létrejött művek egyéni megfejtésre várnak. Találkozhatunk a rocksztár dalai lámával, aki az ismert dalra reflektálva tölcsért formál a kezével – bár szerintünk sokkal inkább hasonít a kéztartás a Dragon Ball kámeháméjére –; a színes „szövegképpel”, a mamám biciklije matricaposzterrel, de Klimt Nuda Veritas képének Marina Abramivić-gesztussal kísért parafrázisával, egy monoklis önarcképpel és a túlburjánzott Budapestet ábrázoló fekete-fehér betondzsungellel is, amelyen a parlamenttől kezdve a 4-es 6-os villamoson át a Szabadság-szobor is megtalálható, na meg ha egészen figyelmesek vagyunk, a sok fa és egyéb objektumok mellett néhány női nemi szerv is befigyel.

A hétköznapi élet hatása alatt születő poszterek azért is mutatkoznak Tajthy Renátó számára megfelelő értelmezési variánsnak, mert „a kép nem tud visszaszólni”. Másfajta felelősséget jelent a plakátok kiállítása, a kortárs problémák ezen reflexiója. Az alkotás egyfajta defektként van jelen az életben – vélekedik Tajthy, éppen ezért „minél több defektes embert akarok magam körül”.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.