Így süss kalácsot húsvétkor!

Kultúra

A kalács sütése nem tréfadolog. Kell bele tudás, tapasztalat, meg egy púpozott kanál emlék.

Kalácsot sütni nem lehet csak úgy. Azt nem lehet félvállról venni. Bele kell tenni mindent: tudást, emléket és a hitet is – ha mást nem, az abbéli hitet, hogy ezúttal is sikerül. A nagyszüleim mindig elvitték a húsvéti kalácsot megszenteltetni a templomba. A templom nem volt közel, nem lehetett csak úgy elsétálni odáig, ezért lovas kocsival mentek. A misét és a szentelési procedúrát a kocsi és az elébe fogott Bandi névre keresztelt ló türelmesen végigvárta odakint. Aztán a szentelt kalácsból mindenki kapott egy darabot, a Bandi elsőként, még a templom előtt. Ma már nincsenek meg, a Bandi se, a nagyszülők se, a pap se, aki prédikált. Csak a történet van a szentelt kalácsot evő lóról. De a kalácsba ezt is bele kell sütni, különben csak egy élelmiszeripari terméket hozunk létre, amit akár megvehetünk a boltban is, zacskózva.

A covid első évében, amikor a fél kontinensen nem volt élesztő, nem sütöttem kalácsot, minek, ha a gyökérkenyér se lett ehető, akkor felesleges kísérletezni. Egyébként is kényes dolog ez a kalácskészítés, mert mindennek stimmelnie kell, és mindennek úgy kell lennie, ahogy a recept írja. A legtöbb recept persze hazudik, valójában nem is akarja igazán, hogy olyan legyen a kalács, amilyennek lennie kell. A szűkkeblű szakács elhallgatja azokat a részleteket, amin valójában áll vagy bukik az egész, mi meg állunk a romok előtt és nem értjük, miért történt mindez. Hát mert hazudtak nekünk.

Ha megtaláltuk vagy kikísérleteztük a nagybetűs receptet, akkor azt onnantól kezdve úgy kell kezelni, mint a katekizmust. Én most elmondom, mi a legfontosabb, mire kell figyelni. Aranyszabály, hogy minden hozzávalónak langyosnak és puhának kell lennie. A vajat, a tojást idejekorán ki kell venni a hűtőből – bár eleve felesleges ott tárolni ezeket. A lisztet át kell szitálni. Az élesztős tejet kézmelegre szabad csak melegíteni. A vajba ellenállás nélkül szaladjon bele az ujjunk.

A tésztát szeretni kell. Nem szabad gyilkolni, addig gyúrni, amíg le nem izzadunk, ez nem dödölle, nem kell megküzdeni vele. Sokkal inkább táncoltatni, együttműködésre bírni. Határozottan, de finoman, mint mikor járni tanítjuk a gyereket. Bízva abban, hogy ő is úgy akarja, ahogy mi. Türelmesnek kell lenni. Az egyik legszebb pillanat, amikor megnézem a radiátorra rakott tálat, és látom, hogy a konyharuha alatt kicsit kidudorodik a tészta. Ez azt jelenti, hogy életre kelt. A meleg, hólyagos tésztát másodszorra már csak átdolgozni kell, nem szükséges a gyúrás.

Ami a fonást illeti, azt sosem tudtam megtanulni. A másodikat alulra, negyediket a harmadikra és hasonló mantrákat képtelen voltam és vagyok megjegyezni, azt sem tudom óra nélkül, melyik a bal kezem. Először persze a könnyebb ellenállás felé hajlottam, és háromba fontam a kalácsot, ám az eredmény egy idomtalan képződmény lett, amit sötétben lehetett csak megenni. Maradt tehát a négyes fonás. A megfelelő videó birtokában immár magabiztosan fontam a kalácsot, de persze egy évre rá – valójában öt perccel később –, már fogalmam sem volt, melyiket hova kell tenni. Úgyhogy a házi receptfüzetbe szépen belerajzoltam a lépéseket, ez van, az annuitásszámítást is bele kellett írnom a telefonomba, mert bármikor szükség lehet rá, és nem tudom megjegyezni. Persze ilyen alapon a szinusz függvényt és a hermeneutikai kör definícióját is beleírhatnám, de mindent nem lehet.

A tojássárgáját gondosan kell felkenni. Akkor lesz csodálatosan fényes és sötétbarna. Ahol nem tökéletes a kenés, ott világos marad a tészta. Egyszer kenni nem elég, mert fonás és kenés után, de még a sütőben is nő a tészta, és ahogy emelkedik, úgy válnak szabaddá a kenetlen részek. Vagyis menet közben gyors korrekcióra szorul az egész. Aztán már csak várni kell.

Az idén az egyetlen, nagy, édes kalács helyett két kisebbet sütök, egy édeset és egy sósat. Még sosem sütöttem sós kalácsot, azt is biztosan el lehet rontani. Mindig mindent el lehet rontani, és hogy mindent jól csináltunk-e, az csak a legvégén, a dagasztás, a kelesztés, a fonás, a kenés és a sütés után derül ki. Amikor lenyílik a sütőajtó, kiáramlik a friss, édes (sós) kalácsillat és előtűnik a dimbes-dombos testű, barna kalács.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”