Így süss kalácsot húsvétkor!

Kultúra

A kalács sütése nem tréfadolog. Kell bele tudás, tapasztalat, meg egy púpozott kanál emlék.

Kalácsot sütni nem lehet csak úgy. Azt nem lehet félvállról venni. Bele kell tenni mindent: tudást, emléket és a hitet is – ha mást nem, az abbéli hitet, hogy ezúttal is sikerül. A nagyszüleim mindig elvitték a húsvéti kalácsot megszenteltetni a templomba. A templom nem volt közel, nem lehetett csak úgy elsétálni odáig, ezért lovas kocsival mentek. A misét és a szentelési procedúrát a kocsi és az elébe fogott Bandi névre keresztelt ló türelmesen végigvárta odakint. Aztán a szentelt kalácsból mindenki kapott egy darabot, a Bandi elsőként, még a templom előtt. Ma már nincsenek meg, a Bandi se, a nagyszülők se, a pap se, aki prédikált. Csak a történet van a szentelt kalácsot evő lóról. De a kalácsba ezt is bele kell sütni, különben csak egy élelmiszeripari terméket hozunk létre, amit akár megvehetünk a boltban is, zacskózva.

A covid első évében, amikor a fél kontinensen nem volt élesztő, nem sütöttem kalácsot, minek, ha a gyökérkenyér se lett ehető, akkor felesleges kísérletezni. Egyébként is kényes dolog ez a kalácskészítés, mert mindennek stimmelnie kell, és mindennek úgy kell lennie, ahogy a recept írja. A legtöbb recept persze hazudik, valójában nem is akarja igazán, hogy olyan legyen a kalács, amilyennek lennie kell. A szűkkeblű szakács elhallgatja azokat a részleteket, amin valójában áll vagy bukik az egész, mi meg állunk a romok előtt és nem értjük, miért történt mindez. Hát mert hazudtak nekünk.

Ha megtaláltuk vagy kikísérleteztük a nagybetűs receptet, akkor azt onnantól kezdve úgy kell kezelni, mint a katekizmust. Én most elmondom, mi a legfontosabb, mire kell figyelni. Aranyszabály, hogy minden hozzávalónak langyosnak és puhának kell lennie. A vajat, a tojást idejekorán ki kell venni a hűtőből – bár eleve felesleges ott tárolni ezeket. A lisztet át kell szitálni. Az élesztős tejet kézmelegre szabad csak melegíteni. A vajba ellenállás nélkül szaladjon bele az ujjunk.

A tésztát szeretni kell. Nem szabad gyilkolni, addig gyúrni, amíg le nem izzadunk, ez nem dödölle, nem kell megküzdeni vele. Sokkal inkább táncoltatni, együttműködésre bírni. Határozottan, de finoman, mint mikor járni tanítjuk a gyereket. Bízva abban, hogy ő is úgy akarja, ahogy mi. Türelmesnek kell lenni. Az egyik legszebb pillanat, amikor megnézem a radiátorra rakott tálat, és látom, hogy a konyharuha alatt kicsit kidudorodik a tészta. Ez azt jelenti, hogy életre kelt. A meleg, hólyagos tésztát másodszorra már csak átdolgozni kell, nem szükséges a gyúrás.

Ami a fonást illeti, azt sosem tudtam megtanulni. A másodikat alulra, negyediket a harmadikra és hasonló mantrákat képtelen voltam és vagyok megjegyezni, azt sem tudom óra nélkül, melyik a bal kezem. Először persze a könnyebb ellenállás felé hajlottam, és háromba fontam a kalácsot, ám az eredmény egy idomtalan képződmény lett, amit sötétben lehetett csak megenni. Maradt tehát a négyes fonás. A megfelelő videó birtokában immár magabiztosan fontam a kalácsot, de persze egy évre rá – valójában öt perccel később –, már fogalmam sem volt, melyiket hova kell tenni. Úgyhogy a házi receptfüzetbe szépen belerajzoltam a lépéseket, ez van, az annuitásszámítást is bele kellett írnom a telefonomba, mert bármikor szükség lehet rá, és nem tudom megjegyezni. Persze ilyen alapon a szinusz függvényt és a hermeneutikai kör definícióját is beleírhatnám, de mindent nem lehet.

A tojássárgáját gondosan kell felkenni. Akkor lesz csodálatosan fényes és sötétbarna. Ahol nem tökéletes a kenés, ott világos marad a tészta. Egyszer kenni nem elég, mert fonás és kenés után, de még a sütőben is nő a tészta, és ahogy emelkedik, úgy válnak szabaddá a kenetlen részek. Vagyis menet közben gyors korrekcióra szorul az egész. Aztán már csak várni kell.

Az idén az egyetlen, nagy, édes kalács helyett két kisebbet sütök, egy édeset és egy sósat. Még sosem sütöttem sós kalácsot, azt is biztosan el lehet rontani. Mindig mindent el lehet rontani, és hogy mindent jól csináltunk-e, az csak a legvégén, a dagasztás, a kelesztés, a fonás, a kenés és a sütés után derül ki. Amikor lenyílik a sütőajtó, kiáramlik a friss, édes (sós) kalácsillat és előtűnik a dimbes-dombos testű, barna kalács.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.