Ilyen volt a kulturális térfoglalás a szocializmusban

  • narancs.hu
  • 2021. szeptember 30.

Kultúra

Nyílt beszélgetés színház és hatalom viszonyáról pénteken, a Blinken OSA Archívumban.

A magyar színházi élet hidegháborús korszakát mutatja be az a gyűjtemény, amely Leposa Balázsnak, a Blinken OSA Archívum levéltárosának munkája nyomán jött létre, többek közt a Szabad Európa Rádió anyagaiból, magyarországi életrajzi fájlokból áll.  „Ez a kurátori gyűjtemény aranybányaként szolgálhat a színháztörténészek számára, de a könnyen kereshető szövegfelismerő dokumentumok a nagyközönség érdeklődését is felkelthetik” – olvasható az archívum oldalán.

A gyűjteményről október elsején, pénteken 17 órától az archívumban (1051., Budapest, Arany János utca 32.) nyílt beszélgetést rendeznek Jákfalvi Magdolna színháztörténész, Szőnyei Tamás zenekutató, újságíró és Leposa Balázs levéltáros részvételével. 

Szó esik többek között arról, a szocialista Budapesten milyen volt színház és hatalom kapcsolata, hogyan zajlott a szovjetizáció, milyen sajátosságai voltak a kulturális hatalomátvételnek, miképpen rendeztek ismert színészek rendszerellenes kabarét lakásszínházakban, és milyen szerepel volt ebben a közegben a Szabad Európa Rádiónak.

Az eseményen legföljebb harmincan vehetnek részt, így az intézmény honlapján jelezni kell a részvételi szándékot, és oltási kártyára, maszkra is szükség lesz – viszont a beszélgetést a Facebookon és a Blinken OSA weboldalán közvetítik. 

Leadkép: Fortepan/Szabó Gábor, Budapest, Petőfi Színház, Szabó Margit színésznő

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.