Köves Slomó hitközsége kulturális komplexumot hozna létre a közel kétmilliárdos állami támogatásból

  • narancs.hu
  • 2019. december 16.

Kultúra

A Baross utcai egykori kommunista pártházban lesz színházterem, kortárs galéria, könyvtár és több előadóterem is.

Milton Ház néven saját színházat épít az EMIH, Köves Slomó Fidesz közeli zsidó kisegyháza a Józsefvárosban. A városháza szomszédságában, a Baross utca 66. szám alatt található épületet, vagyis az egykori kerületi kommunista pártházat alakítják át – számolt be terveiről maga az EMIH a weboldalán.

A nagyszabású tervekhez a fedezetet az a pontosan 1 milliárd 819 millió 735 ezer 825 forint biztosíthatja, melyet az EMIH az előadóművészeti szervezetek többlettámogatására szolgáló alapból kapott.

Közel kétmilliárdot kapott Köves Slomó hitközsége a kultúrtaó pótlására létrehozott pénzekből

Bajkai István és feleségének cége is kapott 70 milliót, illetve egymilliárdot egy olyan bejegyzés alatt álló cég, aminek székhelye megegyezik a Nemzeti Színházéval.

"A megítélt összegből végre felújításra kerülhet a Baross utca 61. alatt található közel 4000 négyzetméteres épület, amelyben egy komplex kulturális, és idővel talán ehhez kapcsolódó oktatási intézmény jöhet létre" – közölte az EMIH.

A kulturális komplexumban lesz egy 200 főt befogadó korszerű színház, kortárs galéria, könyvtár és több kisebb előadóterem is.

A tervek szerint a "hitközség egy mindenki számára elérhető, minden felekezet számára nyitott, a zsidó kulturális gyökereket ápoló, de alapvetően színházszakmai alapon működő teátrumot szeretne életre kelteni, amely nem pusztán a sokszor belterjes, vallási kötődéssel rendelkező közönség, de a laikus, vagy egyenesen a vallási tartalomtól távolságtartó közönség számára egyaránt képes unikális komplex kulturális élményt nyújtani a budapesti kulturális piacon”.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.