Mégis Rembrandté az ismeretlen festőnek tulajdonított kép

  • Narancs.hu/MTI
  • 2020. február 18.

Kultúra

Először Rembrandt-nak hitték, majd sokáig ismeretlen művész alkotásaként tartották számon.

A modern technológiának és művészettörténészek nyomozásának köszönhetően Rembrandt festményeként azonosították az Egyesült Államokban azt a majd 400 éves műalkotást, amelyről sokáig úgy vélték, hogy a holland festőművész műhelyében dolgozó ismeretlen művész munkája.

A pennsylvaniai Allentowni Művészeti Múzeumban kiállított Fiatal nő arcképe című olajfestményt Rembrandt műhelyének tulajdonították. Két éve a festményt a New York-i Egyetemre küldték restaurálásra és megtisztításra. Az egyetem restaurátorai akkor kezdték gyanítani, hogy Rembrandt művével állnak szemben, amikor eltávolították a legfelső festékréteget és a fekete, sűrű lakkréteget, és feltárult előttük a holland mester jellegzetes ecsetkezelése.

"Festményünkön több lakkréteg volt, és ez elrejtette az eredeti ecsetkezelést és az eredeti színeket" - magyarázta Elaine Mehalakes, a múzeum alelnöke. A restaurátorok röntgennel, infravörös és elektronmikroszkóppal is megvizsgálták a festményt, hogy alátámasszák véleményük helyességét. A tudományos elemzés "feltárta az ecsetkezelést, annak lendületességét, amely annyira jellemző Rembrandt munkáira" - mondta Shan Kuang, a New York-i Egyetem Szépművészeti Intézetének restaurátora, aki a Fiatal nő arcképét restaurálta. Független szakérők, akik a restaurálás után megvizsgálták az 1632-ben készült festményt, egyetértettek a New York-i szakemberek véleményével.

Amikor 1961-ben a pennsylvaniai múzeumhoz került a festmény, egyértelműen Rembrandt művének tartották. Egy évtizeddel később döntött úgy egy szakértői csoport, hogy a holland mester egy segédje készíthette azt. Az alkotó kilétének megváltoztatása, a tulajdonítás nem szokatlan: a legtöbb festmény, amelyet az évszázadok során Rembrandt tulajdonítottak, 688 volt, a legkevesebb 265 - magyarázta Mehalakes.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.