„Olyan, mint egy strucc” – festőmaraton Budapesten

Kultúra

Negyedszerre rendezték meg Budapesten a PsychArt 24 művészmaratont, ahol pszichiátriai betegek és professzionális művészek kaptak helyet egymás mellett. A 24 órás maraton ezúttal az emberi kapcsolatok témakörére fókuszált.

„Ez a rendezvény olyan, mint egy strucc. Annak ugyanis állítólag minden részét felhasználják” – mondta Kovács Emese, a Budapest Art Brut Galéria vezetője. „Ez nálunk is így van, itt mindenki tud segíteni, ki a szervezésben, ki a marketingben, ki magában az alkotásban.” A definíció sajátságos ugyan, de a rendezvény lényegét tökéletesen leírja: a 24 órás festőmaratonon a Moravcsik Alapítvány Integrált Szociális Intézményének közel 70 betege, illetve 30 önkéntes, 10-12 segítő és rengeteg középiskolás vett részt más-más feladatkörben. „A szerepek ilyenkor felcserélődnek, a beteg házigazdává, tanácsadóvá és segítővé avanzsálódik. Ez nagy szerepet játszik a gyógyulási folyamatban” – mesélte dr. Simon Lajos, a Semmelweis Egyetem Pszichiátriai és Pszichoterápiás Klinikájának egyetemi docense, a Moravcsik Alapítvány kuratóriumelnöke.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

A PsychArt 24-et először 2010-ben rendezték meg azzal a céllal, hogy a klinikákon évek óta folyó művészetterápia során elért pozitív eredményeket meglovagolva egy térbe hozzák a pszichiátriai betegeket és a professzionális művészeket, outsider art és art brut alkotókat, felnőtteket és gyerekeket. „Ez egy kísérlet volt, kíváncsiak voltunk, hogyan működik a közös kommunikáció egy közös nevezővel, a művészettel” – mesélt a kezdetekről dr. Simon Lajos, majd hozzátette: „Jó érzés volt látni, hogy ez valóban eltünteti a különbségeket, és azonnali hatást vált ki a résztvevőkből. A személyes tapasztalatnál nem kell jobb módszer a diszkrimináció ellen való harcban.”

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

És tényleg, a rendezvény évről évre nagyobb figyelmet kap, idén már 290 regisztráló alkotott a maratoni nappalon és éjszakán – ott jártamkor, a 22-dik órában közel 400 alkotást számoltak össze a szervezők. A Semmelweis Egyetem Elméleti Orvostudományi Központjának aulájában hatvan állványt állítottak fel, körüljárva a teret igazi nyüzsgő fórumnak lehettünk szem- és fültanúi. „A visszajelzések nagyon pozitívak, sok társintézményből, iskolából jönnek csoportok, de vannak, akik csak látják az utcáról, hogy valami történik itt, és bejönnek” – mesélte Kovács Emese. „Van egy vendégkönyvünk, azt hiszem, a legmókásabb bejegyzés díját az a fiatalember nyerte el, aki közölte, hogy egy péntek esti sörözés alkalmával milyen jó volt nálunk kikötni, és nem egy következő kocsmában.”

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

A 24 órás maratoni kezdeményezés nemcsak hazánkban, hanem nemzetközi szinten is egyedülálló. „A 24 órás időtartam egyértelműen figyelemfelkeltő, ráadásul nem mondhatja azt senki, hogy nincs időm elmenni, hiszen akár éjjel háromkor is betoppanhat” – mondta fáradtan az Art Brut Galéria vezetője, aki akkor már több mint 24 órája talpon volt.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

És hogy mi történik a művészeti maraton után a képekkel? „Van a galériánknak egy nyolc főből álló művészeti tanácsa, akik külön-külön érkeznek, és egymást nem befolyásolva értékelik az alkotásokat. Mindenkinek 60 képet kell kiválasztania, a legnépszerűbb 60-70 képből pedig aztán egy kiállítást szervezünk” – mondta el Emese. „Eddig a Budapest Art Brut Galériában szerveztük meg ezeket a tárlatokat, de az ottani változások miatt idén másik helyet kell keresnünk.” A kiállítás után az anyag bekerül a galéria gyűjteményébe, ahol katalogizálják és archiválják őket. A jövőbeli tervek között szerepel továbbá a nyitás a műtárgy-kereskedelem felé, erre azonban Kovács Emese szerint még nem ért meg a művészeti közeg. „Az alkotók is várnak valamiféle visszajelzést arról, mit szól mindehhez a piac, ez azonban még némi felépítést és bevezetést igényel, nem lehet egyből beleugrani.”

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.