„Olyan, mint egy strucc” – festőmaraton Budapesten

Kultúra

Negyedszerre rendezték meg Budapesten a PsychArt 24 művészmaratont, ahol pszichiátriai betegek és professzionális művészek kaptak helyet egymás mellett. A 24 órás maraton ezúttal az emberi kapcsolatok témakörére fókuszált.

„Ez a rendezvény olyan, mint egy strucc. Annak ugyanis állítólag minden részét felhasználják” – mondta Kovács Emese, a Budapest Art Brut Galéria vezetője. „Ez nálunk is így van, itt mindenki tud segíteni, ki a szervezésben, ki a marketingben, ki magában az alkotásban.” A definíció sajátságos ugyan, de a rendezvény lényegét tökéletesen leírja: a 24 órás festőmaratonon a Moravcsik Alapítvány Integrált Szociális Intézményének közel 70 betege, illetve 30 önkéntes, 10-12 segítő és rengeteg középiskolás vett részt más-más feladatkörben. „A szerepek ilyenkor felcserélődnek, a beteg házigazdává, tanácsadóvá és segítővé avanzsálódik. Ez nagy szerepet játszik a gyógyulási folyamatban” – mesélte dr. Simon Lajos, a Semmelweis Egyetem Pszichiátriai és Pszichoterápiás Klinikájának egyetemi docense, a Moravcsik Alapítvány kuratóriumelnöke.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

A PsychArt 24-et először 2010-ben rendezték meg azzal a céllal, hogy a klinikákon évek óta folyó művészetterápia során elért pozitív eredményeket meglovagolva egy térbe hozzák a pszichiátriai betegeket és a professzionális művészeket, outsider art és art brut alkotókat, felnőtteket és gyerekeket. „Ez egy kísérlet volt, kíváncsiak voltunk, hogyan működik a közös kommunikáció egy közös nevezővel, a művészettel” – mesélt a kezdetekről dr. Simon Lajos, majd hozzátette: „Jó érzés volt látni, hogy ez valóban eltünteti a különbségeket, és azonnali hatást vált ki a résztvevőkből. A személyes tapasztalatnál nem kell jobb módszer a diszkrimináció ellen való harcban.”

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

És tényleg, a rendezvény évről évre nagyobb figyelmet kap, idén már 290 regisztráló alkotott a maratoni nappalon és éjszakán – ott jártamkor, a 22-dik órában közel 400 alkotást számoltak össze a szervezők. A Semmelweis Egyetem Elméleti Orvostudományi Központjának aulájában hatvan állványt állítottak fel, körüljárva a teret igazi nyüzsgő fórumnak lehettünk szem- és fültanúi. „A visszajelzések nagyon pozitívak, sok társintézményből, iskolából jönnek csoportok, de vannak, akik csak látják az utcáról, hogy valami történik itt, és bejönnek” – mesélte Kovács Emese. „Van egy vendégkönyvünk, azt hiszem, a legmókásabb bejegyzés díját az a fiatalember nyerte el, aki közölte, hogy egy péntek esti sörözés alkalmával milyen jó volt nálunk kikötni, és nem egy következő kocsmában.”

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

A 24 órás maratoni kezdeményezés nemcsak hazánkban, hanem nemzetközi szinten is egyedülálló. „A 24 órás időtartam egyértelműen figyelemfelkeltő, ráadásul nem mondhatja azt senki, hogy nincs időm elmenni, hiszen akár éjjel háromkor is betoppanhat” – mondta fáradtan az Art Brut Galéria vezetője, aki akkor már több mint 24 órája talpon volt.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

És hogy mi történik a művészeti maraton után a képekkel? „Van a galériánknak egy nyolc főből álló művészeti tanácsa, akik külön-külön érkeznek, és egymást nem befolyásolva értékelik az alkotásokat. Mindenkinek 60 képet kell kiválasztania, a legnépszerűbb 60-70 képből pedig aztán egy kiállítást szervezünk” – mondta el Emese. „Eddig a Budapest Art Brut Galériában szerveztük meg ezeket a tárlatokat, de az ottani változások miatt idén másik helyet kell keresnünk.” A kiállítás után az anyag bekerül a galéria gyűjteményébe, ahol katalogizálják és archiválják őket. A jövőbeli tervek között szerepel továbbá a nyitás a műtárgy-kereskedelem felé, erre azonban Kovács Emese szerint még nem ért meg a művészeti közeg. „Az alkotók is várnak valamiféle visszajelzést arról, mit szól mindehhez a piac, ez azonban még némi felépítést és bevezetést igényel, nem lehet egyből beleugrani.”

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.