„Olyan, mint egy strucc” – festőmaraton Budapesten

Kultúra

Negyedszerre rendezték meg Budapesten a PsychArt 24 művészmaratont, ahol pszichiátriai betegek és professzionális művészek kaptak helyet egymás mellett. A 24 órás maraton ezúttal az emberi kapcsolatok témakörére fókuszált.

„Ez a rendezvény olyan, mint egy strucc. Annak ugyanis állítólag minden részét felhasználják” – mondta Kovács Emese, a Budapest Art Brut Galéria vezetője. „Ez nálunk is így van, itt mindenki tud segíteni, ki a szervezésben, ki a marketingben, ki magában az alkotásban.” A definíció sajátságos ugyan, de a rendezvény lényegét tökéletesen leírja: a 24 órás festőmaratonon a Moravcsik Alapítvány Integrált Szociális Intézményének közel 70 betege, illetve 30 önkéntes, 10-12 segítő és rengeteg középiskolás vett részt más-más feladatkörben. „A szerepek ilyenkor felcserélődnek, a beteg házigazdává, tanácsadóvá és segítővé avanzsálódik. Ez nagy szerepet játszik a gyógyulási folyamatban” – mesélte dr. Simon Lajos, a Semmelweis Egyetem Pszichiátriai és Pszichoterápiás Klinikájának egyetemi docense, a Moravcsik Alapítvány kuratóriumelnöke.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

A PsychArt 24-et először 2010-ben rendezték meg azzal a céllal, hogy a klinikákon évek óta folyó művészetterápia során elért pozitív eredményeket meglovagolva egy térbe hozzák a pszichiátriai betegeket és a professzionális művészeket, outsider art és art brut alkotókat, felnőtteket és gyerekeket. „Ez egy kísérlet volt, kíváncsiak voltunk, hogyan működik a közös kommunikáció egy közös nevezővel, a művészettel” – mesélt a kezdetekről dr. Simon Lajos, majd hozzátette: „Jó érzés volt látni, hogy ez valóban eltünteti a különbségeket, és azonnali hatást vált ki a résztvevőkből. A személyes tapasztalatnál nem kell jobb módszer a diszkrimináció ellen való harcban.”

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

És tényleg, a rendezvény évről évre nagyobb figyelmet kap, idén már 290 regisztráló alkotott a maratoni nappalon és éjszakán – ott jártamkor, a 22-dik órában közel 400 alkotást számoltak össze a szervezők. A Semmelweis Egyetem Elméleti Orvostudományi Központjának aulájában hatvan állványt állítottak fel, körüljárva a teret igazi nyüzsgő fórumnak lehettünk szem- és fültanúi. „A visszajelzések nagyon pozitívak, sok társintézményből, iskolából jönnek csoportok, de vannak, akik csak látják az utcáról, hogy valami történik itt, és bejönnek” – mesélte Kovács Emese. „Van egy vendégkönyvünk, azt hiszem, a legmókásabb bejegyzés díját az a fiatalember nyerte el, aki közölte, hogy egy péntek esti sörözés alkalmával milyen jó volt nálunk kikötni, és nem egy következő kocsmában.”

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

A 24 órás maratoni kezdeményezés nemcsak hazánkban, hanem nemzetközi szinten is egyedülálló. „A 24 órás időtartam egyértelműen figyelemfelkeltő, ráadásul nem mondhatja azt senki, hogy nincs időm elmenni, hiszen akár éjjel háromkor is betoppanhat” – mondta fáradtan az Art Brut Galéria vezetője, aki akkor már több mint 24 órája talpon volt.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

És hogy mi történik a művészeti maraton után a képekkel? „Van a galériánknak egy nyolc főből álló művészeti tanácsa, akik külön-külön érkeznek, és egymást nem befolyásolva értékelik az alkotásokat. Mindenkinek 60 képet kell kiválasztania, a legnépszerűbb 60-70 képből pedig aztán egy kiállítást szervezünk” – mondta el Emese. „Eddig a Budapest Art Brut Galériában szerveztük meg ezeket a tárlatokat, de az ottani változások miatt idén másik helyet kell keresnünk.” A kiállítás után az anyag bekerül a galéria gyűjteményébe, ahol katalogizálják és archiválják őket. A jövőbeli tervek között szerepel továbbá a nyitás a műtárgy-kereskedelem felé, erre azonban Kovács Emese szerint még nem ért meg a művészeti közeg. „Az alkotók is várnak valamiféle visszajelzést arról, mit szól mindehhez a piac, ez azonban még némi felépítést és bevezetést igényel, nem lehet egyből beleugrani.”

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.