Bocsánatot kért Hodász atya a hívektől, akik nem tudhatták róla, hogy meleg

  • narancs.hu
  • 2023. július 21.

Lélek

A hangsúlyt áthelyezi „a homoszexualitást elítélő bibliai igehelyekről arra, hogy az egyház tanítása szerint is empátiával kell kezelni homoszexuális testvéreinket.”

„A kormánynak nem behódoló katolikus papként érdekes jelenség volt, mégis mi érdekes van a meleg ellenzéki belvárosi baristában?” – kérdezte a Válasz Online Hodász Andrástól, aki az egyházból való kiugrása és a nem sokkal később bejelentett coming outja után első alkalommal szólalt meg a nyilvánosság előtt.

„Ki fog derülni, van-e bennem bármi érdekes, amikor szeptemberben elindítom a Youtube-csatornámat. Ha senki nem lesz kíváncsi rám, akkor lehet, hogy abbahagyom, és nem leszek a nyilvánosság része. Nem tudom.”

A Telex összefoglalója szerint az interjú kemény szembesítés azzal, amit Hodász még papként a homoszexualitással kapcsolatban mondott, az egyház tanítására hivatkozva. Ez arról szólt, hogy a homoszexualitás bűn, amely akár gyógyítható is. (Igaz, továbbra is azt állítja, tud olyanokról, akik homoszexuálisok voltak és most már állításuk szerint „boldog heteroszexuális kapcsolatban élnek”.)

„Az én hibám az volt, hogy nem vagyok pszichológus, nem vagyok szakember, mégis nagyon határozott véleményt képviseltem egy ilyen szakmai kérdésben…

Talán érthető, ha most már nem nyilvánítok nagyon határozott véleményeket pszichológiai szakkérdésekben”, mondta Hodász, aki néhány éve a homoszexualitás kérdésében határozottan képviselte az egyház bűnközpontú értelmezését.

„Ott én a maszk alatt is maszkot viseltem. Az elmúlt tíz évben, minél többen hallgattak rám, minél láthatóbb lettem a nyilvánosságban, annál inkább éreztem úgy, hogy meg kell felelnem bizonyos elvárásoknak” – mondta arról, mit érzett eközben. A kormánykritikája azonban szerinte nem abból a frusztrációból fakadt, hogy melegként a homoszexualitást elvileg mélyen elutasító egyházat képviselte, amelyet a melegeket ellenségképként felhasználó kormány a szövetségesének tekint.

A szexuális orientációja Hodász szerint csak lassan derült ki a maga számára is. Elfogadta azt az újságírói felvetést, hogy „a katolikus tanítás hozzásegítette, hogy a melegségét eredményesen titkolja önmaga elől is”.

Hodász szerint Istenhez és a Bibliához való közelsége nem változik, és bízik abban, hogy lesznek olyan, Istent keresők, akik kíváncsiak lesznek a mondanivalójára.

Megélhetését csak részben biztosítja, hogy jelenleg egy kávézóban dolgozik, emellett ír a Szemlélekben, és bízik abban, hogy továbbra is meghívják előadásokra, noha már nem az egyházat képviseli.

Bocsánatot kért azoktól, akik papként fordultak hozzá, összeadta őket vagy megkeresztelte gyerekeiket.

„Az emberekben kialakul valamiféle kötődés a pap irányába. Nekik ez most jogosan okoz fájdalmat, még akkor is, ha

igazából én ugyanaz az ember vagyok, akit ők megszerettek, csak most eggyel több dolgot tudnak rólam.

Tőlük itt és most bocsánatot kérek, remélem, egyszer majd harag nélkül tudnak rám gondolni.”

Hodász ma már úgy gondolja, a homoszexualitás nem bűn, szeretetteljes kapcsolat lehet, és a meleg pároknak sem kellene ezen az alapon megtiltani, hogy gyerekeket fogadhassanak örökbe.

A Bibliát úgy igyekszik összeegyeztetni a homoszexualitással, hogy a hangsúlyt áthelyezi „a homoszexualitást elítélő bibliai igehelyekről arra, hogy az egyház tanítása szerint is empátiával kell kezelni homoszexuális testvéreinket, és kerülni kell velük kapcsolatban minden hátrányos megkülönböztetést.”

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.