Hitelesnek találta a Los Angeles-i Operaház vizsgálata a Plácido Domingo ellen felhozott szexuális zaklatási vádakat

  • narancs.hu
  • 2020. március 11.

Lélek

Az operaház vizsgálata szerint az énekes több mint három évtizeden át viselkedett "helytelenül" sok nővel szemben.

Az operaház vizsgálata szerint az énekes több mint három évtizeden át viselkedett "helytelenül" sok nővel szemben az intézményben, amelyben vezető tisztséget is betöltött. Az énekes ellen tíz nő nyújtott be panaszt, akik szerint Domingo 1986 és 2019 között bánt velük meg nem engedhető módon. Az opera által kedden nyilvánosságra hozott jelentés szerint a vizsgálat hitelt érdemlőnek találta panaszukat. A jelentés nem tért ki részletesen a panaszokra, azt azonban kiemelte, hogy a nők közül voltak, akik jelentős traumáról számoltak be az üggyel kapcsolatban.

A hathónapos vizsgálatot független jogászok folytatták le. A jelentés megállapította, arra nem találtak bizonyítékot, hogy az operaház a szexuális zaklatási panaszokat valaha is figyelmen kívül hagyta volna, vagy nem kezelte megfelelően.
A jelentés megállapításai egybevágnak azzal a másik független vizsgálattal, amelyet két héttel ezelőtt tett közzé az amerikai zenészek céhe (AGMA), az operaénekesek Egyesült Államok-beli szakszervezete.

A 79 éves Domingo 2003 és 2011 között a Washingtoni Opera igazgatója volt. Az 1980-as években a közreműködésével alapították a Los Angeles-i Operát, amelynek előbb művészeti tanácsadója, majd művészeti igazgatója, végül 2003-ban főigazgatója lett. Domingónak tavaly az ellene felmerült gyanú miatt kellett megválnia posztjától.

Nancy Seltzer, Domingo szóvivője elmondta, hogy az énekes egyelőre nem akarja kommentálni a jelentést.

Az operaénekesek céhének vizsgálata szintén nem közölt részleteket. A vizsgálattal kapcsolatba került források szerint azonban kiderítették: 27 ember állította, hogy Domingo szexuálisan zaklatott vagy meg nem engedhető módon viselkedett valakivel szemben az 1990-es és 2000-es években, mikor a Los Angeles-i Operában és a Washingtoni Operában töltött be vezető pozíciót.

Bár korábban tagadta a vádakat, Domingo február végén bocsánatot kért a nőktől, akik megvádolták, és kijelentette, hogy vállalja a felelősséget a tetteiért. Pár nappal később azonban, miután több spanyol intézmény lemondta fellépéseit egy újabb közleményben leszögezte, hogy sohasem viselkedett agresszíven senkivel szemben, és sohasem keresztezte senki pályafutását.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.