Magyar bor: Tárgyzuhatag

  • - kovácsy -
  • 2003. szeptember 18.

Lélek

Nyilvánvaló, hogy a Vajdahunyadvárnak a bejárattól legtávolabb eső része az, ahol az új állandó kiállítás helyet kapott, európázó vitrinek, tablók között juthatni oda, és közbeesik még mindenféle gyűjtögetés meg méhészkedés is, nem beszélve erdészetről, fakitermelésről. Végül aztán, amikor már nem is remélnénk, egy alacsony ajtó mögött a pincébe vezetnek a lépcsők. Az elhelyezés tehát stílszerű. A térkialakítás adottságai miatt nem világos viszont, hol is van a kiállítás kezdőpontja, így aztán a rejtett szögletbe épített ókori kocsma és bolt, ahol egymás melletti cserépedényekből mérték a bort és az olajat, nem tűnik szembe idejében, így hát máris az éppen Levédiába érkező őseink közé érkezünk, akik itt találkoztak először a szőlőműveléssel, innen való a vonatkozó szókincs jó része is.

Az előzetes jelzések a Magyar Mezőgazdasági Múzeum kiállításának történeti jellegére utaltak, a tényleges cím (A magyar szőlő és bor Európában) a szórólap szövegéhez hasonlóan a külső összefüggésekre. Az efféle információk persze csak arra jók, hogy az ember félredobja józan ítélőképességét, valamint empirikus tudását arról, hogy hol él, és már jöhetnek is az infantilis, túlzott várakozások. A vége mindenképpen a csalódás valamilyen foka, és csak azzal vigasztalódhatunk, hogy direkt akartuk magunknak a rosszat. Nem mintha ne lenne élvezet végigszemlézni a különböző korokból fennmaradt görbe szőlőmetsző késeket, legyenek azok baltásak vagy balta nélküliek a fokuk felől. És a java még csak ezután jön, sorban, fokozatosan. A kádármesterség megannyi remeke: csöbrök és a kisebb prések alá helyezett kármentők, mindenféle dongás edények, legbelül pedig a száz-kétszáz éves súlyos, tekintélyes, faragott díszítésű prések. (ungarischer kádár - österreichischer kádár, mutatott rá egyszer egy hazánkba települt osztrák borász egy-egy hordóra, miközben a belőlük nyert bort ízleltük és vetettük össze tudományosan, s a "sajnos" szócskát helyettesítő széttárt kar, hozzá az arcmozdulat nem a hazai mester kezét dicsérte, ámde ez mindegy most, azok a formás kis Antal hordók ott, a kiállításon csak tökéletesek lehettek a maguk korában. A hordókészítés félelmetesen görbe és éles eszközeinél pedig csak a "nagy kádárgyalu" tűnt aggasztóbbnak.

Szóval igazán remekül eltárgyazgathat itt az ember, a mindenféle sutuk, levegőző dugók és nyitó kapák derűs világában, a fényképekről megállapítva, milyen pompás mulatság lehetett a filoxéra idején a szénkénegezés, amikor a különféle vegyszerek belélegzése ellen legfeljebb a kackiásra pödört bajusz nyújtott védelmet. Ruszt, Szerémség, Küküllőmente, arad-ménesi Hegyalja (a ménesi vincellérképző iskolával) - mind odalett Trianonnal - esik szó erről is, aztán tekintélyes szőlőfürtök formalinban, sorközművelő kultivátor. Ha nem is végeláthatatlanul - ahhoz a hely is, talán maga a rendelkezésre álló tárgyi anyag is kicsi, legfőképpen pedig minden bizonnyal a pénznek a mennyisége, amit a kiállításra lehetett költeni -, de zúdulnak a tárgyak a látogatóra, anélkül, hogy tisztulna a kép, hogy bővülnének áttekintő technikai, társadalomtörténeti ismereteink. Ehhez leginkább talán térképekből, folyamatábrákból kellene több, és elkelne némi videodokumentáció is, ha más nem, egy kis monitor valamelyik sarokban. Vagy egy okos kis katalógus, ahol valóban fölcsillannának azok a bizonyos "európai kölcsönkapcsolatok". Mert jó persze így is, érdekes és sokféle, mégis az a végső érzése az embernek, hogy ha már ennyi mindent megmutattak belőle, jó volna látni magát a dolgot is: hogyan, miért és mi az, hogy magyar szőlő és bor, pláne Európában.

- kovácsy -

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.