Megint egy lépéssel közelebb kerültünk ahhoz, hogy kevesebb állatot mészároljanak le a bundájukért

  • narancs.hu
  • 2017. október 13.

Lélek

"A szőrme nem menő!"

Az olasz luxusmárka, a Gucci ezentúl szőrme-mentesen működik tovább, jelentette be Marco Bizzari, a divatcég vezérigazgatója. "A társadalmi felelősségvállalás a Gucci alapértékei közé tartozik, továbbra is igyekszünk jót cselekedni a környezetünkért és az állatokért", tette hozzá Bizzari. Az új policy szerint a Gucci ezentúl nem használja nerc, prérifarkas, mosómedve, róka vagy egyéb olyan állat szőrét, amit ezért tenyésztenek vagy tartanak fogságban. Az első teljesen szőrme-mentes kollekciójukat (a 2018 tavaszi-nyárit) a Milánói Divathéten mutatták be szeptemberben. A megmaradt szőrmés darabjaikat jótékonysági árverésre bocsájtják.

A Gucci lépése fontos és végre változást hozhat a divatszakmában, kommentálták a döntést a szakértők. 2016-ban egyébként a szintén olasz Giorgio Armani is bejelentette, hogy nem használ több szőrmét a jövőben, majd csatlakozott hozzá Vivienne Westwood, Calvin Klein és Ralph Lauren is. 2015-ben pedig Stella McCartney nyilatkozott úgy a CNN-nek, hogy "a szőrme már különösen divatjamúlt. Nem releváns, nem szexi, nem divatos és nem menő."

Egyébként nemrég látott napvilágot az a rejtett kamerás felvétel, amit finn állatvédők készítettek olyan farmokon, ahol rókákat tartanak fogva és hizlalnak teljesen deformálttá – természetesen a szőrükért. A normál esetben 3-4 kilós rókákat akár 20 kilósra is felhizlalják, kis ketrecben tartják őket, ahol sem mozogni, sem vadászni, sem elbújni nem tudnak, a rengeteg túlsúly miatt különféle betegségeket kapnak és nagyjából egyéves korukban lemészárolják őket a bundájukért.

Video of obese 'monster foxes' shows shocking conditions on fur farms

A video has revealed the shocking abuse of foxes on Finnish fur farms. These foxes were raised to be critically overweight to increase the amount of fur covering their bodies. Some of these foxes were up to five times heavier their natural weight and could hardly move in their mesh wire cages.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.