"Megsértődnek a kollégák" - Cseh István mesterfodrász

  • Beszterczey Judit
  • 2010. január 21.

Lélek

Három aranyérmet szerzett legutóbb, a párizsi Európa-bajnokságon, 1986-tól 1994-ig zsinórban volt magyar bajnok, ami egyedülálló. Az orosházi mesterfodrász, az Alföld legnagyobb oktatási intézménye, a Harruckern szakoktatója a magyar válogatott tagjaként évek óta valamennyi rangos nemzetközi versenyen részt vesz - hol trénerként, hol versenyzőként.

Három aranyérmet szerzett legutóbb, a párizsi Európa-bajnokságon, 1986-tól 1994-ig zsinórban volt magyar bajnok, ami egyedülálló. Az orosházi mesterfodrász, az Alföld legnagyobb oktatási intézménye, a Harruckern szakoktatója a magyar válogatott tagjaként évek óta valamennyi rangos nemzetközi versenyen részt vesz - hol trénerként, hol versenyzőként.

*

Magyar Narancs: Mit jelent az, hogy fodrászválogatott? Ki juthat el nemzetközi versenyre, világbajnokságra?

Cseh István: A Magyar Fodrász-Kozmetikus Egyesület évente, benevezéses alapon megrendezi a magyar bajnokságot. Az első három kerülhet a válogatott keretbe. Világbajnokságokat kétévente tartanak, körülbelül hatvan ország részvételével. Számos kategória létezik: például technikai, klasszikus és kreatív. Én kizárólag férfifrizurákat készítek, a technikai kategória az erősségem. A versenymúlttal rendelkező, vizsgát tett tagokból álló nemzetközi zsűri szigorú szempontok szerint osztályoz. Olyan ez, mint a műkorcsolya. Leginkább a tudás és a teljesítmény számít, de minden versenyen akad néhány egyformán színvonalas alkotás, ekkor a kapcsolatok döntenek. Maximum 30 pont adható, s a világbajnoki címhez elengedhetetlen, hogy a magyar zsűritagtól is legalább az átlag feletti pontszámot kapjuk meg. Ez sajnos a fodrászszakmában egyáltalán nem magától értetődő.

MN: Mennyire zárt közösség a versenyfodrászoké?

CSI: Belterjes, és nem a jóindulatáról híres. Igaz, hogy mindenki ismer mindenkit, de nagyon széthúzunk. Hamar megsértődnek a kollégák, ha több vendégem van vagy jobb vagyok náluk. Novemberben első lettem férfi technikai kategóriában a párizsi Európa-bajnokságon. Utána egyszer sem csörrent meg a telefonom, még az egyesületből sem hívott fel senki, hogy gratuláljon.

MN: Mitől más egy versenyfrizura?

CSI: Teljesen eltér a hétköznapi, divatos hajtól, sokkal inkább művészi alkotás. Igaz, bizonyos elemei - színek, vágástechnika - divatot teremthetnek. A versenyek úgy zajlanak, hogy a kiírásban megadják például a hajhosszt, a felhasználható színek mennyiségét, azt, hogy milyen eszközzel és anyaggal dolgozhatunk, és mennyi idő alatt készüljön el a frizura.

MN: Ez a világbajnokságokra is érvényes?

CSI: Igen. Nekem az a megtiszteltetés jutott, hogy 1994-től több éven át lehettem a válogatott trénere. Elértem, ami előttem senkinek nem sikerült: Milánóban hetedikek, Chicagóban pedig ötödikek lettünk. Csonka Tamás és Kovács Attila kerettagokkal most egy olasz edzővel készülünk, aki a kiírás alapján jelöli ki az irányt, mi pedig szisztematikusan felépítjük és begyakoroljuk az adott frizurákat. Mivel jövőre Párizsban világbajnokok szeretnénk lenni, naponta legalább négy órát kell gyakorolnunk.

MN: Ki finanszírozza ezt?

CSI: Nagyjából senki. Ez a napi munka után történik. Az elhatározásunkkal együtt lemondtunk a hétvégékről, a családi programokról, nincs betegség, és az sem lehet hivatkozási alap, hogy pénzszűkében vagyunk. Igaz, hogy a világbajnokságra a szakmai szervezet próbál szponzorokat felhajtani, de a legjobb esetben is csak a költségek felét fizetik, a többit mi álljuk, egyéni szponzorok segítségével, saját zsebből. Egyébként a legnagyobb hajápolási szereket forgalmazó cégek egyáltalán nem szponzorálják a versenyfodrászokat: azzal magyarázzák, hogy a lakossági fogyasztásra építenek. Volt olyan gigacég, amelyik azt jelentette ki, hogy számukra nem reklámértékű a fodrász-világbajnokság. Megkerestem egy másik nemzetközi vállalatot is azzal, hogy jövőre világbajnok leszek. Azt felelték, hogy az álmok és a vágyak nem találkoznak a cég reklámpolitikájával, ők a realitásban élnek.

MN: Negyven éve fodrász, nemzetközi sikerei számosak. Közben Szegeden és Orosházán van üzlete, átlagos vendégkörrel.

CSI: Még Szeged is kisváros az elképzeléseimhez, Orosházáról nem is beszélve. Nem készíthetem el a legújabb stílusokat, mert még mindig az a fő dilemma, hogy mit szól hozzá a szomszéd. Legfeljebb akkor élem ki magam, ha találok egy fogékony fiatalt. A többi, mint egy időutazás: megpróbálom teljesíteni a kívánságokat. De nem panaszkodom, hiszen ebből élek. A vendégek pénzéből tudok versenyre járni, bár tény, hogy a vidéki társadalom nagyon árérzékeny: képtelenség a valós értéknek megfelelő összeget kapnom a frizuráért. A másik véglet a budapesti sztárfodrászok árképzése, de náluk leginkább a nevet kell megfizetni.

MN: Egyes fodrászok az elmúlt években médiasztárok lettek. Mekkora valós teljesítmény áll mögöttük? Tényleg ők a legjobbak?

CSI: Nem kérdőjelezem meg a tudásukat: tényleg kiválóak, habár nem a legjobbak. A médiaszereplésekkel felhabosított glamourfodrászat elismerésre méltó, de nem a stílusom. Nemegyszer fordult elő, hogy a legnevesebb hajszobrász tanulóját én készítettem fel vidékről a versenyre, amit meg is nyert. Később a "maestro" bejelentette, hogy meg is buktatta volna azzal a hajjal. A szocialista érában, amikor az első eredményeket hoztam, engem is megkínált a fodrászszövetkezet menő fővárosi állásokkal, de nem fogadtam el. Azért egy kicsit megbántam.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.