Egyelőre nem kapnak kártérítést a bicskei gyermekotthon volt igazgatójának áldozatai

  • narancs.hu
  • 2020. február 26.

Lélek

A fenntartónak "nem áll módjában teljesíteni" a kártérítési igényt.

A Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság (SZGYF) egyelőre nem fizet azoknak az áldozatoknak, akiket a bicskei gyermekotthon volt igazgatója molesztált, írja a Népszava.

A lap birtokába jutott főigazgatói válasz szerint az SZGYF-nek "nem áll módjában teljesíteni a bicskei Kossuth Zsuzsa Gyermekotthonban elkövetett szexuális bűncselekmények áldozatainak kártérítési igényét és annak 30 napon belüli megfizetését".

Az RTL Klub még 2016-ban mutatta be azt a riportfilmjét, amiben Pop Mert Julián és Illés Levente beszélt a gyermekotthonban történt szexuális zaklatásokról. Az érintettek elmondták, hogy az intézményben éveken keresztül napi szinten molesztálták a gyerekeket. Vásárhelyi Jánost szexuális erőszak, annak kísérlete és szexuális visszaélés miatt jogerősen nyolc év fegyházbüntetésre, egy volt nevelőt, K. Bélát felfüggesztett börtönbüntetésre ítélte a bíróság 2019. szeptemberben. Pop Mert Julián 2016. szeptember 7-én tett feljelentést a férfi ellen, ezután az érintett fiatalok értesítették a gyermekvédelmi gyámot. A főigazgatóság az ő jelzésére függesztette fel az igazgatót 2016. szeptember 23-án, belső vizsgálatot rendelt el és feljelentést tett.

Vásárhelyi János áldozatai kártérítési igényt nyújtottak be az intézmény fenntartóihoz és felügyelőihez - ami 2013 óta az SZGYF. Benedek István Zsolt, az SZGYF főigazgatója levelében azt írta, hogy a gyermekotthon fenntartójaként megtették a szükséges lépéseket.

Pop Mert Julián úgy reagált:

"Az nagyon rossz, ha az az irány, hogy a magyar állam nem felelős, különösen az áldozatsegítés évében. A csapból is az folyik, hogy a hatóságok és intézmények kiállnak az áldozatok mellett, mégsem vesznek rólunk tudomást. Mulasztottak, mégis azt mondják, hogy nincs felelősségük és nem fizetnek".

Boros Ilona, a Társaság a Szabadságjogokért jogi munkatársa a Népszavának azt mondta, várhatóan polgári per lesz az ügyből, és a bíróság állapítja majd meg, hogy követett-e el mulasztást az SZGYF. A lapnak az SZGYF egyelőre nem válaszolt.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.