Tanksapka nélkül - Szauter Ferenc, a SZEnergy csapatmenedzsere

  • Kiss Barnabás
  • 2008. június 5.

Lélek

Mindenki meglepetésére jött, látott és győzött a Shell Eco-marathon napelemes-városi kategóriájában a győri Széchenyi István Egyetem csapata, a SZEnergy. A dél-franciaországi Nogaróban rendezett versenyen 22 ország 206 csapata indult; az idén először szerepeltek magyar egyetemi műhelyek. Hazánkat a győrieken kívül a Budapesti Műszaki Főiskola Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Karának csapata képviselte a prototípusok kategóriában. Õk - előzetes célkitűzéseiknek megfelelően - a középmezőnyben végeztek.

Mindenki meglepetésére jött, látott és győzött a Shell Eco-marathon napelemes-városi kategóriájában a győri Széchenyi István Egyetem csapata, a SZEnergy. A dél-franciaországi Nogaróban rendezett versenyen 22 ország 206 csapata indult; az idén először szerepeltek magyar egyetemi műhelyek. Hazánkat a győrieken kívül a Budapesti Műszaki Főiskola Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Karának csapata képviselte a prototípusok kategóriában. Õk - előzetes célkitűzéseiknek megfelelően - a középmezőnyben végeztek.

*

Magyar Narancs: Mit kell tudni a Shell Eco-marathonról?

Szauter Ferenc: Például azt, hogy az alapelve rendkívül egyszerű. A csapatok olyan, általuk tervezett és épített közlekedési eszközökkel nevezhetnek, hogy a lehető legtávolabb jussanak a legkisebb mennyiségű üzemanyaggal, károsanyag-kibocsátásuk pedig minél alacsonyabb legyen. Nincsenek megkötések a járművekre vonatkozóan: a csapatok nevezhetnek futurista prototípusokkal, vagyis áramvonalas járművekkel, melyeknél az egyetlen szempont, hogy a légellenállás csökkentésével maximalizálódjon a teljesítmény, de versenybe kerülnek az olyan városi koncepciókocsik is, melyek akár a közúti közlekedésben is részt vehetnek. Hagyományos üzemanyag, gázolaj, benzin vagy PB-gáz ugyanúgy használható, mint az alternatív források, például nap-, elektromos, hidrogénből vagy biomasszából nyert energia. A versenyben tehát az üzemanyag származási helye nem szempont, amíg a csapatok tartják magukat a biztonsági előírásokhoz. Egyébként az energiaforrásoknak csak a képzeletünk szabhat határt: tavaly az egyik csapat például kenyérmorzsából hozott létre bioetanolt. A különböző energiatípusok igazságos összehasonlíthatóságához a részt vevő csapatoknak megadott idő alatt kell egy bizonyos távolságot megtenniük, a teljes energiafelhasználás kiszámítása után pedig teljesítményüket km/ literben vagy mérföld/gallonban fejezik ki.

MN: Milyen hangulata van egy ilyen versenynek?

SZF: A rossz időt leszámítva minden szuper volt. Az egészet a Forma-1-es versenyekhez tudnám leginkább hasonlítani. Közel 300 szervező, 3000 résztvevő és rengeteg szurkoló. Fantasztikus érzés volt részt venni egy ilyen eseményen, bár eleinte akadtak nehézségek. Az első nap ugyanis a szigorú technikai átvételnél6 kilóval súlyosabb volt a járművünk a megengedettnél - a maximális járműtömeg 160 kg lehet -, erre nekiálltunk "lefaragni" belőle. Úgy tűnt, kb. 5-6 kg-ot könnyítettünk, de az új mérésnél már 151 kilót mutatott a mérleg. Ma sem értjük az okát.

MN: Ahogy említetted, borús volt az idő, járművetek a pályán maradt és győzött, ellentétben a Széchenyi-futammal, ahol fel kellett adnotok a versenyt.

SZF: A Széchenyi-futam mindenképpen tanulságos volt, hiszen ezután döntöttünk úgy, hogy a jármű oldalát is befedjük napelemmel, így a szórt fényből elegendő energia kerül a rendszerbe. És pont ennyi kellett a győzelemhez.

MN: Mit kell tudni a járműről?

SZF: Varga Zoltán ésSzénásy István kollégáim vezetésével a teljesSZEnergy csapat közel hat hónapon át formálgatta az autót, hogy megfeleljen a versenykiírásnak. Ám ennél is fontosabb, hogy ez az első olyan magyar szerkezet, amely hozzáadott energia nélkül is tud közlekedni. A karosszériája teljesen alumínium, a nettó tömege immár 151 kiló. Tisztán villamos hajtású, az energia táplálása a napelemek segítségével történik. Mivel a napelemek kristályaikülönlegesen vékony hordozónfekszenek, a karosszériát bizonyos kompromisszumokkal áramvonalasra tudtuk tervezni. A napból nyert energiát vezérlő-szabályozó elektronikákon keresztül aszuperkapacitású kondenzátorokba, illetve a hátulsókerékagyaknál elhelyezett két motorba vezetjük. A motorok egyenként 1 kW teljesítményűek. A jármű maximum 50 km/h sebességre képes, és a gyorsulása is kielégítő. Gyakorlatilag nem kell tankolni, a csapágyakon és a gumikon kívül nincs kopó vagy cserélendőalkatrésze. Ezért is gondoljuk, ha a sorozatgyártás olcsón megoldható lenne, akkor az ilyen vagy ehhez hasonló rendszerű autók akár a "jövő járművei" is lehetnének. Sajnos az autóipart más érdekek vezérlik - egyelőre -, de hamarosan eljön a takarékos, könnyű, praktikus autók ideje, hiszen mégiscsak őrület, hogy egy átlag 70 kg-os ember másfél tonnát vagy éppen többet mozgat maga körül azért, hogy eljusson a munkahelyére, az otthonába vagy éppen vásárolni.

MN: Mit ér ez a győzelem?

SZF: Fantasztikusan sokat, de még nem fogtuk fel, hogy több mint fél év kemény munkája ekkora sikert aratott. Bízunk benne, hogy ennek köszönhetően még több támogatót tudunk szerezni, hogy profibb autóval tudjunk versenyre kelni jövőre, a németországi futamon. A legboldogabb mégis akkor voltam, amikor a verseny főbírája a járműszemle során azt mondta a többi bírónak: "Ez a legszimpatikusabb autó a versenyen."

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.