Tanksapka nélkül - Szauter Ferenc, a SZEnergy csapatmenedzsere

  • Kiss Barnabás
  • 2008. június 5.

Lélek

Mindenki meglepetésére jött, látott és győzött a Shell Eco-marathon napelemes-városi kategóriájában a győri Széchenyi István Egyetem csapata, a SZEnergy. A dél-franciaországi Nogaróban rendezett versenyen 22 ország 206 csapata indult; az idén először szerepeltek magyar egyetemi műhelyek. Hazánkat a győrieken kívül a Budapesti Műszaki Főiskola Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Karának csapata képviselte a prototípusok kategóriában. Õk - előzetes célkitűzéseiknek megfelelően - a középmezőnyben végeztek.

Mindenki meglepetésére jött, látott és győzött a Shell Eco-marathon napelemes-városi kategóriájában a győri Széchenyi István Egyetem csapata, a SZEnergy. A dél-franciaországi Nogaróban rendezett versenyen 22 ország 206 csapata indult; az idén először szerepeltek magyar egyetemi műhelyek. Hazánkat a győrieken kívül a Budapesti Műszaki Főiskola Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Karának csapata képviselte a prototípusok kategóriában. Õk - előzetes célkitűzéseiknek megfelelően - a középmezőnyben végeztek.

*

Magyar Narancs: Mit kell tudni a Shell Eco-marathonról?

Szauter Ferenc: Például azt, hogy az alapelve rendkívül egyszerű. A csapatok olyan, általuk tervezett és épített közlekedési eszközökkel nevezhetnek, hogy a lehető legtávolabb jussanak a legkisebb mennyiségű üzemanyaggal, károsanyag-kibocsátásuk pedig minél alacsonyabb legyen. Nincsenek megkötések a járművekre vonatkozóan: a csapatok nevezhetnek futurista prototípusokkal, vagyis áramvonalas járművekkel, melyeknél az egyetlen szempont, hogy a légellenállás csökkentésével maximalizálódjon a teljesítmény, de versenybe kerülnek az olyan városi koncepciókocsik is, melyek akár a közúti közlekedésben is részt vehetnek. Hagyományos üzemanyag, gázolaj, benzin vagy PB-gáz ugyanúgy használható, mint az alternatív források, például nap-, elektromos, hidrogénből vagy biomasszából nyert energia. A versenyben tehát az üzemanyag származási helye nem szempont, amíg a csapatok tartják magukat a biztonsági előírásokhoz. Egyébként az energiaforrásoknak csak a képzeletünk szabhat határt: tavaly az egyik csapat például kenyérmorzsából hozott létre bioetanolt. A különböző energiatípusok igazságos összehasonlíthatóságához a részt vevő csapatoknak megadott idő alatt kell egy bizonyos távolságot megtenniük, a teljes energiafelhasználás kiszámítása után pedig teljesítményüket km/ literben vagy mérföld/gallonban fejezik ki.

MN: Milyen hangulata van egy ilyen versenynek?

SZF: A rossz időt leszámítva minden szuper volt. Az egészet a Forma-1-es versenyekhez tudnám leginkább hasonlítani. Közel 300 szervező, 3000 résztvevő és rengeteg szurkoló. Fantasztikus érzés volt részt venni egy ilyen eseményen, bár eleinte akadtak nehézségek. Az első nap ugyanis a szigorú technikai átvételnél6 kilóval súlyosabb volt a járművünk a megengedettnél - a maximális járműtömeg 160 kg lehet -, erre nekiálltunk "lefaragni" belőle. Úgy tűnt, kb. 5-6 kg-ot könnyítettünk, de az új mérésnél már 151 kilót mutatott a mérleg. Ma sem értjük az okát.

MN: Ahogy említetted, borús volt az idő, járművetek a pályán maradt és győzött, ellentétben a Széchenyi-futammal, ahol fel kellett adnotok a versenyt.

SZF: A Széchenyi-futam mindenképpen tanulságos volt, hiszen ezután döntöttünk úgy, hogy a jármű oldalát is befedjük napelemmel, így a szórt fényből elegendő energia kerül a rendszerbe. És pont ennyi kellett a győzelemhez.

MN: Mit kell tudni a járműről?

SZF: Varga Zoltán ésSzénásy István kollégáim vezetésével a teljesSZEnergy csapat közel hat hónapon át formálgatta az autót, hogy megfeleljen a versenykiírásnak. Ám ennél is fontosabb, hogy ez az első olyan magyar szerkezet, amely hozzáadott energia nélkül is tud közlekedni. A karosszériája teljesen alumínium, a nettó tömege immár 151 kiló. Tisztán villamos hajtású, az energia táplálása a napelemek segítségével történik. Mivel a napelemek kristályaikülönlegesen vékony hordozónfekszenek, a karosszériát bizonyos kompromisszumokkal áramvonalasra tudtuk tervezni. A napból nyert energiát vezérlő-szabályozó elektronikákon keresztül aszuperkapacitású kondenzátorokba, illetve a hátulsókerékagyaknál elhelyezett két motorba vezetjük. A motorok egyenként 1 kW teljesítményűek. A jármű maximum 50 km/h sebességre képes, és a gyorsulása is kielégítő. Gyakorlatilag nem kell tankolni, a csapágyakon és a gumikon kívül nincs kopó vagy cserélendőalkatrésze. Ezért is gondoljuk, ha a sorozatgyártás olcsón megoldható lenne, akkor az ilyen vagy ehhez hasonló rendszerű autók akár a "jövő járművei" is lehetnének. Sajnos az autóipart más érdekek vezérlik - egyelőre -, de hamarosan eljön a takarékos, könnyű, praktikus autók ideje, hiszen mégiscsak őrület, hogy egy átlag 70 kg-os ember másfél tonnát vagy éppen többet mozgat maga körül azért, hogy eljusson a munkahelyére, az otthonába vagy éppen vásárolni.

MN: Mit ér ez a győzelem?

SZF: Fantasztikusan sokat, de még nem fogtuk fel, hogy több mint fél év kemény munkája ekkora sikert aratott. Bízunk benne, hogy ennek köszönhetően még több támogatót tudunk szerezni, hogy profibb autóval tudjunk versenyre kelni jövőre, a németországi futamon. A legboldogabb mégis akkor voltam, amikor a verseny főbírája a járműszemle során azt mondta a többi bírónak: "Ez a legszimpatikusabb autó a versenyen."

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”