Kristálykoponyák - Megcsinállak flexszel!

Lélek

Az úgynevezett kristálykoponyák körüli hype nem csitul, amióta csak előkerült az első (?) gondosan lecsiszolt kvarcfej a közép-amerikai (?) dzsungelek mélyéről.
Az úgynevezett kristálykoponyák körüli hype nem csitul, amióta csak előkerült az első (?) gondosan lecsiszolt kvarcfej a közép-amerikai (?) dzsungelek mélyéről.

Spielberg direktor nagyon jól tudja, mit és mikor kell előhúzni a dolgozó nép kollektív tudattalanjának durván megmunkált fiókjaiból: az Indiana Jones-sorozat legújabb epizódjában sikerült megidéznie a lassan párhuzamos narrációkban elbeszélt mondakörré rendeződő kristálykoponya-univerzumot. Igaz, ez a tárgy tán nem oly régi, mint mondjuk a frigyláda vagy a Grál-kehely - viszont velük ellentétben kétségtelenül létezik.

Meg a lánya

Az utóbbi másfél évszázad során számos kristálykoponya került elő, de a legnagyobb ismertségre az úgynevezett Mitchell-Hedges-koponya jutott - a szakemberek ezt tartják a legszebb és legrészletesebben kidolgozott darabnak, ami (már ha kikapcsoljuk az "eredetiség" körüli vitákat) külön rangot kölcsönöz e műtárgynak. A mind többek által kétségbe vont családi legenda szerint a víztiszta kvarcból faragott koponyát F. A. Mitchell-Hedges, a maga korában nevesnek számító népszerű író és dilettáns régész-felfedező (ráadásul tán még titkos ügynök) Anna nevű nevelt lánya találta volna az akkor Brit Honduras (ma: Belize) területén fekvő Lubaantun maja templomában, ahol a kedves papa Atlantisz emlékeit kereste. Mint tudjuk, ha az ember nagyon keres, akkor valamit találni is fog, csak kérdés, mit és mikor: a rugalmas családi emlékezet 1926-ról, esetleg 1924-ről szól, dacára, hogy az állítólagos felfedező lány jelenlétéről semmilyen bizonyíték, ásatási napló stb. nem tanúskodik. Más kérdés, hogy a kristálykoponyáról egy fia említést sem tettek az állítólagos felfedezők, míg 1943-ban a Sotheby's árverésre nem bocsátott néhány kristályból faragott fejet - a gyanú szerint ez lenne a híres Mitchell-Hedges-koponya forrása, amit hamarosan csodás attribútumokkal ruházott fel a paranormális dolgok iránt betegesen érdeklődő közönség. Az ellenőrizhetetlen hitelességű leírások szerint fény útjába helyezve a koponya felragyog, a szemüregek pedig még környezetüknél is jobban világítanak. Ennél is furcsább, hogy szemtanúk szerint a koponya képes színét változtatni, továbbá hangot és illatot (!) kibocsátani, amit a modern tudomány csak erős tudatmódosítók hatásával magyarázhatna.

A koponyát először a hetvenes évek elején vizsgálta meg egy Frank Dorland nevű szabadúszó restaurátor, aki úgy találta, hogy a koponyán egyetlen árulkodó karcolás sem található, mely modern kori megformálásra utalhatna. Dorland szerint először gyémánttal durván kivágták a koponyát (a tízes keménységű gyémánt vágja a hetes keménységű kvarcot - amúgy e célra alighanem a korund is jó), majd víz és kvarchomok keverékével hosszú idő alatt csiszolták mai formájára, amihez az efféle, általunk ismert kézművesmódszerekkel akár több száz év is szükséges.

Kitalál valamit

A koponyát később megvizsgálták a Hewlett-Packard laboratóriumában is, ahol megállapították, hogy a koponya állkapcsa és többi része alighanem ugyanazon típusú kristályból készült, ám semmit sem nyilatkoztak a megmunkálás módjáról. Amikor aztán egy, a maja civilizáció után kutató régész fémfúró nyomait vélte felfedezni a koponya fogainál, betelt a pohár - és az utóbbi bő harminc évben egyetlen szakember sem matathatott a Mitchell-Hedges-féle koponyával.

Annál inkább vizsgálat alá vetették a többi, jól ismert - igaz, a fentinél sokkal durvább kidolgozású - kristályfejet, s ezek a kutatások tükrében már korántsem tűnnek olyan rejtélyesnek. A British Museum birtokában lévő darabról és a párizsi koponyákról (valamennyi egy XIX. század végi francia antikvárius, bizonyos Eugéne Boban kezei közt tűnt fel a francia fővárosban még 1881-ben) egy vizsgálat kiderítette, hogy egészen modern kori maró és csiszoló szerszámok nyomai lelhetők fel rajtuk, sőt a kristályban található víznyomokból még azt a következtetést is sikerült levonni, hogy a koponyák a XIX. század végén készülhettek.

Rendeltetésüket tekintve az első instrukciókat szintén a Mitchell-Hedges famíliától kaphatták a kíváncsi, s mindenképpen misztikus tapasztalatra vágyó érdeklődők. Ezek szerint maja szertartásokon használták volna a főpapok, akik segítségével bármikor megidézhették a halált. Ennek megfelelően kapta a kvarcfej a Végzet koponyája elnevezést, ami már a sajtóban is kiválóan mutatott. Az magától értetődő, hogy a koponyák egy elsüllyedt civilizáció (lásd: Atlantisz) ma már értelmezhetetlen üzenetét hordozzák: minden percben szólnak hozzánk, csak éppen nem értjük, hála csökevényes, mára teljesen lebutított érzékeinknek. A new age mozgalom lelkes követői alighanem más szerzőket olvastak, mint a gothic szubkultúrába belepistult Mitchell-Hedges család: szerintük a kristálykoponya birtoklása nem holmi kannibál szívkivágós, maja gombapartira készít fel - a koponyával beszélgetni kell, s akkor megnyílnak a benne rejlő pszichikus energiák. Mások szerint ez is egyfajta kristálygömb, ami feltárhatja előttünk a jövőt. Mindez persze csöppet sem győzi meg a szőrösszívű ún. tudományos közösséget, amely nem akar hallani sem misztikumról, sem ősi csiszolómesterekről. De majd ők is jól pofára esnek, ha előkerül az első (természetesen eredeti) relief, amely Ah Puch (nem László!) maja halálistent ábrázolja, amint egy kurva nagy flexszel a kezében személyesen faragja a kristálykoponyákat üveggé dermesztett áruló papok fejéből.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”