Nemrégiben döntött arról a fővárosi közgyűlés, hogy a H5-ös, azaz a szentendrei HÉV vonalat, „tekintettel annak fontosságára, utasforgalmának nagyságára, 2019. szeptember elsejétől a főváros M5-ös metróvonalaként hivatkozza, és felkéri a BKK-t a szükséges módosítások átvezetésére”.
Nem tudni, hogy ezzel a lépéssel mi volt az főváros célja, mivel a tervek szerint csak úgy 2030 táján lenne realitása – ha egyáltalán –, hogy a HÉV-et föld alá vigyék de ha az, hogy az önkormányzati választások előtt immár öt metróvonalat lehessen emelgetni, akkor az több mint szánalmas.
Azonban nem mondhatnánk, hogy – legalábbis „utastájékoztatási” értelemben – egyedi esetről lenne szó. Hasonló átnevezések előfordultak már korábban is Budapest, két eset biztosan.
HÉV-ből villamos
Ma már egyre kevesebben emlékeznek rá, de volt idő, mikor Dél-Budán is HÉV közlekedett. A Törökbálintra és Nagytétényre közlekedő járatok 1962 végéig zöld színűek voltak, és betűjelzésekkel látták el őket.
|
1963. január elsején azonban megjelentek a korábbival megegyező, ám sárgára festett járművek, és ettől fogva 41-es és 43-as számjelzéssel közlekedtek. Az akkori üzemeltető cég, a Fővárosi Villamosvasút (FVV) a korábbi pályát is csak annyiban módosította, hogy törökbálinti vonalat lerövidítette, így átnevezett 41-es csak Budaörsig közlekedett. A 43-as pedig Nagytétényig.
Piros villamos
Az 1963-as váltásnál még elmondhatták, hogy legalább átfestették a kocsikat, 2008. augusztus 21-én azonban úgy indult útjára a 60-as jelzésű villamos, hogy BKV illetékeseinek csupán táblakészítést kellett elrendelnie. Az történt ugyanis, hogy kitalálták: ettől kezdve legyen a fogaskerekű is villamos, ha már úgy is van áramszedője.
|
Így lett, és a mai napig így van, a piros szerelvény elején 60-as tábla látható, bár olyan emberrel soha nem találkoztunk, aki azt mondta: a 60-as villamossal megyek a Svábhegyre. Amúgy ezt a döntést – akárcsak most – a „megelőlegezett bizalom” jegyében hoztak, ugyanis akkoriban vették tervbe, hogy a fogast meghosszabbítják a Széll Kálmán (akkor még Moszkva) térig, és az 1973 óta közlekedő kocsikat majd villamosokkal fogják helyetteseteni. Azóta lassan 11 év telt, az új táblák megjelenésén kívül csupán az változott, hogy a szerelvények tíz évvel öregebbek lettek, vagyis idén töltik be 46. életévüket.