Tüntetés

A méhekről Berlinben

  • Nagy Gergely Miklós
  • 2018. december 8.

Lokál

Lehet-e tanulsága Magyarországon egy méhek melletti, pár száz fős berlini demonstrációnak? Kezdjük azzal, hogy a méhek, bár fontosak (nagyon is azok), de csak részei a nagy egésznek. Ez az első, amit megértek a tüntetés üzenetéből, amit röviden a szervezők sajtósa foglal össze. Egy olyan, sok-sok agrárszereplőt tömörítő, amúgy az EU több országában, folyamatosan akciózó csoportról van szó, amely nem kevesebbet akar, mint megváltoztatni az unió agrárpolitikáját, most éppen az egyre fogyatkozó méheknek szentelt megmozdulással. Konkrét célja, hogy a mezőgazdasági támogatásként szétosztott, évi 60 milliárdnyi eurót (majd’ 20 ezer milliárd forint) az eddigiekhez képest új alapokon bírálják el. Nem jó ugyanis – mondják – a jelenlegi földalapú rendszer, mivel az nemhogy nem ösztönöz, de egy csomó szempontot figyelmen kívül hagy, és főleg a nagy, ipari szereplőknek előnyös, akiknek amúgy is kedvez a hazai (ez esetben német, és amúgy uniós) agrárpolitika. A kicsiknek, a helyi termelőknek, családi gazdaságoknak, akik nem vegyszerezik (agyon) a termékeiket, viszont hátrányos a rendszer, mert nem támogatja, ha valaki ökológiai szempontokat is beépít a termelésbe. „Nem lehet annyira olcsó az étel, hogy a természetet tönkretegyük” – mondja a tüntetés első, politológus felszólalója. De nemcsak ez, az esemény egyik jelszava is találat: „Enni politika” – utal arra, hogy saját ételválasztásunknál nemcsak az ízlésünk szerint, de választunk a tekintetben is, hogy honnan, kitől származó, tiszta, avagy ipari környezetből érkező alapanyaghoz nyúlunk. Valaki kiszámolta: 120 ezerszer eszünk, ha 80 évig élünk. És ha már így van (napi négyszeri étkezésnél), érdemes kicsit átgondolni a szempontjainkat, vagy nem?

De mi volt jó ezen a kedvetlen és szürke szombaton megszervezett derűs demonstrációban? Leg­inkább az, hogy kompakt volt. Úgy és annyi volt jó belőle, ameddig tartott. Hogy például a közel fél tucat beszéd feszes, lényegre törő, jól strukturált és rövid volt, de mindegyikből megmaradt legalább három, kristálytiszta gondolat. A felszólaló civilek és parasztok tudtak beszélni, pontosabban tudták, hogyan kell beszélni tömeg előtt – és mindez már elég is egy kellemesen új élményhez a sok, amúgy persze nemes szándékú budapesti tüntetés után. De mondok mást: jó volt a hangosítás. Időben kezdtek. Nem volt üresjárat! És negyvenöt perc után úgy hagyták abba, hogy még elhallgattad volna őket. Ja, és a hangulat­elemek: tucatnyian voltak méhészjelmezben, füstöltek, akadtak szellemes plakátok, a végén közös fotó, aminek beállását a konferanszié instruálta, ezt is kompetensen. Mindezek után páran a saját gazdaságukból hozott mézzel kent kenyeret, illetve főtt krumplit kínáltak (tejfölösen és sajtmártással). Az ezért kért nulla euróban pedig még a tea is benne volt, ezt szürcsölgetve lehetett meghallgatni még néhány slammert. Ők zárták a tüntetést, természetesen idevágó számokkal.

A demonstráció másnapján aztán tovább erősödtek a Zöldek Hessenben, úgyhogy ki tudja, talán politika is lehet egyszer az elmondottakból. Németországban még ez is megtörténhet.

 

A Brandenburgi kapunál, október 27.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.