A legenda szerint a budavári palota küszöbén állt a 0 kilométerkő, de a Lánchíd építésekor levitték a híd mellé, ahonnan viszont eltűnt. Sokáig senkinek sem hiányzott, nélküle is a Lánchíd budai hídfője maradt az állami országutak kilométer-számozásának origója. De az 1930-as évek elején, Festetics Pál ötlete nyomán a Hungária Automobil Club felkarolta az új 0 kilométerkő felállításának ügyét. Ez azt jelentette, hogy egy Szűz Mária-szobor elkészítésével bízták meg Körmendi Frim Jenő szobrászművészt, aki fehér márványból alkotta meg az egy méter magas, 1932. május 7-én leleplezett Madonna-kilométerkövet.
A korabeli leírás szerint a szobrot kétméteres mészkő oszlopon helyezték el, amelyet három, kőből faragott dombormű díszített. „Az egyik a gyalogost, az országutak vándorát, a másik a kocsist, a harmadik az autóvezetőt ábrázolja. A talapzat negyedik oldalán a következő felírás olvasható: A magyar országutak kiindulópontja, 0 kilométer. Állította a Hungária Automobil Club 1932” – írták a műről, amely 12 évig állt a Lánchíd budai hídfőjénél, majd Budapest ostroma idején elpusztult. És mivel 1945 után már senki nem gondolhatta komolyan, hogy Máriaként ábrázolják a 0 kilométerkövet, a téma sem került napirendre.
Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!