A vizes-vb nagy vesztesei: a városligeti platánok

  • narancs.hu
  • 2017. június 2.

Lokál

Az ág is húzza mostanában a ligeti fákat.

A Városligeti-tóban építik fel a vizes-világbajnokság egyik helyszínét, a szinkronúszó-medencéket és az ötezer fős tribünt. A Ligetvédők folyamatosan dokumentálják az álláspontjuk szerint a városligeti építészi szabályzatnak ellentmondó, fokozott rendőri jelenlét mellett zajló beruházást.

Azt is lefotózták az aktivisták, hogyan takarította el az útból az építtető Penta Industry Kft. a történelmi platánok lombját, hogy a szinkronúszás kedvelői a tribünre vezető gyaloghídon zavartalanul közlekedhessenek: egy kapuszerű szerkezet tartja az ágakat, hogy ne lógjanak rá a hídra.

false

 

Fotó: Ligetvédők/Narancs

 

Erre a megoldásra azért volt szükség, mert a tó betontalapzatán álló tribünt úgy tervezték meg, hogy a tó déli csücskében lévő gyaloghidakon lehet megközelíteni. A tervezőket a jelek szerint nem hatotta meg, hogy a platánok útban vannak.

Korábban a Bp2017 Kft. azt ígérte. hogy az épített szerkezetek és a fák között két méter távolságot tartanak majd, a fákat pedig bekalodázzák, ezek azonban nem teljesültek.

A parkban a FINA-hoz kapcsolódó további munkálatok során konkrétan a ligeti fák tövében ásták fel a talajt, nyilvánvalóan sérült a fák gyökérzete is.

false

 

Fotó: Ligetvédők Facebook

A FINA-hoz kötődő agresszív őrző-védők és a ligetet védő aktivisták közötti konfliktusokról, a tóparti platánok sorsáról és az omladozó Liget-projektről az e heti Magyar Narancsban olvashat bővebben.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.