Automobil 2001 - Budapesti Autószalon: Cseppben a henger

  • - legát -
  • 2001. október 25.

Lokál

Persze szó sincs lesajnálásról. A Budapesti Autószalon viszonylag fiatal rendezvény, a magyar piac kicsi, a közönség többnyire szegény, tehát csupa olyan dologgal kellett szembesülniük a rendezőknek, ami eleve behatárolja a lehetőségeket. Hiába emlegetünk gazdasági felemelkedést, hiába vásárolunk több új autót, messze vagyunk attól, hogy - mondjuk a frankfurti szalonhoz hasonlóan - nálunk is térdencsúszva könyörögjön bebocsátásért az autósvilág krémje.
az Automobil - Budapesti Autószalonon mi dőlt el.Persze szó sincs lesajnálásról. A Budapesti Autószalon viszonylag fiatal rendezvény, a magyar piac kicsi, a közönség többnyire szegény, tehát csupa olyan dologgal kellett szembesülniük a rendezőknek, ami eleve behatárolja a lehetőségeket. Hiába emlegetünk gazdasági felemelkedést, hiába vásárolunk több új autót, messze vagyunk attól, hogy - mondjuk a frankfurti szalonhoz hasonlóan - nálunk is térdencsúszva könyörögjön bebocsátásért az autósvilág krémje.

Mindezt csupán azoknak a kedvéért érdemes megjegyezni, akik arra számítottak, hogy miután megváltották az 1100 forintos belépőjüket,

majd éppen az Albertirsai úton

kapják meg, amit eddig csak pazar kiadványokban és lelkes tudósításokban láthattak távoli helyekről. Akik azt várták, hogy a kőbányai expó területén láthatók a 2010-es évekre álmodott autók vagy a csak mesékben létező fejedelmi luxusjárművek, hogy bratyizhatnak Michael Schumacherrel a Ferrari standján. Számukra minden bizonnyal csalódás volt az egész, pedig tényleg senki nem ígért világmegváltást, sőt Schumacher tavalyi versenyautóját is elhozták.

Voltak persze más különlegességek is, például a Land Rover Sux nevű koncepcióautója vagy a szintén egyedi Peugeot 607 Feline Roadster és a Citro‘n Pluriel, sőt világpremier is akadt: Budapesten mutatkozott be az Opel Combo kishaszon-változata.

Különben sem lehet egy rossz szavunk a Budapesti Autószalonra - amely elnyerte az OICA (Autógyártók Nemzetközi Szövetsége) minősítését is -, sőt az ideivel kapcsolatban szinte minden mondatot azzal kezdhetnénk:

"minden eddiginél"

A rendezvény ugyanis még soha nem volt ennyire "teljes", és soha nem foglalt el ilyen nagy területet: a kiállítók - a Porschétől a Velur Dekor Bt.-ig, a Mercedestől az Országos Rendőr-főkapitányságig -, kicsik és nagyok számára egyértelműen presztízskérdés, hogy megjelenjenek itt. Bármelyik standnál kérdezősködünk, azt a választ kapjuk, el kellett jönni, mert különben... És akkor emlegetni kezdenek piacot, konkurenciát, vásárlóerőt, marketinget.

Mert különben mi van? Elsősorban tömeg. Jönnek a népek csőstül, kedvezményes MÁV-jegyekkel, zsúfolt buszokkal, bottal, gyerekkel és persze autókkal, de leginkább csak bámészkodni. Tudjuk persze, egy expón minden a nulladik, vagyis a szakmai napon dől el, minket azonban a látványosságok mellett éppen a közönség nyűgöz le. Első ránézésre szürke massza, amely a csillogó autók árnyékában még szürkébbnek és még elveszettebbnek tűnik, mint hétköznap az utcán. Másfelől viszont csillogó szemű gyermek, akinek megengedik - ha csak egy rövid időre is -, hogy beülhessen valamelyik luxusautó volánja mögé, beállítsa az ülést, megfogja a kormányt, és azt képzelje: ez most az enyém.

- legát -

Újdonságok

A Budapesti Autószalonon 291 kiállító mutatkozott be, 35.353 m2-en, szinte minden témakörben, tehát a személyautók mellett a haszonjármű-, alkatrész-, felszerelés- és kiegészítőkínálat is szinte teljes volt és számos olyan kocsit mutattak be, amit a magyar közönség eddig csak képen láthatott, többek között az új BMW 745-öst, a Mercedes SL 500-ast, a Porsche Carrerra GT2-est, a Skoda Superbet, a Minit vagy az első sorozatgyártású elektromos és benzinüzemű hibridet, a Toyota Priust.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.