Automobil 2001 - Budapesti Autószalon: Cseppben a henger

  • - legát -
  • 2001. október 25.

Lokál

Persze szó sincs lesajnálásról. A Budapesti Autószalon viszonylag fiatal rendezvény, a magyar piac kicsi, a közönség többnyire szegény, tehát csupa olyan dologgal kellett szembesülniük a rendezőknek, ami eleve behatárolja a lehetőségeket. Hiába emlegetünk gazdasági felemelkedést, hiába vásárolunk több új autót, messze vagyunk attól, hogy - mondjuk a frankfurti szalonhoz hasonlóan - nálunk is térdencsúszva könyörögjön bebocsátásért az autósvilág krémje.
az Automobil - Budapesti Autószalonon mi dőlt el.Persze szó sincs lesajnálásról. A Budapesti Autószalon viszonylag fiatal rendezvény, a magyar piac kicsi, a közönség többnyire szegény, tehát csupa olyan dologgal kellett szembesülniük a rendezőknek, ami eleve behatárolja a lehetőségeket. Hiába emlegetünk gazdasági felemelkedést, hiába vásárolunk több új autót, messze vagyunk attól, hogy - mondjuk a frankfurti szalonhoz hasonlóan - nálunk is térdencsúszva könyörögjön bebocsátásért az autósvilág krémje.

Mindezt csupán azoknak a kedvéért érdemes megjegyezni, akik arra számítottak, hogy miután megváltották az 1100 forintos belépőjüket,

majd éppen az Albertirsai úton

kapják meg, amit eddig csak pazar kiadványokban és lelkes tudósításokban láthattak távoli helyekről. Akik azt várták, hogy a kőbányai expó területén láthatók a 2010-es évekre álmodott autók vagy a csak mesékben létező fejedelmi luxusjárművek, hogy bratyizhatnak Michael Schumacherrel a Ferrari standján. Számukra minden bizonnyal csalódás volt az egész, pedig tényleg senki nem ígért világmegváltást, sőt Schumacher tavalyi versenyautóját is elhozták.

Voltak persze más különlegességek is, például a Land Rover Sux nevű koncepcióautója vagy a szintén egyedi Peugeot 607 Feline Roadster és a Citro‘n Pluriel, sőt világpremier is akadt: Budapesten mutatkozott be az Opel Combo kishaszon-változata.

Különben sem lehet egy rossz szavunk a Budapesti Autószalonra - amely elnyerte az OICA (Autógyártók Nemzetközi Szövetsége) minősítését is -, sőt az ideivel kapcsolatban szinte minden mondatot azzal kezdhetnénk:

"minden eddiginél"

A rendezvény ugyanis még soha nem volt ennyire "teljes", és soha nem foglalt el ilyen nagy területet: a kiállítók - a Porschétől a Velur Dekor Bt.-ig, a Mercedestől az Országos Rendőr-főkapitányságig -, kicsik és nagyok számára egyértelműen presztízskérdés, hogy megjelenjenek itt. Bármelyik standnál kérdezősködünk, azt a választ kapjuk, el kellett jönni, mert különben... És akkor emlegetni kezdenek piacot, konkurenciát, vásárlóerőt, marketinget.

Mert különben mi van? Elsősorban tömeg. Jönnek a népek csőstül, kedvezményes MÁV-jegyekkel, zsúfolt buszokkal, bottal, gyerekkel és persze autókkal, de leginkább csak bámészkodni. Tudjuk persze, egy expón minden a nulladik, vagyis a szakmai napon dől el, minket azonban a látványosságok mellett éppen a közönség nyűgöz le. Első ránézésre szürke massza, amely a csillogó autók árnyékában még szürkébbnek és még elveszettebbnek tűnik, mint hétköznap az utcán. Másfelől viszont csillogó szemű gyermek, akinek megengedik - ha csak egy rövid időre is -, hogy beülhessen valamelyik luxusautó volánja mögé, beállítsa az ülést, megfogja a kormányt, és azt képzelje: ez most az enyém.

- legát -

Újdonságok

A Budapesti Autószalonon 291 kiállító mutatkozott be, 35.353 m2-en, szinte minden témakörben, tehát a személyautók mellett a haszonjármű-, alkatrész-, felszerelés- és kiegészítőkínálat is szinte teljes volt és számos olyan kocsit mutattak be, amit a magyar közönség eddig csak képen láthatott, többek között az új BMW 745-öst, a Mercedes SL 500-ast, a Porsche Carrerra GT2-est, a Skoda Superbet, a Minit vagy az első sorozatgyártású elektromos és benzinüzemű hibridet, a Toyota Priust.

Figyelmébe ajánljuk