Berlin: A Love Parade-válság

  • Csereklei Zoltán
  • 1999. július 15.

Lokál

Mit jelent a Love Parade? Szeretetparádé? Békeünnep? Brokkolis rétes? Vagy szeretetfesztivál? Már sokan megpróbálták anyanyelvükre lefordítani a rendezvény nevét, de ennek nincs sok értelme, hiszen a Love Parade a világon mindenütt ugyanazt az üzenetet takarja: Music Is The Key, ahogy az idei mottó mondotta, a zene a kulcs. Ennek tudatában idén rekordmennyiségű fiatal gyűlt össze Berlin utcáin, hogy aztán a béke, a szeretet és az összetartozás jegyében ünnepeljenek együtt, immár tizenegyedik alkalommal.
Mit jelent a Love Parade? Szeretetparádé? Békeünnep? Brokkolis rétes? Vagy szeretetfesztivál? Már sokan megpróbálták anyanyelvükre lefordítani a rendezvény nevét, de ennek nincs sok értelme, hiszen a Love Parade a világon mindenütt ugyanazt az üzenetet takarja: Music Is The Key, ahogy az idei mottó mondotta, a zene a kulcs. Ennek tudatában idén rekordmennyiségű fiatal gyűlt össze Berlin utcáin, hogy aztán a béke, a szeretet és az összetartozás jegyében ünnepeljenek együtt, immár tizenegyedik alkalommal.

A berlini szállodákban, hotelekben, diákszállókban, kempingekben már hónapokkal a rendezvény előtt nem lehet szabad helyet találni a Love Parade idejére, hiszen a zenerajongók egy része már napokkal a rendezvény előtt a német fővárosba érkezik. Ilyenkor rengeteg parti és klub várja a technohíveket, itt dolgoznak a világ legelismertebb lemezlovasai. Aki nem akar klubba menni, vagy nincs pénze kifizetni a borsos árú partibelépőt, az a pályaudvar mellett bulizhat ezredmagával, ugyanis itt már a fesztivál előtt is nonstop szól a zene.

A rendezvényre 69 különvonat indult, részben Németországból, részben a környező országokból, természetesen százszázalékos kihasználtsággal.

A szombati nap meglehetősen próbára tette az amúgy is sokat látott főváros infrastruktúráját: a három és fél millió lakos mellett másfél millió ember érkezett a rendezvényre. Ilyenkor beáll a város, több tíz kilométeres dugók alakulnak ki a bekötőutakon, a belváros őrjöngő fiatalokkal telik meg. Délután két órára az eddig frekventált pontok kihalnak, mindenki a Love Parade főutcájába siet. A tömegközlekedési eszközök a maximum felett teljesítenek, az összes alkalmazott dolgozik, és a rendőrség is mindenütt jelen van.

Délután két órakor elszabadul a pokol: a parádén részt vevő 51 behangosított, feldíszített kamion meghúzza a kürtöt, beindul a földbe döngölő zene, másfél millió fiatal őrjöngve sípol, üvölt és néz. A kamionkonvoj lépésben halad, mellettük a zenére lépkedő, táncoló réverek felveszik a jármű sebességét. Mozgásba lendül a másfél milliós embertömeg, közben minden kamionon egy-egy DJ más-más zenét nyom. Izzik a levegő, a kamionokon az extrém arcok fokozzák tovább a hangulatot. A parádén részt vevő legtöbb fiatal álma az, hogy egyszer egy kamionon bulizva élhesse át a számára nagyon sokat jelentő ünnepséget, egyesek titkon abban is reménykednek, hogy idővel mangócserjévé változhatnak.

Ámde reményeik szertefoszlani látszanak: a berlini szenátus véget akar vetni a parádénak. Túl sok szemetet hagy maga után a rendezvény, ez a hivatalos indok, amit alátámasztanak a tények is. Idén 200 tonnányi italosdobozt és egyéb hulladékot takarítottak el az utcaseprők. Azt még nem lehet tudni, hogy jövőre lesz-e Berlinben Love Parade, de ha a város nem engedélyezi, megeshet, hogy Párizsban rendezik meg. Dr. Motte, a rendezvény kitalálója - és egyben a mágikus kisinas nevű nintendó forgalmazója - nem hiszi el, hogy csupán ez lenne az oka az ellenállásnak, hiszen a buli rengeteg pénzt hoz a főváros kasszájába, és Berlin kulturális életének immáron meghatározó színfoltja; szerinte inkább politikai érdekek dolgoznak a háttérben.

Egyelőre semmi sem biztos, de a szervezők már dolgoznak a következő Love Parade-on.

Csereklei Zoltán

Figyelmébe ajánljuk