Kiállítás

Új kultúrának tűnik – Bicikliváros. Szabadka – Budapest

  • - kovácsy -
  • 2014. szeptember 14.

Lokál

Mindig öröm látni, ahogy a néprajzi kiállítások lemondanak a cséphadarók és díszes mán­gorlók, háziszőttesek és kaspók megszokott támasztékáról, és valami újabb, korábban kevéssé dokumentált tárgyi kultúra, jelenkori kötődésű tárgyi környezet feldolgozására, bemutatására szánják el magukat.

Többnyire a kifejlődő, éppen hogy születőben lévő városi környezet szolgáltatja a hátteret, ami nem csoda, hiszen ez a világ sokkal nyitottabb, változékonyabb, befogadóbb, ezáltal pedig színesebb, mint a falusi, paraszti világ. Netán gazdagabb is? Erre már nehéz volna válaszolni, hiszen az ilyen, éppen kialakulóban lévő kultúrákban sok az esetlegesség, az új ötletek, szokások, eljárásmódok egyfajta zavaros keveréket hoznak létre. A régi paraszti világ tárgyi néprajza viszont letisztult formákban klasszicizálódik, a tárgyhasználathoz fűződő szokások pedig ennek megfelelően egyfajta véglegesség érzését keltik – csak hát a társadalmi folyamatok következtében ez az érzés hamis.

Esetünkben már csak azért is, mert a kiállítás középpontjában álló tárgy, a kerékpár tekinthető akár új találmánynak is, főleg, ha általános elterjedésének, többirányú használatának a kezdeteihez képest számítjuk a korát. Érdekes módon feltalálásának idejét, de még a feltaláló nevét sem ismerjük, talán azért, mert több kisebb résztalálmány együtteseként vált a ma is használatos járművé.

Eleve két irányból közelítettek a 19. század lelkes gépészei és műszerészei a problémához. A nagy első és kicsi hátsó kerekű velocipéd azonban mondhatni, a start után egyértelműen lemaradt a bicikli mögött, amely kényelmesebb használhatósága miatt viszonylag hamar haszonjárművé alakult, és vált hovatovább már az előző századforduló körül alföldi, síkvidéki települések utcaképének megszokott elemévé. Ez sem kis teljesítmény persze a fél évszázaddal korábbi ormótlan faalkalmatosságokhoz képest, amelyek taligakerekei és vaskos vázuk mintha inkább akadályozta, mint segítette volna az előrejutást.

A kiállítás középpontjában a szabadkai kerékpározás múltja – és egész története – áll, ugyanis az ottani városi múzeum szakemberei maguk állították össze. Más kérdés, hogy a kiállítás azóta már egész Bácskát bejárta. A buda­pesti néprajzosok pedig – jó szándékuk szerint – úgy egészítették ki az anyagot, hogy Szabadka és Budapest egymás ellenpontjaként szolgáljon, ami őszintén szólva nem bizonyult egyértelműen bemutatható szembeállításnak. Igaz ugyan, hogy Szabadka a millennium idején Szegedet megelőzve az ország harmadik legnépesebb városa volt, mégsem lehetett Budapesttel egy lapon említeni a kiterjedt tanyarendszer közepén álló parasztvárost. Ennek megfele­lően egy-egy, a kerékpározás elterjesztésében kulcsszerepet játszó személy jelentősége is jobban ki­emelkedik, erőfeszítései még radikálisabbnak tűnnek a környezet ­jellegéhez képest – amelyben például Vermes Lajos sportszervezői tevékenysége már-már furcsa szeszélynek tűnik. Például a Palicsi-tónál felépített, ellipszis alapú kerékpár- és futópálya, amelyhez már 1892-ben lelátót is építtetett. Mindehhez képest a budapesti (akkor Csömöri úti) Millenáris jelenti a nagypályát, de Vermes – akinek bajszos, csíkos harisnyás, velocipédes fényképe mély büszkeséget sugall – nem elégedett meg az építkezésekkel. Az egyletalapítás persze végképp nem Szabadka specialitása volt, mindenesetre számtalan érem és babérkoszorú bizonyítja az amatőr kerékpárosok becsvágyát. Ennek sajátos megnyilvánulási formája a Korbucz család hatüléses gépe, amelyet a hozzáértő családtag épített.

A vidéki kerékpározás kezdeteit ábrázoló képek egyik különlegessége a kerékpárján matyó népviseletben büszkélkedő „Pénztárnok Mari” képe. Pénztárnok Mari tehetséges üzletasszony volt, az elsők egyike, akik felismerték a népművészeti tömegtermelésben megbúvó lehetőségeket (ráadásul igen szép asszonynak is mondták). Agyoncicomázott matyó viseletében természetesen nem Szabadkán mutatkozott, hanem Mezőkövesden, ahol ő volt az első nő, akinek kerékpárja volt. Miközben ő a helyiek által készített, látványos hímzésekkel a fővárosban házalt, a helyi rossz nyelvek gúnydalokkal adtak hangot ízes, magyaros irigységüknek.

Nem bántam volna, ha a kiállításon a kellékek és kiegészítők között megjelennek egy olyan, gazdagabb anyag elemei, mint például Roskó Gábor gyűjteménye. Mert örül ugyan egy régi lámpának, márkajelzésnek („homlokcsőpajzsnak”) is az ember, de hát hol vannak a pumpák, a szerszámtáskák, a százféle csengő, a nadrágcsíptetők? Jó, ne legyünk telhetetlenek, örülhetünk maguknak a bicikliknek, melyek némelyikét házilagosan fejlesztették tovább, például a csomagtartót péklapáttal tökéletesítették. Nem is szólva a kerékpárból lett tolókapáról, és a kerékabroncsokból eszkábált orvhalász-tapogatóról.

Nyugodtan megmaradhatunk persze az eredeti funkciójukat megőrzött szerkezeteknél is, és megcsodálhatjuk a könnyen szétszedhető tandem-kempingbiciklit, és a klasszikus vonalvezetésű Csepel kerékpárokat. Mindezekhez képest a mai, egyre színesebb budapesti kerékpáros-kultúra inkább játék, hiszen például a kerékpáralkatrészekből összeállított műtárgyak egyelőre nem írnak körül semmiféle megszilárdult tárgyi kultúrát. Ám a változások sebessége felgyorsulhat, és a következő bringás néprajzi kiállítás talán egészen más világot tár elénk.

Néprajzi Múzeum, nyitva: szeptember 28-ig

Figyelmébe ajánljuk

A polgármester kételkedik a pofonjáról készült felvételben, pedig létezik

Nagy János szigetszentmiklósi polgármester képviselői kérdésre nem cáfolta, hogy megütött egy helyi lakost az adventi vásárban, ugyanakkor megkérdőjelezte az erről készült térfigyelő kamerás felvétel létezését. Lapunk a vita eldöntését azzal segíti, hogy közreadja a felvétel egyik részletét. A polgármester pofonja utáni testületi ülésen a városvezetőt kötelezték arra, ha büntetőügy részese lesz, köteles arról beszámolni.