Boldog szülinapot, Nagykörút!

Lokál

1896. augusztus 31-én ünnepélyesen átadták a Nagykörutat.

A Nagykörút fontos és kultikus jelentőségű színhely Budapest mindennapjaiban. Épp ma 121 éves. Torta helyett következzen egy fotóválogatás.

Egykor még Duna

Egykor még Duna

Fotó: Mikovinyi Sámuel térképe, 1737

A Nagykörút a Margit híd és a Petőfi híd között 4141 méter hosszan nyújtózik. A Szent István, a Teréz, az Erzsébet, a József és a Ferenc körutat magába foglaló szakasz azonban csatorna is lehetett volna: az első terv egykor az itt folyó Duna-ágat szerette volna újjáéleszteni. Reitter Ferenc, a Közmunkatanács első főmérnöke egy a Dunától zsilipkapukkal leválasztott, hajózható csatornát álmodott ide, 12 híddal és impozáns palotasorral a partokon. A költségvetés azonban túl nagy álomnak bizonyult, így ehelyett 1871-ben elfogadták a körútépítés terveit.

A Reitter csatorna terve

A Reitter-csatorna terve

 

Margit hídtól induló szakasz egy hírhedten rossz közbiztonságú környéket vágott át a Fegyvergyár utca mentén – az építkezés ezt a gondot is megoldotta. A Nyugati pályaudvar elődje, a Pesti indóház is útba esett, s már az új körút terveihez igazodva épült fel 1874–77 között az új épület.

A nagykörúti próbavillamos végállomása a Nyugati pályaudvar előtt, 1887-ben

A nagykörúti próbavillamos végállomása a Nyugati pályaudvar előtt, 1887-ben

Fotó: Fortepan.hu

Az Andrássy útig többnyire beépítetlen telkek voltak, az Üllői út és a Király utca akkori képe viszont rendezetlen, kanyargós kis utcákat mutatott. Itt jelentős átrendezésekre volt szükség. A munkák több hullámban zajlottak: 1872–83 között inkább a pénzhiány és a tervezés volt jellemző, az építkezések csak a válság után lendültek be valamennyire. 84 és 90 között viszont szinte évente 20 ház épült a körúton. Az 1896-ig tartó utolsó időszakban még több mint 85 ház épült, köztük a legnevezetesebb épületek is, mint a Vígszínház, a New York Palota és a Royal Szálló.

Még építés alatt: a leendő Nagykörút 1894-ben

Még építés alatt: a leendő Nagykörút 1894-ben

Fotó: Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Budapest Gyűjtemény

Az ünnepségre majdnem a teljes Nagykörút kiépült, úgyhogy a Közmunkatanács 1896. augusztus 31-én át is adhatta.

Millenniumi kiállítás: Nagykörúti részlet villamossal

Millenniumi kiállítás: Nagykörúti részlet villamossal

Fotó: Fortepan/Budapest Főváros Levéltára

A Nagykörút 1898-ban: a Rákóczi úti kereszteződés a mai Blaha Lujza tér felől nézve. Szemben a Pesti Hazai Első Takarékpénztár Egyesület bérpalotája.

A Nagykörút 1898-ban: a Rákóczi úti kereszteződés a mai Blaha Lujza tér felől nézve. Szemben a Pesti Hazai Első Takarékpénztár Egyesület bérpalotája

Fotó: Fortepan/Budapest Főváros Levéltára

Nagykörút és az EMKE, 1929

Nagykörút és az EMKE, 1929

Fotó: Fortepan.hu

Életkép a Blahán 1935-ben

Életkép a Blahán 1935-ben

Fotó: Fortepan.hu

Légifotó 1944-ből: Kiskörút és Nagykörút

Légi fotó 1944-ből: Kiskörút és Nagykörút, 1944

Fotó: Fortepan.hu

A Sztálin-szobor darabolása a Nagykörúton 56-ban

A Sztálin-szobor darabolása a Nagykörúton ’56-ban

Fotó: Fortepan.hu

Autókkkal a körúton 66-ban...

Autókkal a körúton ’66-ban…

Fotó: Fortepan.hu

...és 90-ben.

…és ’90-ben

Fotó: Fortepan.hu

Figyelmébe ajánljuk