Budapest mínusz – Térey plusz

  • Térey János
  • 2014. január 1.

Lokál

Karácsonyi számunkban jelent meg Térey János Budapest mínusz című írása a főváros "legjobb elpusztult épületeiről". Az alábbiakban a cikkből kimaradt epizódokat közöljük.

Aquincum

Aquincumnak egy kulturális őrségváltás küszöbén, a népvándorlás útjába kerülve például pusztulnia kellett, nem volt kibúvó. Szerencse, hogy nem rá, fölébe, hanem mellé települt a középkori város. Romjai jelenleg mégis díszlethez, odvas fogsorhoz hasonlítanak csupán, a térdig érő alapfalakkal nem tud mit kezdeni a tudásszomjas ifjúság. A város vérkeringésébe való újbóli bekapcsolásához legalább a két amfiteátrumot újjá kellene építenünk, nem? Bár, ha belegondolok, azok is ábrándozó stadionberuházások volnának. Legalább Hadrianus palotáját a Hajógyári-szigeten, de azt mindenképpen, egészen a cseréptető gerincéig, fütyülve a Velencei Chartára. A későbbi császár pannoniai helytartó korában építtette luxusfürdőstül, majorságostul. A múlt században többször kiásták és visszatemették. Mozaikpadlóját múzeumban őrzik. Ma is milyen jól festene udvarán a cserélhető fejű császárszobor! A mostani hatalmas inzula délnyugati nyúlványának felső végében állt, amely az ókorban különálló kis sziget volt. Jelenleg parkoló és sportpálya nyújtózik a helyén.

false

 

Fotó: fortepan.hu

Városháza

A tornyos régi pesti Városháza a mai Galamb utca magasságában, amely szintén Hild-mű volt, több korábbi előzmény beolvasztásával született. Nem volt útban, a századforduló lázas kapkodásának áldozata lett.

false

Regnum Marianum

Bár az 1926-31-ben épült, délfrancia beütésű, neoromán Regnum Marianum, tervezte Kotsis Iván, nem volt a kortárs építészet alkotása a maga idejében sem, viszont jó kvalitású épület volt, és kétségtelenül „öltöztette” az Aréna utat. A Damjanich utca tengelyében épült, a bukott Kommün utáni hálaadásként. Hatásos, pódiumszerű alapzaton állt, magas és széles lépcsősor vezetett föl árkádos előcsarnokához. A tamburos kupola lanternáját a Szent Korona díszítette. Sorsa jelképes. Rákosi Mátyás taroltatta le 1951-ben, hiába fonódott köré élőlánc. Bontása hihetetlen erőfeszítésbe került, masszív falait robbantani kellett. Maradékát az altemplom üregébe darálták, ott ma is megvan a föld színe alatt, kikereshető, föltárható: véleményem szerint ez kívánatos is volna. Az optimális anyagfölhasználás érdekében, meg nyilván vaskos cinizmusból mészkőlapjaival burkolták a Sztálin-szobor talapzatát és a kommunista május elsejék dísztribünjét, s később, bizonyára nem véletlenül, éppen a tanácsköztársasági emlékmű került a helyére, az „ordító proli” szobrával. Kevesen tudják, hogy befejezetlen épület volt, tornya sohasem került kivitelezésre, hiába folyt évekig a gyűjtés. Ezzel a templommal kapcsolatban fölmerült az újjáépítés lehetősége 1989 után; szerepe némileg hasonló, mint a Megváltó Krisztus székesegyházé a moszkvai Veréb-hegyen, amelynek fölépítését Napóleon visszavonulásakor tökélte el I. Sándor cár (ezzel fejezve ki „hálánkat az isteni gondviselésnek, mely megmentette Oroszországot attól a balsorstól, mely beárnyékolta őt”...), s amelyet 1931-ben robbantottak föl. Végül Alsórákoson épült föl az utód, építészetileg szerény minőségben.

false

 

Fotó: fortepan.hu

OTI-székház

Speciális példa a csonkításé – a Fiumei úti OTI-székház artdeco tornyát, az első magyar felhőkarcolót például barbár módon lefejezték, bauxitbeton elemeire, tehát statikai okra hivatkozva, sajnos joggal –, valamint a befejezetlen épületeké, ilyen a Magyar Szentföld temploma, amelyet Rákosi alatt visszabontottak. Radírozással ér föl az Ügető beépítése is, hiába maradt állva a tribünje. Korábban a Magyar Színház radikális átépítése is radírozás volt. Azt hiszem, valamiért a pakfon eklektika még mindig többet ér középületként, mint a funkcionalizmus átlagos, gyorsan elkopó írásjelei.

false

 

Fotó: fortepan.hu


Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.