Budapest Parádé: Hajts, kocsis! Hajts!

Lokál

A rendezvény immár negyedik alkalommal próbálta cáfolni azt a tévhitet, mely szerint az efféle nyilvános, ingyenes összejövetelek jórészt a garázda, bűnöző, lumpen elemek szórakoztatását szolgálják - részleges sikerrel.

A rendezvény immár negyedik alkalommal próbálta cáfolni azt a tévhitet, mely szerint az efféle nyilvános, ingyenes összejövetelek jórészt a garázda, bűnöző, lumpen elemek szórakoztatását szolgálják - részleges sikerrel.Művelt polgár a felkészülést rögvest a hivatalos programfüzet tüzetes áttanulmányozásával indítja - mely tevékenység már önmagában sem minden tanulság nélkül való. Először is rögvest kiderül, hogy a 44 kamionnak csak a felét teszik ki az egészen durva és közönséges reklámhordozók, a többieknél az üzenet némileg szublimáltabb, bár - a körülményekből fakadóan - nyilván elkerülhetetlen. A sör-, telefon-, tampon-, energiaital-, újság- és diszkóreklámok szövegi része sem elhanyagolható: az egyik kamion programja például Niki Bellucci pornósztár topless dj fellépését ígéri, míg egy másik (mint később kiderül, csalárd módon) 50 bombázót ígér, kiknek a fele félmeztelen - a dolgok eme paranormál szintjén persze nem érvényesülnek a szorzás szokásos szabályai, azaz a fentiekből egyáltalán nem következik, hogy a lányok negyede teljesen meztelen volna, sőt.

A csoportos öntevékeny felkészülés már dél körül elkezdődik: a partizók otthon melegítenek, az alkalmi frissítő-, sör- és perecárusok pedig a mellékutcákban leparkolt kombikat és kisbuszokat ürítik, arcukra írva a Polányi Károlytól származó standard definíció: a kereskedelem a szükséges javak beszerzése - viszonylag békés eszközökkel. Azután kora délután előlépnek a küzdő felek a megfelelő színű sarokból, s a szállító jármű-partizó-zugárus hármasság onnantól kezdve egy ütemre rezdül, kifulladásig. A zene terén ez alkalommal sem kell csalódnunk: a kortárs elektronikus tánczene szétágazó csapásai közül a fellépő lemezlovasok rendre a lakossági trance/kamionos techno páros valamelyikét választják: a puttyogós hardhouse-t csak nagy néha szakítja meg a három-négy igényesebb zenét szolgáltató mozgó dj-pult - ezzel szemben akadnak, akik a rendezvény vállaltan eklektikus jellegéből is fakadóan élő rockzenével kísérleteznek, egy teheratón pedig Depeche Mode-ra bugizik a törzsközönség.

A legnagyobb sikert érezhetően az említett művésznő aratja, aki ugyan közelébe sem jut a dj-pultnak, ezzel szemben a maga natúr valóságában mutatja meg bájait az ötvenfokos aszfaltra ájuló rajongóknak - nem feledkezve meg az amatőr és hivatásos fotósokról sem, akik szerencsés esetben belezoomolhatnak a barlang sűrű, sötét mélyébe, ahol bent nyilván csendben durmol egy kicsi mackó.

A placcon közben hamisítatlan búcsúhangulat: tétova bámészkodók, köztük dominánsan az ingyencirkusztól feldobott slumlakók, rajtuk kívül a sajátos magyar partikultúra szokásos bennszülöttei, ezúttal sűrű, láncoktól ékes sorokban, falanxba tömörülve. A tömeg mindezek ellenére inkább ritkásan tölti be a rendelkezésére álló Andrássy utat: a kamionok tisztes távolból követik egymást, sok az üresjárat, amit a türelmetlen publikum helybenjárással és a gaz kereskedők tesztelésével töltene ki: ők, meglehet, nagyot szakítanak a végén, de azért nem minden pillanatban oly irigylésre méltó a helyzetük - például akkor sem lennénk a helyükben, amikor éppen egy százhúsz kilós, tagbaszakadt kopaszt (lám, az élet rendre a primitív sztereotípiák kezére dolgozik) kell meggyőznie arról, hogy a húszfokos vízből kiemelt sör a t. vásárló markában is tovább fog hűlni. Amikor azután megérkezik egy-egy céljármű, a közönség könnyen fanatizálható része rögvest transzba esik a mantraszerűen ismételgetett reklámmondókák, színes tangabugyik és primitív, ámde agresszíven küldött szögelős zenék szinergikus elegyétől. Ha a kamiongazdáknak jó kedvük van, röpül az ajándék a nép közé - tekintve, hogy ingyen van, mindegy is, hogy ehető tampon vagy szódavízben feloldott gumicukor kerül-e a család asztalára. Miután szinte senki sem él a kamion mint az önkifejezést szolgáló nyilvánvaló felület úgynevezett előnyeivel (ezt a szigorú gazdasági kényszer nyilván nem is teszi lehetővé - tesszük hozzá némileg megértően, s magunkban végigsimítjuk a belőlünk lakmározó hiénák kicsiny buksiját), annál nagyobb az öröm a gyér számú kivétel láttán. A TÁP Színház mozgó gyászmenetet varázsolt az Andrássy út közepére: a feketébe öltözött színészek fájdalmas arccal, megtört tekintettel pillantgatnak egymásra, azután maguk elé bámulnak, ügyet sem vetve a döbbent vagy éppen remekül szórakozó külvilágra. A ravatali hangulatot remekül egészíti ki a felfüggesztett koporsófedél és a rendező/színész/dj Vajdai Vilmos által szolgáltatott kegyetlenül szórakoztató, tört ütemű partizene. A produkció által kiváltott hatás széles skálán szóródik a dühvel elegy teljes értetlenségtől a viharos tetszésig - mindenesetre jó példát nyújt arra, mi is történne, ha a magyar rögvalóságtól egy picit elszakadva, nem pont a legprimitívebb önreklámról szólna ez a nap.

A hangulat hamar tetőfokára hág, amit meggyőzően bizonyít, hogy az Andrássy úti hivalkodó palotasor mind jobban beleveszik az energiaitalok rágógumiszaga, továbba a sör- és mosószerbűz alkotta különleges odőrbe, a teherautókról áradó pufogást pedig szerencsésen kontrapunktozzák az úttesten felrobbanó pezsgősüvegek. A rendezvény szörnyű tanulsága, hogy ismét elterjedt az istenverte síphasználat: kicsi és nagy egyaránt önfeledten fújja, jelezvén, hogy vannak oly pontok, ahol sajnálatos módon találkozik, sőt összeér a polgári körök és a lakodalmas technorajongók rossz ízlése. A hellyel-közzel látványos vonulás is egyszer véget ér: a kamionok sorra beállnak a számukra kijelölt poroszos rendbe, s szörnyű kakofóniában tovább zenélnek, amit valószínűleg csak a botfülűek és a decibeladdiktok élveznek, nekik úgyis mindegy, hogy mi és mennyi szól egyszerre, aritmikusan, csak üssön, amekkorát lehet. Azután eljön a záró tűzijáték, jelezvén, hogy népünk sosem tanul hibáiból, majd a lakosság széles tömegei özönleni kezdnek a város különböző pontjai felé, hogy intenzív jelenlétükkel is nyomatékosítsák: ez ama elátkozott nap, amikor már a puszta szórakozás is teljesen reménytelen.

Barotányi Zoltán

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.