Mi történt az Eszterháza Központban?

Gondoljanak a rózsakertre!

  • Hamvay Péter
  • 2015. október 24.

Lokál

Már nem akarnak minden Esterházy-kincset Fertődre vinni, viszont a működtető cég újabb műemlékekkel gyarapodik. A pénz nem akadály.

Ha ide gyűjtenek minden egykor itt őrzött, vagy egyáltalán az Esterházy család ezen ágához köthető műtárgyat, attól fellendül az idegenforgalom Fertődön – ez a gondolat vezette néhai Zumbok Ferenc kormánybiztost, illetve a jelenlegi témafelelőst, L. Simon László miniszterelnökségi államtitkárt. Azzal persze nem számoltak, hogy az

e tárgyakat őrző közgyűjteményeknek – különösen az Iparművészeti Mú­zeum­nak, amely negyvenéves munkával megmentette az Esterházy-kincstár pom­pás ötvöstárgyait, melyek az ostrom során szinte megsemmisültek – eszükben sincs átadni azokat. Hiszen ennyi erővel akár a Szépművészeti Múzeum anyagának magját, az Esterházy-képtárat is elvihetnék a dunántúli kisvárosba.

Zumbok épp a kastélyban tartott kormányülésen panaszolta be az ellenálló muzeológusokat Orbán Viktornak, aki legott utasította miniszterét egy olyan rendelet megalkotására, amely a műtárgyak mozgatását a kormány hatáskörébe rendeli. A szakma tiltakozott, például azzal az érvvel, hogy a Magyar Nemzeti Levéltár korabeli iratanyagából értelmetlen lenne kiszakítani az Esterházyak egyébként is rájuk bízott levéltárát. Az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) azzal a mondással próbált hatni, hogy a náluk lévő néhány Haydn-kézirat csak korlátozott ideig bemutatható, a kottatár ezernyi olasz nyomtatott barokk operájának elszállítása pedig lehetetlenné tenné azok kutatását. Mégis, 2014 márciusában megszületett a Miniszterelnökséghez tartozó Eszterháza Kulturális, Kutató- és Fesztiválközpont, és ennek részeként a Haydn Kutatóközpont – élén L. Simon László régi ismerősével, Bodrogai László Anzelmmel (lásd cikkünket: Visszarendezik, Magyar Narancs, 2014. március 13.). Megnéztük, mi történt ott az elmúlt csaknem másfél év alatt.

Mind az Eszterháza Központtól, mind az OSZK-tól úgy értesültünk, hogy mégsem forszírozzák a kottatár elszállítását, ahogy a levéltárét sem. Amikor Bodrogait a Nemzeti Mú­zeumban őrzött éremtár fertődi kiállításáról kérdeztük, azt válaszolta, erről nem esett szó eddig. Ellenben számos, a kastélyból származó műtárgyat vásárolnak hazai és külföldi gyűjtőktől. Bardi Terézia tudományos igazgató szerint százával tűnnek fel a műtárgyak – évek munkájával Németországból visszavásárolták és restaurálták a díszterem bútorait, Londonban pedig Haydn-kottákat sikerült megszerezniük. Ezekből állítólag ősszel nyílik kiállítás. Az Esterházy-kincstár ügyében azonban nincs pardon, az ötvöstárgyak Fertődön lesznek, amint lesz alkalmas kiállítóhely – de talán nem mind. Bodrogai és Cselovszki Zoltán, az Iparművészeti Múzeum főigazgatója szavaiból az derült ki, hogy szakértői tárgyalások folynak arról, mely tárgyak mikor kerülnek a kastélyba. Egyelőre egy sem hagyta el az Iparművészetit. Nem is lenne hová, hiszen a kastély nyugati szárnyának felújítása máig nem kezdődött meg. Innen egy középiskolának kellett kiköltöznie 2013 nyarán, méghozzá rohamtempóban, méltatlan körülmények között (lásd a magyarnarancs.hu cikkét: A kormány ­kinézte az épületet, a diákokat gyorsan szét­zavarták). Bodrogai szerint azért nem láttak munkához mégsem, mert a falkutatások elhúzódtak, és – nagy örömükre – az egykori belső díszítés számos elemét megtalálták. De állítása szerint év végén elkezdődhetnek és 2016 közepére, végére befejeződnek a munkálatok. A rekonstrukcióhoz szükséges 1,5 milliárd forint rendelkezésükre áll, a múzeumi berendezésekre pedig további félmilliárdot kapnak.

Addig is kertészkedtek. 250 millió forintból a kastély egykori „mulatóerdeje”, a Lés-erdő újult meg, további negyedmilliárdból pedig ­rekonstruálták a 20. századi rózsakertet, és rendbe tették az angolparkot, amit maga Lázár János adott át nyár elején. Akkor megígérte, hogy a kormány „elszánt és elkötelezett abban is”, hogy az operaház, a víztorony, a lovarda és minden olyan létesítmény, amely a kastélyhoz tartozott, megújuljon vagy újra felépüljön. Ehhez szerinte 5 milliárd forintra lesz szükség.

Az Eszterháza Központ közben egyre csak nő. Tavaly júliusban hozzá­csapták a nagycenki Széchenyi-kastélyt és a benne lévő emlékmúzeumot, valamint a fertőrákosi egykori püspöki palotát. A nagycenki kastély felújítása jelenleg is folyik, két hónappal ezelőtt átadták a Széchenyi-mauzóleumot. Idén áprilisban megkapták a sopronbánfalvai egykori pálos kolostorból kialakított szálloda tulajdonosi jogait. Ekkor vette meg az állam a műemlék kolostort, pontosabban annak tulajdonosát, a Nistema Kft.-t, ami a Kovács Gábor-féle Bankár Holding birtokában volt. A kolostort a Kogartot alapító, mostanában gondokkal küszködő bankár a Norvég Alap 544 millió forintos támogatásával újította fel. A meditációs központként működő, méregdrága szálloda azonban rosszul ment, 2014-ben 77 millió forint bevétel mellett 72 milliós veszteséget termelt. Hogy mitől lesz nyereséges a szálloda és mikor, arról Vizi István György, a központ marketingigazgatója nem kívánt részleteket elárulni, ahogy a vételár is titkos – az pedig végképp az, mi a fenének kell az államnak egy pénznyelő hotel.

Az idén 839 millió forinttal, jövőre 791 millióval kistafírozott Eszterháza Központ közbeszerzéseiből 24,4 millió jut a Fidesz volt kabinettitkára, Kuna Tibor által birtokolt, számos állami megbízást kapó Young and Partners Kommunikációs és Tanácsadó Kft.-nek.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.