Hippitábor a Bakonyban: Sámán, sámán

  • Bodoky Tamás
  • 1999. szeptember 2.

Lokál

A tábor látványa és lakóinak öltözködése a Mad Max című ausztrál akció-scifi multikulturális törzsi társadalmát idézi, amelyben az apokalipszis túlélői újrakezdik a történelmet a civilizáció romjain. Mítoszvilága viszont jóval barátságosabb, itt mindenki egy kelta javasasszonyban vagy sziú sámánban reinkarnálódott Szent Ferenc: nincsenek fegyverek, nincs hierarchia, és állítólag nincs menedzserkáefté sem. A Szivárvány Család nemzetközi ökohippi-közösség augusztusban holdtöltétől holdtöltéig a Bakonyban táborozott.
{k199935_18;b}A tábor látványa és lakóinak öltözködése a Mad Max című ausztrál akció-scifi multikulturális törzsi társadalmát idézi, amelyben az apokalipszis túlélői újrakezdik a történelmet a civilizáció romjain. Mítoszvilága viszont jóval barátságosabb, itt mindenki egy kelta javasasszonyban vagy sziú sámánban reinkarnálódott Szent Ferenc: nincsenek fegyverek, nincs hierarchia, és állítólag nincs menedzserkáefté sem. A Szivárvány Család nemzetközi ökohippi-közösség augusztusban holdtöltétől holdtöltéig a Bakonyban táborozott."Üdvözöllek itthon. Kérsz egy mentateát?" - szólít meg mosolyogva egy fedetlen keblű, színes szoknyás, rasztafrizurás szőke lány angolul az első tábortűznél. Próbálok nem úgy bámulni, mint aki azért jött ide, mert azt hallotta, hogy a csajok nem viselnek pólót, előveszem a bádogbögrémet, és elhelyezkedem a ponyvából és faágakból eszkábált, színes tibeti zászlócskákkal díszített sátortető alatt pihenő tucatnyi vándor között. A legtöbben hozzám hasonlóan most tették meg a Bakonybélről az Öreghálás-rétre vezető jó másfél órás utat, van, aki gyalog, van, aki a parkolótól majdnem a táborig közlekedő "menetrendszerű" traktor pótkocsijában, amelyet egy helyi gazda üzemeltet fordulónként ezerötszáz forintért. Innen jól belátni a tágas rétet, amelyet sátrak, indián tipik, ponyvából és faágakból eszkábált kunyhók és jurták borítanak. A lankás rét fölött tábortüzek füstje száll, és többfelől ritmusos dobolás hallatszik. Középen, a "szent körben" több százan táncolnak csigavonalban az erős napsütésben egy tarka vásznakból épített sátor körül, amelyből fűszeres illatú füst dől, és egyenként, négykézláb bújnak át rajta a táncolók.

Megtisztító rítus zajlik

maja szokás szerint. A völgyben futó patakban meztelenül fürdenek az emberek, a parton masszázs- és jógaiskola működik, a konyhasátorban több tucat napfivér és holdnő- vér szorgoskodik: zöldséget aprítanak, és tüzes vaslemezeken lisztlepénykéket sütnek az esti szeretetvacsorára.

Itt nincs őrző-védő szolgálat, kocsma vagy bankautomata, mint például a Pepsi Szigeten, de nincs lopás, erőszak és szemét sem: a Rainbow Family of Living Light (Élő Fény Szivárvány Család) az egyik olyan, ma is működő anarchisztikus szerveződés, amely vegytiszta formában őrizte meg a hatvanas-hetvenes évek hippikultúráját - még akkor is, ha ők maguk tiltakoznak a hippi megnevezés ellen, amelyet csak a "külső világ" - vagy ahogy még a civilizációt emlegetik: Babilon - képviselői ragasztottak rájuk, hogy kategóriákba szorítsák a Család sokféleségét. Bár a többség manapság is a huszonéves korosztályból való, a Család története a hatvanas évek végére, az Egyesült Államokba nyúlik vissza: közismertté akkor vált, mikor egy Barry Plunker nevű végítélet-prófétát követve, tizenötezres szeánszot tartottak a Table Mountain - az indiánok által szent helyként tisztelt - fennsíkján, Coloradóban. Ettől az elhíresült és a Rolling Stones által is megénekelt (Armageddon Postponed, 1972. augusztus 3.) összejöveteltől sokan a világ végét, de legalább

a vízöntő kor

felvirradását

és a világ harmóniájának helyrebillenését remélték, a hatóságok viszont attól tartottak, hogy a felbőszült helyi konzervatív, lőfegyverbarát erők lemészárolják az egész béketábort. Az azóta eltelt majd harminc év alatt európai, afrikai és ausztráliai kommunákkal is kibővült Család a természet járásához igazított naptár szerint táborról táborra vonul, és életmódjában semmilyen kompromisszumot nem kötött Babilonnal, kivéve talán a kapcsolattartás fő eszközévé előlépett internet használatát.

Kérdezősködésemre egy harminc körüli vidám ausztrál amazon ismerteti a játékszabályokat: minden testvér egyenlő, nincsenek törzsfőnökök, vezetők vagy másfajta kiváltságosak, bázisdemokrácia van - a fontos dolgokban a vision council nevezetű törzsi gyűlés dönt, ahol bárki tetszőleges témában és terjedelemben kifejtheti véleményét, ha hozzá kerül a beszélőfa, amely körbejár. Mindenkinek illik részt venni a közös munkában: ilyen például a fagyűjtés, a főzés és a vízhordás, valamint a közösségi élet fő színterei, a chai-shopok, vagyis a teázók üzemeltetése. A táborban minden közös és ingyenes, a közös költségekre szükséges pénzt az adománygyűjtő Majik Hat (varázskalap) körbehordozásával teremtik elő. Tilos az alkohol, a szemetelés és a tisztítószerek használata: mosásra és fertőtlenítésre csak a tábortűz hamuja használható, vécé gyanánt az erdő szélén ásott shit pit gödrök szolgálnak - nem csoda, hogy lapértesülések szerint

a helyi tisztifőorvos

a haját tépte

a területet ellepő három-négyezres tömeg láttán, az egy hónapos tábor időtartama alatt azonban nemhogy járvány, de még komolyabb fertőzés sem történt. Ha valaki mégis rosszul érzi magát, a nagy számban jelen lévő természetgyógyász testvérek gyógynövényekkel és energiaátadással kúrálják, állítólag bábaasszonyok vezényletével még szülni is szoktak nomád körülmények között - mindenesetre egy egész csomó mezítlábas kisgyerek szaladgál teljesen szabadon, számukra gyerekkonyhát működtetnek, és külön foglalkozásokat tartanak.

"Sokan a szemetesekből is esznek közülünk, elég edzett az immunrendszerünk" - magyarázza nevetve Ela nővér, aki a közösségtől kapott Majik Faerie Forest (Erdei Varázstündér) családnéven szerepel az útlevelében is, mert megváltoztatta a nevét, miután tizenhat éves korában utcára tették a szülei, és egy kommuna fogadta be. Azóta Kerouac-regénybe illő az élete: utcai zenével és kéregetéssel fedezi szükségleteit, autóstoppal és gyalog közlekedik, állítása szerint a munkanélküli-segélyről is lemondott, mert megalkuvásnak érezte volna elfogadni. Minden vagyona elfér egy hátizsákban, fivérei és nővérei világszerte szívesen látják, sőt már a családjával is kibékült, és e-mailen tartja velük a kapcsolatot. Ausztráliában egyébként is különösen erős a harcos természetvédő neohippi vonal, egész településeik, thoreau-i elvek alapján működő önkormányzataik vannak - például Nimbin, ahol a polgári engedetlenség módszereivel akadályozták meg az esőerdő irtását. Az ausztrál családok és törzsek legalizálták a kender termesztését is, az aratás teliholdkor tartott ünnepe a New Orleanstől átvett Mardi Gras, melynek nemzetközi vonzerejét az is emeli, hogy a déli féltekén meleg téli hónapokra esik.

A bakonybéli már a tizenhetedik európai tábor, de az első, amit Magyarországon rendeznek, a bennszülöttek sajnálatos távolmaradása mellett: a csekély létszámú magyar "törzs" helyi központja a magyar konyhának nevezett ponyvasátor, ahol maratoni palacsintasütés zajlik két veterán amerikás magyar vezetésével - egyikük horoszkópkészítésből él Los Angelesben, másikuk a repülőgépen magával hozott összecsukható kerékpáron érkezett Budapestről, és kizárólag az erdőben gyűjtött gombákat eszi. Feltűnik néha a VHK-s Balatoni Boli és ütős- zenekara, dobolnak egy-két órácskát, majd továbbállnak,

az állandó dobolástól

egyébként előbb-utóbb az is módosult tudatállapotba kerül, akinek más katalizátor nem jutott: Love & Peace a jelszó, és folyamatosan mosolyognak az emberek, mintha nem tudnák, hogy az élet harc, vagy nem törődnének vele. A különféle nemzetek közül a németek képviseltetik magukat a legnagyobb számban, de vannak angolok, hollandok, izraeliek, amerikaiak, sőt oroszok, románok és ukránok is. A tábor élete nappal különféle workshopokkal, meditációval, szabad szerelemmel és közmunkával telik, két közös étkezéssel megszakítva. A food circle külön szertartás, előre meghatározott koreográfiával: az összes táborlakó tányért ragad, és a rét közepén kettős körbe ülve Om-meditációval várja a bográcsokkal és vödrökkel körbejáró fivéreket és nővéreket. Az indiai nevű étel vegetáriánus és sótlan: valami gabonapüré földimogyoróval és nyers zöldségekből mixelt salátával, plusz egy darab lepény.

Bár nincs elektronikus zene, sem rockandroll, sem techno, a tábor igazi vonzerejét az esti zenés-táncos partik jelentik. A tánc a középső körben zajlik, az órákon át lüktető dobszótól beállt tömeg pont úgy hullámzik a tábortűz körül, mint a törökbálinti acidpartizánok, csak nincs rajtuk napszemüveg. A kör középpontjában eksztázisba került rasztákról dől az izzadság, gyönyörű és kevésbé gyönyörű melleken táncol a tűz fénye, mint valami pogány termékenységi ünnepen, vagy - a törzsi hagyományba szintén beemelt - indián szellemtáncon, amitől a leigázott törzsek végső kétségbeesésükben a megölt harcosok feltámadását várták a múlt század vége felé. A körön kívül tűznyelők és zsonglőrök produkálják magukat, a teasátrakban pedig további koncertek zajlanak: dob-, gitár-, doromb-, dijeridookísérettel előadott "eredeti" rainbow-népdalok angolul, valamelyik indián nyelven vagy éppen szanszkritül, de nekünk jutott egy orosz népdalkórus is. Aki nem szeret énekelni, szaunázhat indián módra: a tűzben felhevített köveket ketten-hárman egy apró, ponyvával lefedett gallykunyhóba cipelik, és forrásvízzel locsolják a kívánt hatás eléréséig.

A Családot gyakran ellenkulturális olvasztótégelyként aposztrofálja az amerikai média, amiből annyi igaz, hogy hiedelemviláguk enyhén szólva összetett: az amerikai indián, a tibeti buddhista, a karizmatikus keresztény, a rasztafari, a krisnás, a zsidó és még egy sor egzotikus ősi tanítás new age-es elegye, pszichedelikus szlenggel, asztrológiával, alienkultusszal és ki tudja, még mivel fűszerezve, mint a teázókban kapható fahéjas, szegfűszeges gyógynövénytea.

A "szivárvány" név és szimbolika például onnan ered, hogy egy régi hopi indián prófécia szerint

eljönnek

a Szivárvány Harcosai,

akik megmentik a pusztulásba rohanó Földet - egyébként Rainbow Warriornak hívták a Greenpeace zászlóshajóját is, míg a francia titkosszolgálat el nem süllyesztette. A Családnak nagyon fontos a Földanya, büszkék arra, hogy a táborhelyeket mindig kitakarítva, eredeti állapotukba visszaállítva hagyják maguk mögött. Ennek ellenére nem táborozhattak volna itt, ha az Öreghálás-rét bérlője, bizonyos Heinz Gerland német állampolgár ki nem adta volna nekik - potom ezer dollárért - a Magas-Bakony tájvédelmi körzet határán fekvő területet. Gerland úr gesztusa a rosszmájúak szerint nem tekinthető teljesen önzetlennek, ugyanis régi vitája van a területen vadászati joggal rendelkező Hajnal Kft.-vel. A dühös vadászok szerint a sok ember évekre elriasztotta innen a vadakat. A helyieknek más kifogásuk nincs a hippik ellen, sőt kifejezetten megkedvelték őket: az indiánkultuszhoz szokva vannak, hiszen a Cseh Tamás-féle társaság is ezen a környéken őshonos, a bakonybéli vegyesbolt és kocsma pedig ötszörös forgalmat bonyolít, a falu busás hasznot húz a romantikus antikapitalistákból.

Bodoky Tamás

Rainbow Family az interneten: http://www.welcomehome.org

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.