Kiállítás

Horthy Miklós szupersztár

Magyar Világ 1938–1940

Lokál

A nemzet múzeumában egyenesen dicsőítik a kormányzót. A kiállításra rávetül a szélsőjobbos miniszter árnyéka.

„Trianonban olyan állapotba hozták Magyarországot, hogy életképtelen legyen, de az ország életben maradt, sőt kultúrája olyan mértékben virágzott, mint azelőtt soha: elég Bartókra, Kodályra, az első magyar Nobel-díjakra, Klebelsberg reformjaira vagy a műszaki és természettudományos eredményekre gondolni” – mondta Kásler Miklós, amikor tavaly decemberben megnyitotta a Magyar Világ 1938–1940 című kiállítást a Magyar Nemzeti Múzeumban. Az MTI tudósítása szerint a miniszter arról is beszélt, hogy a jelzett időszakban „a trianoni határokat sikerült békés úton feltörni”, és azt is mondta, hogy „mindeddig nem mutatta be ezt a korszakot önálló kiállítás”.

Noha reggelig sorolhatnánk azokat a kiállításokat, amelyek a két világháború közti Magyarországot próbálták bemutatni több-kevesebb sikerrel, mégis igazat kell adnunk Káslernek: olyan kiállítást még valóban nem látott a világ, amely a II. világháborús magyar hadba lépést megelőző 3 évet olyan időszaknak mutatja, amelyre büszkének kellene lennünk. Nem tudjuk, hogy Kásler Miklós látta-e a kiállítást az ünnepi megnyitó előtt, mert ha igen, akkor minden bizonnyal nem említ „Nobel-díjakat”, hiszen egyedül Szent-Györgyi Albert kapta meg a jelzett időszakban – egészen pontosan 1937-ben – a kitüntetést. És Hevesy György 1943-ban, de ő emigránsként, mivel már 1920-ban elkergették Magyarországról… És nem említi Bartókot, Kodályt sem, mivel róluk megfeledkeztek a rendezők.

A Nemzeti Múzeumban megrendezett kiállítást azzal hirdetik, hogy „fedezzen fel egy világot”, meg azzal, hogy „időutazás a második világháború előtti utolsó békeévek Magyarországára”, és ez annyiban igaz is, hogy a látogató valóban „egy világot”, egy méltán elsüllyedt világot fedezhet fel. A bejáratnál elhelyezett hatalmas Horthy-portrét igazodási pontnak is mondhatnánk, ugyanis az ő személye – és ezzel együtt „politikusi nagysága” – mintha sokkal fontosabb lenne ezen a kiállításon, mint hogy teljes képet kapjunk az 1930-as évek végének Magyarországáról.

Példaképek

Példaképek

Fotó: Németh Dániel

 

A kormányzó képe mellett elhelyezett Országépítés 1920–1940 című, nagyméretű szöveges ismertető páratlan sikertörténetként állítja be az időszakot, és a problémákat a szőnyeg alá söpörve mondja ki, hogy az „1930-as évek végére Magyarország eljutott arra a szintre, hogy egy szegény, vesztes államból a régió stabil, meghatározó szereplőjévé váljon, amely felléphet a magyarság közös céljáért, a nemzet egyesítéséért”.

A kiállítás ajánlójában az „interaktivitást” emelik ki, de leginkább a bejáratihoz hasonlóan teleírt szöveges táblákról lehet tájékozódni. Több mint 20 van belőlük, ilyen címeken: Az 1938-as eucharisztikus világkongresszus; Keresztény hazafias nevelés; Magyar Királyi Csendőrség; Békés területi revíziók stb. A szövegeket elsősorban tárgyi emlékekkel próbálták erősíteni, ha nem volt ilyen, akkor installációval.

Teljes aránytévesztésről árulkodik, hogy például az Államfői termeskocsinak külön „fejezetet” szenteltek, sőt az alkalomra elkészítették Horthy vasúti kocsijának, az eredetivel szinte megegyező méretű, térhatású oldalnézetét, amelynek az ablakaiból a korszak mindenféle magyar politikai szereplője bámul kifelé. Vélhetően a hasonló „nagy szabás” jegyében alakítottak ki mozitermet (a Magyar film aranykora felzetű szöveghez), újságosbódét (Magyar sajtóhoz), sőt láthatunk egy komplett karácsonyi lakásbelsőt („polgári szalont”) is, ahol beöltöztetett próbababák sorakoznak: két férfi, az egyik egyenruhában, a másik szmokingban, egy nő, egy gyerek, no meg a cselédlány – olyan ez, mint egy jelmezkölcsönző kirakata.

A beharangozott interaktivitástól később sem várhatunk nagyobb izgalmakat, hacsak azt nem, hogy a látogató Sztálin, Hitler és Mussolini falra kasírozott életnagyságú fotóját akár szelfiháttérnek is gondolhatja. Ami pedig a „hivatalos részt” illeti, az egészet letudták avval, hogy van néhány érintőképernyő, amelyek hol működnek, hol nem, illetve van egy szavazófülke is, ahol az 1939-es parlamenti választáson induló pártokra – így a Nyilaskeresztes Pártra is – lehet szavazni.

De a Magyar Világgal (így, nagy V-vel) még az a kisebb probléma, hogy – az érintőképernyőket leszámítva – készíthették volna az 1980-as években is, legalábbis ami a kiállítás technikai részét illeti. Az viszont már a jelenlegi kultúr- és emlékezetpolitika jellegzetessége, hogy a végletekig leegyszerűsítve, kritikátlanul és a következményeket figyelmen kívül hagyva éltetik a Horthy-korszak utolsó béke­éveit.

Horthy Miklós az 1939-es Budapesti Nemzetközi Vásáron

Horthy Miklós az 1939-es Budapesti Nemzetközi Vásáron

Fotó: Fortepan/Hauser Mária

 

„Amíg 1938–1940-ben hatalmas változások mentek végbe Európában, beleértve az újabb háború kitörését, addig a magyar lakosság jelentős része boldogan ünnepelte a békés területi revíziókat, nyíltan vállalta keresztény hitét és kultúráját” – olvashatjuk az önleleplezésnek is beillő szöveget, amin maximum csak röhögni lehet.

De amikor azt látjuk, hogy a Zsidótörvények c. fejezetnek lényegesen kevesebb teret szenteltek, mint a Horthy-féle termes kocsinak, és képesek voltak azt leírni, hogy az 1938-as és az 1939-es zsidótörvény azért született, hogy „kifogja a szélsőjobb vitorlájából a szelet, és enyhítse a német nyomást”, és azt megfelelő indoknak tartják, hogy „sokan vélték úgy, hogy a zsidók nem (…) nemzetben gondolkodnak, ezért átnevelésre szorulnak vagy korlátozni kell őket”, akkor az arcunkra fagy a mosoly.

Legfeljebb abban bízhatunk, hogy ennek az avítt, hazug kiállításnak az elsődleges célközönségét, a „magyar ifjúságot” nem lehet megetetni a vitéz nagybányai Horthy Miklósról készített kegytárgyakkal, dagályos szövegtengerrel és nem működő képernyőkkel.

A félreértések elkerülése végett azért azt is el kell mondani, hogy a Magyar Világ 1938–1940 nem a Nemzeti Múzeum projektje, hanem azé a Magyarságkutató Intézeté, amely tavaly óta szolgálja milliárdos nagyságrendű büdzsével azt az áltudományos történelmi katyvaszt, mely korábban Kásler Miklós tévészereplései során került elő. A kiállítás komolyságáról mindent elárul, hogy kurátora Nyári Gábor, a Terror Háza korábbi munkatársa, aki országos hírnevét annak köszönheti, hogy 2018-ban kiderült, ő Kásler Miklós egyik be­szédírója – jelentős javadalmazásért. A Nemzeti Múzeum pedig Kásler minisztériuma alá tartozik, s a kör be is zárult.

Magyar Nemzeti Múzeum, nyitva március 15-ig

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.