Esemény

II. Traumatalálkozó

  • - urfi -
  • 2014. március 20.

Lokál

A politika utolérte a programot. A Fiatal Írók Szövetsége természetesen már jóval azelőtt elkezdte szervezni a "hatalom és identitás viszonyát, a traumaemlékezet tér- és tájépítészeti konstrukcióit" kerülgető rendezvényét, hogy a holokausztév keretében a kormány és vidéke ünnepélyesen alulmúlta az elmúlt negyedszázad minden emlékezetpolitikai ostobaságát.

A fellépő kutatók és művészek nem ugrottak félre az aktualitások elől, de tartózkodtak az éles ítéletalkotástól, annál is inkább, mert a beszédek és beszélgetések mindig tágabb perspektívából tekintettek végig az emlékezet tájain. Ebben segítségükre voltak a szerb, bosnyák, román, horvát, cseh és lengyel vendégek, akik jobbára a magyarhoz hasonló emlékezetpolitikai anomáliákról adtak számot. Ezeket mutatta be Székely Júlia nyitó előadása, aki példákon szemléltette az emlékhelyek aktuálpolitikai kisajátítását, és a jobb- és baloldali történelmi emlékezet párbeszéd-képtelenségét.

Sok szó esett a személyes és a közösségi viszonyáról, arról, hogy ki beszélhet egy traumáról, ki számít érintettnek, a kisebbségi tapasztalatról, illetve többször felmerült, milyen szerepe lehet a művészetnek, főleg az irodalomnak a traumafeldolgozásban. A kérdésfeltevések fentiekből is látható általánossága sokszor sodorta közhelyességbe vagy hozta zavarba a megszólalókat, akiknek többsége vélhetőleg se túl tudományos, se túl személyes nem akart lenni, így viszont a hallgatóság szinte végig nélkülözni volt kénytelen a revelatív állításokat és az emlékezetes történeteket, s leginkább egyes esettanulmányok (a debreceni holokauszt-emlékhely tervéről vagy a drezdai újjáépítésről) kötötték le a figyelmet. No meg az egész kezdeményezés rokonszenves alapötlete és vagánysága: hiszen nincs minden héten kétnapos, kétnyelvű, nemzetközi tudományos-közéleti konferencia fiatal előadókkal, dj-vel és fényinstallációval egy belvárosi kulthelyen.

Fogasház, február 14-15.

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.

Jövő idő

A politikai pártokat nem szokás szeretni Magyarországon, mi tagadás, a pártok adtak s adnak is okot erre jócskán.