Esemény

II. Traumatalálkozó

  • - urfi -
  • 2014. március 20.

Lokál

A politika utolérte a programot. A Fiatal Írók Szövetsége természetesen már jóval azelőtt elkezdte szervezni a "hatalom és identitás viszonyát, a traumaemlékezet tér- és tájépítészeti konstrukcióit" kerülgető rendezvényét, hogy a holokausztév keretében a kormány és vidéke ünnepélyesen alulmúlta az elmúlt negyedszázad minden emlékezetpolitikai ostobaságát.

A fellépő kutatók és művészek nem ugrottak félre az aktualitások elől, de tartózkodtak az éles ítéletalkotástól, annál is inkább, mert a beszédek és beszélgetések mindig tágabb perspektívából tekintettek végig az emlékezet tájain. Ebben segítségükre voltak a szerb, bosnyák, román, horvát, cseh és lengyel vendégek, akik jobbára a magyarhoz hasonló emlékezetpolitikai anomáliákról adtak számot. Ezeket mutatta be Székely Júlia nyitó előadása, aki példákon szemléltette az emlékhelyek aktuálpolitikai kisajátítását, és a jobb- és baloldali történelmi emlékezet párbeszéd-képtelenségét.

Sok szó esett a személyes és a közösségi viszonyáról, arról, hogy ki beszélhet egy traumáról, ki számít érintettnek, a kisebbségi tapasztalatról, illetve többször felmerült, milyen szerepe lehet a művészetnek, főleg az irodalomnak a traumafeldolgozásban. A kérdésfeltevések fentiekből is látható általánossága sokszor sodorta közhelyességbe vagy hozta zavarba a megszólalókat, akiknek többsége vélhetőleg se túl tudományos, se túl személyes nem akart lenni, így viszont a hallgatóság szinte végig nélkülözni volt kénytelen a revelatív állításokat és az emlékezetes történeteket, s leginkább egyes esettanulmányok (a debreceni holokauszt-emlékhely tervéről vagy a drezdai újjáépítésről) kötötték le a figyelmet. No meg az egész kezdeményezés rokonszenves alapötlete és vagánysága: hiszen nincs minden héten kétnapos, kétnyelvű, nemzetközi tudományos-közéleti konferencia fiatal előadókkal, dj-vel és fényinstallációval egy belvárosi kulthelyen.

Fogasház, február 14-15.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."